kontrollera bett

M

mardley

red 4-åringens första dressyrtävling i går, och efter ritten kontrollerade "grind-vakten" mitt bett, så att jag inte hade "olagligt" bett med metalltrådar etc. Gör man så i Sverige? Detta var ingen stor tävling, utan en lokal. Tycker att det var en bra åtgärd, har bara aldrig sett det förr. Personalen hade plasthandskar som de bytte för varje häst. Stack bara in fingrarna för att kolla att jag inte hade nåt vasst. Blev bara nyfiken det är en amerikansk grej eller om det görs i Sverige också?

Sv: kontrollera bett

Har själv aldrig hört talas om att det hänt innan, men det är ju absolut en bra grejj! :bow:
Även på lokalnivå.

Tycker absolut att det borde förekomma mer än det gör i sverige. Man hör ju då och då om folk som chansar och rider på ett otillåtet bett eftersom det ändå aldrig är någon som kollar...........

detta förekommer inte i sverige. det görs inga stickkontroller utav utrustning i dressyr.

men det var ju bra.... fast är det något som förekommer, det där med vassa metallbitar??????

i sverige skulle det snarare vara att man har ett otilåtet bett...inte ett olagligt....:crazy:
ex. att man rider på ett rakt bett istället för delat

Jag har aldrig varit med om det på svensk tävling.

Däremot är det alltid bettkontroll på internationell fälttävlan. så jag har varit med om det ett par tre gånger.

detta förekommer inte i sverige. det görs inga stickkontroller utav utrustning i dressyr.

Vadå förekommer inte i Sverige:confused:
Har i ett antal gånger sett när bettkontroll gjorts på lok/reg
För 3-4 år sedan kollade domaren alla ponnyer i div III (lokal nivå)

stickkontroller på sporrar är ju vanligt också.

ja, jag menade otillåtet, inte olagligt... Tappar svenska ord ibland. :angel: Ja, enligt min tränare finns det visst dem som har metalltrådar virade runt bettet, eller annat vasst. Hur vanligt det är vet jag inte, men det händer visst....

De kollade verkligen alla, man fick inte gå ut genom grinden innan de kollat. Bra tycker jag, men till en början fattade jag inte vad hon ville. Jag trodde hon tyckte mitt bett var fint, haha.

Senast ändrad av en moderator:

men det var ju bra.... fast är det något som förekommer, det där med vassa metallbitar??????

i sverige skulle det snarare vara att man har ett otilåtet bett...inte ett olagligt....:crazy:
ex. att man rider på ett rakt bett istället för delat

Vrför skulle det inte förekomma i sverige???? jag har varit med om det på många nationella ponnydressyrtävlingar. Även på storhäst i Msv klasser...men det kollas säkert inte så ofta som det borde!!! tyvärr..

På utrustning görs det ju hela tiden, nosgrimmor, sporrar osv. Betten faller ju mer i glömska eftersom de inte syns på hästen.

sorry hörr ni!
jag talar utav min erfarenhet.
har tävlat upp till reg nivå i många år och varit tävlingskötare åt ett flertal elitryttare i dressyr och varit mkt på tävlingar upp tillomed internationell nivå för häst, har jag aldrig sett kontroll utav någonting.....

men om ni säger att det finns så tror jag er.

men min motfråga då?? vilka kontrollerar?? eller menar ni på att det är överdommarens uppgift? för det har jag ju sett ofta, att överdommare stått o glott på tex. framridningen för att se att allt skötts korrekt....

---------------------------
kom på en liten sak....
för några år sedan så skrev jag på Dm i stockholm. där en ryttare i dm klassen red med stövelskaft, jag hade för mig att det var stövlar man ska ha och komenterar det.. då svara dommaren, ähh det är inte så noga.....:crazy: :crazy:

men min motfråga då?? vilka kontrollerar?? eller menar ni på att det är överdommarens uppgift? för det har jag ju sett ofta, att överdommare stått o glott på tex. framridningen för att se att allt skötts korrekt....

På våran ridklubb, genomförs speciella funktionärsutbildningar med jämna mellanrum för att få flera, nya och fräscha funktionärer till våra tävlingar.

Vid de dressyrtävlingar som jag varit speaker på eller bara bevistat ändå, har det stått funktionärer vid utgången och tittat i hästarnas munnar. Jag kan inte på rak arm, tala om vilken tävlingsnivå det var på. För det var ett tag sen nu... :bow:

Överdommare, speciellt utvalada personer och överdommare och landslagsledningen..

jo jag har varit med om att de kollat bett fast bara på nationella och internationella..

Annars har jag varit med om att de kollat längden på både spö och sporrar också..

Inom Reining i western är det obligatoriskt och jag har varit med om att domaren kollar alla ekipage även inom andra klasser. Tycker att det är jättebra så att ingen sitter och rider med otillåtna bett.

Det var på D-tävling.

KL

På ponnytävling är det ganska vanligt med sporr och spömätning på framridningen. Önskar som sagt bara att det vore mer förekommande med bettkoll också.

red 4-åringens första dressyrtävling i går, och efter ritten kontrollerade "grind-vakten" mitt bett, så att jag inte hade "olagligt" bett med metalltrådar etc. Gör man så i Sverige? Detta var ingen stor tävling, utan en lokal. Tycker att det var en bra åtgärd, har bara aldrig sett det förr. Personalen hade plasthandskar som de bytte för varje häst. Stack bara in fingrarna för att kolla att jag inte hade nåt vasst. Blev bara nyfiken det är en amerikansk grej eller om det görs i Sverige också?

har aldrig sett/hört att dom gjort så i Sverige, men det skulle vara bra att man gjorde de! :bow:

har aldrig sett/hört att dom gjort så i Sverige, men det skulle vara bra att man gjorde de!

Jag var i Västerås förra helgen och lyssnade på paneldebatten om klassisk dressyr, och då nuddade de vid frågan lite...:idea:

De hårt åtspända nosgrimmorna diskuterades, och Philippe Karl ifrågasatte hur det kan få gå till så på dressyrtävlingarna, är det ingen som kontrollerar hur hästarna är utrustade?
Svaret från Viveca Schenholm blev att det visst kontrolleras.

Men vi fick aldrig veta VAD som kontrolleras (uppenbarligen inte nosgrimmorna...), på vilka tävlingar och HUR...:smirk:

Jag har varit med om bettkontroll på lokal dressyrtävling för ponny.
Då var det överdomaren, tror jag, som stod utanför framrindningen och kollade när man gick in.
Jättebra tycker jag!

I alla internationella Kandarklasser kontrolleras i alla fall betslingen det brukar ju tom visas i TV när de följer med ekipagen ut i ryttargången (när det gäller VM OS och så)...

Liknande trådar

Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 691
Senast: kryddelydd
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 207
M
Utrustning Hejsan.. Tänkte bara höra vad ni tycker att jag ska ha för bett på min kallblodskille.. När vi tävlar hoppning så rider jag honom på...
Svar
4
· Visningar
840
Senast: MontéBruden
·
M
Träning Hej! Tänkte försöka söka lite tips och hjälp då jag själv känner att jag har svårt att få bukt m detta problem. Har sedan 2½ år...
2
Svar
26
· Visningar
6 424
Senast: samurai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar