Kontraktfråga om avtalstid

Olympus

Trådstartare
Om det står så här under avtalstid

"Detta avtal löper under ett år med 3 månaders ömsesidig uppsägningstid"

Betyder det då att kontraktet automatiskt går ut efter ett år om man inte skriver på ett nytt? Om jag efter ett år väljer att inte skriva på ett nytt så gäller inte heller tre månaders uppsägningstid, eller?

Sv: Kontraktfråga om avtalstid

Står det inte mer än så?
Det brukar stå lite mer i meningen efter som gör det lättare att tolka det.
Men utifrån det du har skrivit tolkar jag det som att avtalet gäller ett år och vill man säga upp det så ska det göras tre månader innan det året går ut. Om det inte står mer än så här så faktiskt lite oklart vad som händer efter det året.

Misstänker att tanken bakom avtalet är att det först ska gälla ett år som inte går att ändra på och sedan efter det gäller tre månaders uppsägningstid om man vill avsluta avtalet. Så om du vill vara säker på att det ska ta slut efter ett år så ska du säga upp det minst tre månader innan det året tar slut.

Jag tolkar det som att avtalet är ett år, max. När årsdagen kommer är avtalsperioden slut helt enkelt. Vill man säga upp i förtid är det 3 månaders uppsägningstid som gäller.

Står det inte mer än så?
Det brukar stå lite mer i meningen efter som gör det lättare att tolka det.
Men utifrån det du har skrivit tolkar jag det som att avtalet gäller ett år och vill man säga upp det så ska det göras tre månader innan det året går ut. Om det inte står mer än så här så faktiskt lite oklart vad som händer efter det året.

Misstänker att tanken bakom avtalet är att det först ska gälla ett år som inte går att ändra på och sedan efter det gäller tre månaders uppsägningstid om man vill avsluta avtalet. Så om du vill vara säker på att det ska ta slut efter ett år så ska du säga upp det minst tre månader innan det året tar slut.

Jag tolkar det som att avtalet är ett år, max. När årsdagen kommer är avtalsperioden slut helt enkelt. Vill man säga upp i förtid är det 3 månaders uppsägningstid som gäller.

Tack för era svar. Det är det enda som står. Jag tolkar det som Pimy.

Som ni kanske förstår handlar det om stallkontrakt. Kontraktet skrevs på den 1/7. Stall är stängt i Juli och Augusti så då måste vi flytta ut. Jag har bara ståt i stallet ett år och när sommaren närmade sig kunde man skriva på ett nytt kontrakt, men det behöver man väl inte om man inte vill komma tillbaka efter sommaren.

Men borde man inte kunna jämföra det om man te.x har en häst på foder. Under ett år med 3 månaders uppsägningstid. När året är slut ska väl hästen tillbaka till ägaren, inte 3 månader senare...? Eller tänker jag helt fel när jag jämför så?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Goddag allvetande Buke. Jag blev så förvirrad idag, hjälp mig tack. Jo, vi har ett huslån, eller rättare sagt vi har tre huslån ett på...
Svar
13
· Visningar
827
Senast: Bee
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 479
Senast: Otherside
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
9 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka