Kontroll av säljare vid hästköp..?

tolksele

Trådstartare
Har hittat en häst jag vill köpa och väntar nu på svar om tid för veterinärbesiktning, men har lite frågor runt om.. Det är ju självklart att man kollar upp hästen noga, men hur kollar man upp säljaren?
När jag mailade rasförbundet (är en ponny) ville de inte ge någon information om vem som var registrerad ägare. Är det något annat man ska kolla upp och i så fall vad? Hur noga har ni varit med bakgrundsinformation på ägare?
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp..?

I vintras köpte jag en häst. Jag blev dock lite misstänksam kring ett par uppgifter jag fick av säljaren, bland annat var passet skulle finnas.
Mailade rasförbundet och fick mycket snabbt adekvata svar som gjorde att min oro för problem försvann.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp..?

Jag har mailat rasförbundet men de ville inte lämna ut uppgifterna - dock kunde de bekräfta att det namn jag uppgav inte var registrerad ägare. Enligt den personen är allt i sin ordning bara ägaren kan presentera köpebevis men jag känner mig lite tveksam..
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp..?

Det är nog olika för olika rasförbund tror jag.

Det är ju inte heller i alla rasförbund det är obligatoriskt att registrera ägarbyte, så det kan nog vara så att det är en annan ägare än den som står registrerad.
Köpekvitto är giltigt om man är tveksam till om säljaren verkligen äger hästen.

För ett par år sedan köpte jag en ettårig arab. Pass fanns inte men papper var (sades det) inskickade för pass. Och papper för ägarbyte fanns inte i stallet men skulle skickas in snarast till ARAB.

Strängt taget hade jag inget bevis för att säljaren ägde hästen, men jag köpte den jättebilligt. Fick köpekvitto.

När det gått ett par månader och jag inget pass fick, kontaktade jag SAHF eftersom jag började misstänka att jag blivit "blåst".
Riktigt så illa var det inte. De hade fått in papper om ägarbyte till säljaren, men inte från säljaren till mig.
Det saknades tagel för DNA-analys men i övrigt var det OK med pass och alla avgifter var betalda - så som säljaren sagt till mig.
Det räckte att jag skickade in kopia på köpekvittot, där hästens namn tack och lov var inskrivet, och så ordnade SAHF/ARAB det hela och jag har pass och ägarbevis.

Den historia jag nämnde från i vintras gällde en inslandshäst, hingst med bra härstamning. Islandshästföreningen svarade som sagt vänligt och snabbt på mina frågor när jag berättade att jag stod i begrepp att köpa en häst, och ville veta om passet verkligen fanns hos dem så som säljaren sagt, och vart hingstlicensen skulle skickas (eftersom det fanns en överenskommelse mellan mig och säljaren gällande licensen).
Man var som sagt samarbetsvillig men jag hade å andra sidan vid båda tillfällen mycket specifika frågeställningar.

I arabens fall, menade de att det fortfarande var så vanligt med tillkrånglade pass- och registreringsuppgifter att de gjorde så gott det gick för att få ordning i röran och som sagt, ett köpekvitto räckte. Men då hade de ju i och för sig en obruten ägarkedja i och med att det fanns papper för ägarbyte till säljaren.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp..?

Då kan det ju bli strul med ägarbytet, om inte den registrerade ägaren finns tillstädes och kan underteckna ägarbytet från denne till dig.

Jag hade nog fortsatt vara mycket skeptisk och hört med säljaren hur det var tänkt att ordna detta, vem som äger hästen i registret (det måste ju säljaren veta!). Jag hade inte gett mig på någon veterinärbesiktning (-skostnad) innan detta är klart.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp..?

Det kan ju vara så enkelt som att man glömt skicka in ägarbytespappren till rasföreningen.

Jag har inte registrerat ägarbyte för min ena häst, först glömde jag det men nu känns det inte värd att betala 800 kr för att de skall ändra två ord i sitt register... Jag har ju köpkontraktet och är inte aktiv i rasföreningen på något sätt.

Fråga om säljaren har köpkontraktet? Sånt brukar man spara.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp..?

Fast det kan ju vara fler ägare emellan säljaren och dennes säljare, och rätt vad det är har man en väldigt oklar ägarlängd för hästen.

Eftersom jag tycker ägarlängder är ett bra system har jag väldigt svårt att se varför inte hästägare kan respektera registret och göra ägarändring när så sker.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp..?

Så vitt jag vet köpte nuvarande ägare hästen från uppfödaren, det är en ung häst. Letade lite efter uppfödaren på nätet men hittade ingen hemsida och vet inte om jag vågar börja chansa runt på telefonnummer..
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp..?

Eftersom jag tycker ägarlängder är ett bra system har jag väldigt svårt att se varför inte hästägare kan respektera registret och göra ägarändring när så sker.

Vi har råkat ut för köpare som inte gör ägarändring för att de tror att de inte äger hästen om de inte registrerat det och ska använda det till sin "fördel". Så köparen ville att vi skulle ta tillbaka hästen omedelbart (efter att den skadat sig i bråk med annan häst i sitt nya stall) efter ett par veckor eftersom det minsann var vi som ägde den och hade ansvar för den enligt förbundets register.

Suck.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp..?

Ja det verkar finnas alla sorter av både köpare och ägare.
Efter att ha försökt i över en månad med att få säljaren att säga ett datum då de kan vara med på veterinärbesiktning och skriva kontrakt och allt sånt utan något konkret svar har jag gett upp den hästen..
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp..?

Jag vill bara tillägga att det är den enda köpare vi någonsin haft bekymmer med och att det är en tid sedan. Så det är liksom inte en majoritet av köparna som är konstiga, vår observation är 1 av 12.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp..?

Tur det, annars hade jag nog inte vågat sälja igen..
Men man vill ju ändå alltid göra sitt bästa för att undvika problem om det går, om du förstår vad jag menar :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
969
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 246
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp