Kontrollera skenande häst?

I

isola156

Idag råkade jag och en av mina passhästar ut för ett mindre, eh, missöde. Vi var ute och körde i skogen när hon på något konstigt vis lyckades smälla ena benet i vagnen. Det resulterade i omedelbar panik, jag hann inte ens reagera innan hon slängt sig i vild galopp. Ungefär så fortsatte det i någon kilometer. Hon rusade okontrollerat fram, medan jag höll i tömmarna för allt vad jag var värd och ropade några halvt misslyckade "ptrooo". Det bet dock inte, vilket jag kanske borde förstått eftersom hästen verkligen skenade, men hjärnan fungerade inte riktigt som den skulle just då.
Till sist löste det sig genom att hon fastnade med vagnen i ett träd och blev stående.

Det var, som kanske inte behöver tilläggas, ingen vidare trevlig upplevelse, första gången en häst verkligen skenat för mig. Det jag vill veta nu är, vad kunde jag ha gjort annorlunda i situationen? Jag vet självklart att jag borde ha tänkt på att hon kunnat bli skrämd när hon slog i vagnen (ung häst), men det är ju så lätt att vara efterklok. :crazy: Och när hon väl rusade kunde jag inte tänka på så mycket annat än att hålla utkik efter mötande hästar, och att hon inte skulle springa in i skogen.

Så ja. Vad gör man egentligen när en häst skenar?

Sv: Kontrollera skenande häst?

Jag tvivlar på att det verkligen var fråga om skenfärd.
Och när hon väl rusade kunde jag inte tänka på så mycket annat än att hålla utkik efter mötande hästar, och att hon inte skulle springa in i skogen.
Snarare ordentligt skrämd.

Till frågan, vad man gör när en häst skenar? Är man religiös, är be en bön lämpligt. Annars är det bara att åka med och hoppas på det bästa, och sedan ta över när hästen börjar bli kontaktbar igen.
Det är alltså inte mycket man kan göra då, utan det skulle ha gjorts innan man satte för första gången.

Om man förbereder hästen ordentligt med olika typer av konstigheter, blir den inte skärrad av att få ett ben på fel ställe. Möjligtvis blir den sur för att den gör sig illa, som i ditt fall, och blir försiktigare i rörelserna. Dom förberedelserna skall helst vara avklarade innan man ens påbörjar inkörningen, men det är min uppfattning.

LIA

Jag är ganska säker på att hon skenade, då hon inte var det minsta kontaktbar förrän hon fastnade och gick omkull.

Jo, men det är inte jag som står för inkörningen eller skolningen av hästen, så det har inte jag någon som helst makt över.
Det jag mer syftade på är om man gör bäst i att hoppa ur vagnen/ur sadeln och låta hästen fortsätta på egen hand, eller sitta kvar.

kanske inte så smart att hoppa ur vagn? Det blir ju så långt att gå för att hitta hästen sen...

Även om du inte har kört in hästen så är det bara ditt ansvar att er kommunikation fungerar när du tränar. Kanske tycker du att det låter elakt? Men tyvärr så är det faktiskt så. Ingen annan kan hjälpa dig där du sitter, oavsett om du sitter i sadel eller i vagn.

Jag åker aldrig ut med en häst i vagn eller rider, om jag inte markarbetat och tömkört först -oavsett bakgrund eller ålder. Detta för att jag lessnat på olyckor och dårlig kommunikation.
Jag menar att det enda som betyder något är det jag vet, det jag tillsammans med hästen har erfarit. En redan skolad eller inkörd häst uppskattar att man tar sig tid att presentera sig och lära känna just dennes sätt, att utveckla samarbetet från skratch. Lustigt nog så går tömkörnings fasen oerhört snabbt med en redan inkörd häst. Det är dessutom ett ypperligt tillfälle att kolla av hästen ifall den har några problem, vilket syns när den ska böja sig på volt.
Jag har på så sätt minimerat antal olyckor och kommunikations problem. :)

Senast ändrad av en moderator:

Det finns ju alltid mobiltelefoner för att ringa stallet och kalla på hjälp.

Självklart vet jag att allt som sker under tiden då jag har hand om hästen är mitt ansvar. Men oavsett vilket kan jag inte göra något åt att en häst slår i, fastnar och skenar, hur mycket jag än jobbat med hästen den senaste tiden.

Precis!

Isola:
Man ska inte hoppa av vagnen, förrän ens eget liv beror på det, t ex om hästen skenar rakt mot en högtrafikerad väg. Man har ju ett ansvar, förutom mot hästen etc, även mot andra trafikanter m fl som finns på och bredvid färdvägen.

Det finns ju alltid mobiltelefoner för att ringa stallet och kalla på hjälp.
Hur ska dom i stallet kunna hjälpa dig, om hästen försvinner i fjärran?

Men oavsett vilket kan jag inte göra något åt att en häst slår i, fastnar och skenar, hur mycket jag än jobbat med hästen den senaste tiden.
Rätt gjort, skenar den inte.

LIA

eftersom du skriver passhäst och att du körde så misstänker jag att det var en travare...har iof inte med saken att göra.

Du bör inte hoppa av vagnen om det inte är absolut nödvändigt. Häv dig bakåt för att få mer kraft i tömmarna och såga ordentligt i bettet. Stora, stora tag med tömmarna.

I en sådan här situation är det ingen ide att tänka att man inte får dra den stackars lilla hästen i munnen. Det gäller att få stopp.

Se också till att ha tillräckligt lång vagn, så hästen inte riskerar att slå i med benen.

efter att ha tillbringat några år bakom liknande hästar så lär man sig några knep...

Det är ju det som benämningen sken innebär att hästen helt enkelt råkar i panik och tar till sina flyktinstinkter för att komma undan.
Det finns inte så mycket att göra mer än att försöka se till att aldrig hamna i den situationen eller vänta på att paniken lägger sig.

En häst som skenar pga av att den blivit rädd för något och springer i panik kan hända den bäste. Det kvittar hur bra hästen än är inkörd och hanterad, blir en häst rädd för något så blir den!
Har också suttit bakom en skenande häst en gång... Inte så kul. Har dock upptäckt att slita o dra inte hjälper så mycket, tycker nästan det blir lite motsvarade effekt. Jag hade nog hållt ett vanligt tryck i hästens munn o ptroo-at för livet och försökt få hästens uppmärksamhet med rösten. Sen beror det ju helt o hållet på vad det är för häst, vissa hästar hjälper det att slita tag i o vissa inte. Svårt att säga hur du ska göra... Förhoppningsvis slipper du fler skenturer. Hur lyckades hon slå i vagnen?

LIA skrev:
Precis!

Isola:
Man ska inte hoppa av vagnen, förrän ens eget liv beror på det, t ex om hästen skenar rakt mot en högtrafikerad väg. Man har ju ett ansvar, förutom mot hästen etc, även mot andra trafikanter m fl som finns på och bredvid färdvägen.

Rätt gjort, skenar den inte.

LIA

Men man vill ju inte bli skadad, visst har man ansvar mot sina medmänniskor/trafikanter, men kanske bättre om man kan komma av vagnen, drar man i tömmen går det inte ännu snabbare då? När man rider har man ju hört att man skall istället släppa på tygeln!:confused:
De i stallet kan kanske hjälpa till att leta :idea: förmodligen kanske man själv är lite chockad och då kan det vara bra med lite stöd!!;)

Det kvittar hur bra hästen än är inkörd och hanterad, blir en häst rädd för något så blir den!
Jag håller inte med dig. Även om en häst blir rädd, är det skillnad på hur den reagerar i momentet efteråt, beroende på hur den är hanterad och lärd.
Att slå i vagn eller få ett ben utanför skakeln är händelser som inte ska behöva resultera i sken.

LIA

LIA skrev:
Jag håller inte med dig. Även om en häst blir rädd, är det skillnad på hur den reagerar i momentet efteråt, beroende på hur den är hanterad och lärd.
Att slå i vagn eller få ett ben utanför skakeln är händelser som inte ska behöva resultera i sken.

LIA

Beror faktiskt till stor del på individen..

Vissa är mer lättskrämda än andra, TROTS diverse träningar mm

Nej, skadad vill ingen bli. Frågan är om risken för det är större om man stanna eller hoppar?
Om man har lämnat vagnen, hur ska man då kunna påverka förloppet??
En "vanlig" körhäst reagerar inte med att öka, om man drar i tömmen. Om den är i sken, lär den inte reagera alls, innan den lugnar sig igen. När man rider, kan man använda sig av one-rein-stop.

Jovisst är det bra med hjälp att leta, men det skulle ju helst inte komma dithän!?

LIA

Javisst, dom är ju individer. Men även den lättskrämde går att påverka. Den stora skillnaden får man inte i själva skrämselögonblicket, utan i momentet efter.

LIA

Jag körde med långvagn, men det var tydligen ändå inte till någons fördel.

Jo, det var ungefär det jag försökte göra; dra i tömmarna så gott det gick, hade vid tillfället inga direkta tankar på att vara rädd om hästens mun...

Men vad gör jag för nytta av att sitta kvar i vagnen bakom en okontrollerbar häst? Hade vi nu råkat möta ett annat ekipage hade det bara smällt, oavsett om jag satt och gjorde lika mycket nytta som en myra, eller hoppat ur.

Att fler hjälps åt att leta efter hästen, istället för att jag far åt helvete med både häst och vagn och lyckas bli ordentligt skadad, tycker åtminstone jag är en klar fördel.

Det är väl det man borde göra, antar jag. Men när man väl är i situationen så har jag upptäckt att det inte är lätt att tänka "hm, SÅ kanske jag borde göra!".

Har faktiskt ingen aning om hur hon lyckades slå i. Hon joggade i ett lugnt tempo, sedan smällde det bara till i vagnen. Har funderat på om hon halkat eller något och på så sätt fått benet i någon "onaturlig" vinkel, men jag vet inte.

Grejen är ju den att släpper man på tömmen åt en travare som går fort så kan den lätt tappa balansen eller tro att det betyder "snabbare!", därav att jag höll i så mycket jag kunde. Fast nu var ju hästen iofs redan i okontrollerad galopp, så jag vet inte om det gjort någon skillnad...

älgen skrev:
Häv dig bakåt för att få mer kraft i tömmarna och såga ordentligt i bettet. Stora, stora tag med tömmarna.

tyvärr finns det hästar som blir ännu värre om man gör så där... vet av egen erfarenhet...:(

isola156 skrev:
Har faktiskt ingen aning om hur hon lyckades slå i. Hon joggade i ett lugnt tempo, sedan smällde det bara till i vagnen. Har funderat på om hon halkat eller något och på så sätt fått benet i någon "onaturlig" vinkel, men jag vet inte.

du kanske selar för nära....
är du säker på att det var ett ben.. det kan inte varit en snöklump??
otäckt sånt där..:(

Liknande trådar

Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 440
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama