Kontrollera pigg häst

S

Silly

Har en liten pålle och idag fick jag värsta uppenbarelsen. Vi var ute och galopperade, snabbare än lagom som vanligt. Jag hade hackamore på pållan eftersom hon är lite coolare med det och så slipper jag slita sönder munnen på henne. Iallafall, jag tycker alltid att hon är så jäkla olydig men idag gick det att bromsa ner farten. Provade både att fatta "lugn" galopp och försöka hållen den, och att galoppera fort och bromsa ner till en lugnare galopp och det funkade! Bara det att det krävdes en sån förbannad råstyrka och så fort jag lättade i handen (lösa tyglar typ) bar det iväg igen.

Använder ett ponnyhackamore, kan faktiskt inte avgöra om det är skarpt eller inte... Hon hänger gärna i handen på hackamore.

Funderar iallafall på om det finns snälla skarpa bett, bara så att man får lite kraft liksom. Annars rider jag på rakt tränsbett med engelsk nosgrimma och fanns det snällare bett skulle jag gärna prova det. Har haft pessoa med hakrem, ganska stadigt men samtidigt känns det så skarpt!

Funkar pullarnosgrimma på hästar som pullar (definition på "pullar"?), förslag på annan nosgrimma?

Martingal? Hon kör gärna upp huvudet när jag bromsar och själv måste jag ha händerna i axelhöjd ibland för att få tillräckligt korta tyglar (inget jag är stolt över kan jag ju erkänna) och då "hjälper" jag väl mer eller mindre till med att få upp huvudet. Kan man ha martingalen på hackamoret för att få bättre vinkel på tyglarna?

Letar alltså efter utrustning som hjälper mig att bli lite starkare, fast samtidigt ska det vara snällt och skonsamt för hästen
, kan man påverka med kanske nåt kilos tryck i munnen på hästen istället för 30 så tack gärna.

Är lite emot hjälptyglar oxå men de ska ju vara just hjälptyglar så jag är öppen för förslag. Att hästen håller huvudet i lagom höjd (även om den blir "tvingad") måste ju vara bättre än att den leker döende svanen.

Jag rider för tränare och jobbar med problemet men det är en pigg dam som ääälskar att springa.

//Silly och Dixie

Sv: Kontrollera pigg häst

Har precis samma problem med min häst, då han är väldigt het av sig, speciellt utomhus. Jag rider med martingal då han brukar köra upp huvudet för att komma undan bettets inverkan och då dra i väg. Hjälper jättebra med martingal. Red förut med hackamore eftersom han precis hade opererat bort sin vargtand, men det fungerade inte bra, då han spände underhalsen --> underhalsmusklulatur.

Har ridit med pessoa, vanligt 2 delat, 3 delat, hackamore, pullarnosgrimma, ja allt tills jag provade jaktbett med tungfrihet. Hästen älskar det, även jag. Det är väldigt skarpt men samtidigt så behöver du inte ta i och då sliter du inte sönder hästens mun :)

Andra tips är att prova pelham med delta, både rakt o delat, för det ska också hjälpa bra vet jag. Dessa bett är dock rätt dyra, men du kan kanske fråga någon om du får låna dennes bett?

Till att börja med har du en sadel som verkligen passar och ligger helt OK så hon inte springer ifrån obehag från den eller annat?

Du kan även prova med att sätta ner hackamooret en bit och ha det lite lösare. Ta ner det ca 5 cm så tror jag att du slipper vara hård i handen men ändå få en helt annan respons. Medans ni rider in er på den nya höjden så prova med att bredda dina händer lite så slipper du få sådan lyftande verkan i tygeln och du blir även mer avslappnad själv i armarna.

Fick sadeln utprovad i augusti men jag är lite tveksam till hur den ligger så den ska kollas upp. Samtidigt går hon bättre än någonsin; bra i skritt, hyfsat i trav och när vi galoppar är öronen spetsade och ögonen lyser på henne :love: men fort går det...

Ang bettet så är hon inte så väldigt förtjust i att ta stöd så därför känns det viktigt att bettet inte är så pass skarpt att hästen inte vill ta stöd.

SofiaOfSweden: Har hört att bett med tungfrihet kan slå upp i gommen på hästen, vet du hur det är med det? Rider du alltid på detta bett eller bara i skogen typ?

Kruxet är att pållen gärna reser sig om man håller i för mycket och förlorar fart framåt, kan tänka mig att hon skulle reagera så på ett bett om man tar i henne i skritt eller trav. Kanske att man kan rida med två tyglar (svårt...) eller kanske en väldigt snällt inspänd thiederman?

Det är just det här med underhalsen oxå... Men hellre att hon går helt åt skogen i fejkform än bygger värsta underhalsen.

Nej, ta INTE ner det fem centimeter. Finns regler för hur lågt ett hackamore ska sitta, och det får absplut inte sitta för långt ner, vilket det säkerligen kommer göra om man tar ner det 5 cm. Och speciellt inte när man sitter på en het häst som man måste ta ganska rejält i. Nosen är skör längst ner.

Jaha, det har jag faktiskt inte hört.. Eller kanske, har väl inte noterat det ;) Det beror ju också på hur stor tungfrihet bettet har, det bett jag har är tungfriheten mycket liten, så det bör inte störa i hästens mun. Inget sådant märks iaf, han är lika glad o framåt som alltid. Jag använder endast jaktbettet vid uteritter när jag vet att det komemr bli mycket galopp och ifall jag rider med andra hästar, för det är då han tänder till på allvar. Vid dressyr rider jag med achaen och tvådelat, vid hoppning rider jag varierat tvådelat / pessoa, lydigheten beror på hur mycket dressyr jag tränat. Eftersom jag inte hopptränar regelbundet så brukar det bli pessoa i början för att sedan övergå till vanligt tvådelat + alltid martingal förutom vid dressyrarbete.

Min häst har också lätt för att helt stanna upp men samtidigt fortsätta galoppera/trava på stället :smirk:, men då är det bara att driva på framåt och lätta på handen. Det är övning som gäller. Dessutom så är vissa hästar så till sinnet, jag har accepterat att min häst aldrig kommer bli en sådan lugn häst som går i dressyrtempo ute i naturen, utan han kommer alltid vara överhet då han är sådan.

Klart man kan... Inga som helst problem, nosen går inte sönder. Sedan så kommer inte ryttaren att behöva ta i så förbaskat längre vilket ju är meningen med all ridning, lättheten och mjukheten. 5 cm kanske var att ta i men några cm längre ner kommer få hästen i ett helt annat läge och ryttaren behöver inte längre bli hård.

Om man skall rida på hackamoore så bör man vara lätt i handen för mer behövs inte, men om man sätter det där hästen är mindre känslig så får man snart ta i som trådskaparen nu får göra när hästen märker att det går och det är absolut inte bra utan kan blir riktigt farligt och otrevligt för hästen också.

Det blir ju knappast bättre om man stoppar in ett snällt bett om man ändå sen skall dra i tyglarna hårt.

Man får en enorm skillnad på var man sätter hackamooret, det finns riktlinjer för höjden, men ingen lag att så måste det vara. Man sätter det där häst och ryttare får det bästa samarbetet utan kraft och våld.

Senast ändrad:

Jo, men 5 centimeter innebär ungefär precis ovanför näsborrarna, och där skulle jag ALDRIG sätta ett hackamore på en het häst.

Håller med Qyenn, det kan vara farligt om man sätter hackamoret för långt ner, för näsbenet kan faktiskt gå sönder då om man tar för hårt....

Jag har bara hört att det kan gå av, men man vågar ju inte testa ifall det skulle vara sant :crazy: dessutom så tycker jag att det låter ganska troligt.

Och som tur är så tror man olika..Jag har aldrig testat men därmot råkat ut för en olycka med hackamoore inblandat för många år sedan. Vad som hände var att hacket gick sönder, hästens nos var helt oskadd så att vi människor skall kunna knäcka nosryggen ser jag som väldigt långsökt med tanke på den olyckserfarenheten jag upplevde.

Du kanske hade tur i oturen? Jag tycker iaf att det låter väldigt riskabelt att sänka hackamoret så att det trycker vid näsborrarna, vet flera erfarna som sagt att benet är väldigt skört där.

Du kan ju prova dig lite fram, det är svårt att komma med generella råd och tips eftersom det är så individuellt. Men t.ex. att byta nosgrimma är ju inte att göra några drastiska åtgärder och kan ju vara värt att prova. Kanske finns det någon i stallet som t.ex. har en pullarnosgrimma som du kanske kan låna under något ridpass. Bett och sådär tycker jag är så himla individuellt och svårt att ge några generalla tips man får prova sig fram lite..

Rider ju själv bara på vanligt tränsbett eftersom det funkar bra på min. Men beträffande hjälptyglar så kanske du möjligen kan prova en martingal m lösa ringar om hästen tar upp huvudet jätte mycket.

Sedan förutsätter jag också att sadeln passar bra och det kan också vara bra och checka upp tänderna om inte detta har gjort. När man gjort alla sådana här saker som man kan bortse från kan man försöka hitta andra alternativ.

Sedan är det ju jättebra att ni tränar regelbundet och kan få tips och råd, detta är guldvärt om man vill utvecklas som ryttare. Så det är jättebra. Men just att du tänker på ute i skogen när du rider att du inte går ifrån de vanliga rutinerna du har när du rider på ridbanan. T.ex. om du värmer upp din häst på ett sätt när du tränar eller liknande, försöka göra precis samma saker ute.

Jag t.ex. när jag rider checkar så att hästen är rak från atlaskotan tills svanskotan ska hon vara spikrak. Detta får jag försöka hålla koll på genom hela ridpasset , men sedan går jag över till och rida sk. överstyrkningar för att hon ska komma ut med sina långa hals som hon har. Efter det så rider jag halvhalter. Sedan när jag får igenom en häst som i skritten är avslappnad och eftergiven som jobbar geno hela kroppen, sätter under sig och använder sin bakdel som jobbar genom ryggen och slappnar av i nacken - då aktivterar jag hela tiden henne med olika saker som t.ex. skänkelviknigar, fram/bakdelsvändningar osv. i skritt först . Efter det så blir det travövergångar från skritt-trav, trav-skritt, skritt-halt, halt-trav, trav-halt osv osv . Jag försöker variera ridvägar ofta , rida henne på raka spår/böjda spår osv. samt variera övningar och rörelser. Ibland även fast jag ska rida dressyr, kan jag ha ett par bommar ligga framme på någon långsida och trava över för att hon ska bli aktiverad. Hon har fortfarnade något svårt och ffa. inte tillräcklig ork i galoppen ännu så därför blir det inte samma krav som ställs där. Där jobbar jag mest med galoppfattningar (trav-galopp) och ibland så står jag bara upp mer så att hon ska få galoppera än att jag ska jobba galoppen. Dock går galoppen betydligt bättre nu och det blir ju bättre och bättre ju starkare och ju mer ork hon får.

Nu vart det väldigt mycket om mig och min häst och om hur jag lägger upp min egen ridning men det jag vill poängtera är att om jag ska rida ut försöker jag göra precis samma saker. Bara för att man rider ut betyder det ju inte att hästen ska gå lika bra och vara eftergiven. Visst ibland är det ju skönt och komma ut och 'lulla' lite utan några större krav också , men har man bra riktlinjer och ett bra upplägg i ridningen så kan man tillvara ta dessa bra och utnyttja t.ex. hur man rider fram hästen före ett träningspass och försöka göra precis samma sak i skogen. Och att man ändå tänker vad man har för syfte med ridningen även om man rider ut.

Det jag tänkte på med din häst är om du har funderat på varför hon galopperar så fort. Tycker hon bara att det är jäkligt roligt? Eller är det så att hon tycker att det är jobbigt och vill undgå att springa ifrån jobbet lite och tycker att det är bekvämare att springa fort? Kan ju vara värt att ha i bakhuvudet. Men om jag vore du skulle jag fokusera och jobba stenhårt på skritt/travarbetet först innan du galopperar på. Checka efter hur hon känns. Att hon är lösgjord och eftergiven. Sedan kan du börja jobba med galoppen och jag tror det vore bra med mycket övergångar mellan galopp. Träna på att fatta från både skritt och trav, att få henne att sakta av henne till både trav likväl som skritt efteråt. Målet ska ju vara att du kan ha henne så pass lösgjord och fin i galoppen (dock måste hon ju givetvis orka detta och det är en bit dit såklart!) men hon ska ju även kunna fatta galopp från halt (!) till sist och du ska även kunna göra halt med henne från galopp. Men just mycket övergångar är omväxlande och stärker hästarna. Omväxlande arbete är bra , så att de har lite att tänka på - inte bara att det ska gå fort.

Lycka till :) .

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 009
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 386
Senast: Mabuse
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Utrustning Scenario: Otroligt snäll häst som tycker det är jättekul att galoppera i snön :bump: Kanske lite FÖR kul, huvudet åker upp och bromsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 425
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar