Sv: Kontroll av säljare vid hästköp
Jag har fått lära mig den hårda vägen. Nu iof med en hel del otur, då det ofta inte är såna här situationer. Dessutom mitt första (och enda) hästköp.
Jag köpte min häst av en man, vars dåvarande sambo hade företag med försäljning av hästar. Men detta var mannens häst, som han skulle sälja då den blev för liten för honom.
Jag köpte och betalade med postväxel. Var mkt noga att jag betalade "kontant".
Knappt ett år senare visade det sig att hästen var klapphingst. Jag hade köpt honom nykastrerad, alltså en valack.
I min värld är det veterinären som kastrerade honom första gången som gjorde fel. Finns inte båda kulorna nere, då ska hästen till klinik och ingen kastration ska påbörjas. Men en testikel + bitestikel togs, alltså två st
.
Säljarna, alltså mannen och hans sambo, är två hästmänniskor som mkt väl hade kunnat känna till detta. Men det vet jag ju inte.
Problemet, jag kan inte gå på veterinären som gjort fel, då det inte var jag som anlitat denne. Utan var tvungen att gå genom säljaren.
Då säljaren "struntade" i mig, bad jag om råd från en advokat. Och till slut blev denne anlitad. Såhär efteråt, tycker jag att det är advokaten som gjort det största felet, att inte kolla upp säljaren. Men hon krävde pengar från säljaren (som säljaren i sin tur egentligen skulle krävt av veterinären). Begär en personlig konkurs på säljaren. Men han vägrar betala för att "rätta till varan", alltså vad det kostade mig att operera och allt vad det innebar. Jag fick betala den personliga konkursen eftersom det inte fanns något att utmäta. Ganska saftig räkning.
Visade sig att säljaren har nästan 2 mille i skulder. Och lever under jorden för att slippa betala tillbaka något. Han ägde en gammal BMW som då kanske var värd 15 000. men det var allt. Och det är för lite för kronofogden. Jag vet ju att han har (iaf hade) fler hästar, men de är utan papper och finns alltså inte registrerade på honom. Hade jag köpt från sambon, genom företaget, hade det varit till fördel för mig.
Idag råder jag alla att inte göra en stor grej av något. Bara anlita advokat i extrema fall. För detta har gjort att min häst blev mer än dubbelt så dyr i "inköp".
Sen vet jag inte om det egentligen är fel att köpa häst av någon med skulder, behöver ju inte vara något fel på hästen för det.
Men jag har gjort mina misstag, som jag ångar stort idag. Men det är bara att gå vidare.