I
isola156
Idag råkade jag och en av mina passhästar ut för ett mindre, eh, missöde. Vi var ute och körde i skogen när hon på något konstigt vis lyckades smälla ena benet i vagnen. Det resulterade i omedelbar panik, jag hann inte ens reagera innan hon slängt sig i vild galopp. Ungefär så fortsatte det i någon kilometer. Hon rusade okontrollerat fram, medan jag höll i tömmarna för allt vad jag var värd och ropade några halvt misslyckade "ptrooo". Det bet dock inte, vilket jag kanske borde förstått eftersom hästen verkligen skenade, men hjärnan fungerade inte riktigt som den skulle just då.
Till sist löste det sig genom att hon fastnade med vagnen i ett träd och blev stående.
Det var, som kanske inte behöver tilläggas, ingen vidare trevlig upplevelse, första gången en häst verkligen skenat för mig. Det jag vill veta nu är, vad kunde jag ha gjort annorlunda i situationen? Jag vet självklart att jag borde ha tänkt på att hon kunnat bli skrämd när hon slog i vagnen (ung häst), men det är ju så lätt att vara efterklok. Och när hon väl rusade kunde jag inte tänka på så mycket annat än att hålla utkik efter mötande hästar, och att hon inte skulle springa in i skogen.
Så ja. Vad gör man egentligen när en häst skenar?
Till sist löste det sig genom att hon fastnade med vagnen i ett träd och blev stående.
Det var, som kanske inte behöver tilläggas, ingen vidare trevlig upplevelse, första gången en häst verkligen skenat för mig. Det jag vill veta nu är, vad kunde jag ha gjort annorlunda i situationen? Jag vet självklart att jag borde ha tänkt på att hon kunnat bli skrämd när hon slog i vagnen (ung häst), men det är ju så lätt att vara efterklok. Och när hon väl rusade kunde jag inte tänka på så mycket annat än att hålla utkik efter mötande hästar, och att hon inte skulle springa in i skogen.
Så ja. Vad gör man egentligen när en häst skenar?