Sv: Kontrakt

Hon är mig mycket kär så jag vill även att det ska stå att jag har förköpsrätt på henne.
Tänk ut hur du vill att förköpsrätten ska fungera. Värdestegring/minskning alt värdering t ex. Tidsbegränsning.

Lägg till en konsekvensklausul! Dvs, om du inte meddelas enligt förköpsrätten skall köparen ersätta dig med xx antal kronor, vilka ska vara dig tillhanda senast ... osv.

För allt det övriga finns redan färdiga avtal att köpa. Bara att lägga till förköpsdelen.

LIA

Tack för det! Jätte bra. Ska tillägga det i kontraktet.
Jag hittade massor med kontrakt som jag ändrade lite på och skapade en egen.
Hittade bl.a dessa

Köpekontrakt #1

Köpekontrakt #2

Detta kontrakt är upprättat enligt konsumentköplagen
Köpekontrakt #3

Länkade ifall nån annan är på gång att sälja. Fick stor hjälp av dessa kontrakt.

Min fråga var: Det bästa för hästen eller följa kontraktet?
Svaret är givetvis: Det bästa för hästen OCH följa kontraktet!

När jag vet att min häst inte kommer få det bra hos förra ägaren
då hamnar iaf jag i ett moraliskt dilemma.
Det vet du inte! Det här med att hästar måste jobba tror jag inte på. Det vimlar av hästar som inte gör det och ändå mår bra, därmed inte sagt att dom inte behöver stimulans. Gödning och därmed fångrisk är givetvis inte bra, men varför inte tänka sig att informera säljaren om detta? Kanske be din vet om ett par rader på papper om att hästen var för tjock och riskerna därmed.

Och naturligtivis kommer jag berätta det för förra ägaren, men jag vet bara inte NÄR. Oavsett om jag sätter en annons eller inte
Innan en ev. köpare eller efter en ev. köpare
Vilketdera hänger i första hand på ert avtal. Är återköpssumman "fri" så måste du ju ha ett bud från annan köpare att visa fram till din säljare, så hon kan avgöra om hon vill använda sig av förköpsrätten.
Du har ju också möjlighet att övertala säljaren att gå med på byte till ny ägare genom att framhålla det positiva härför för hästen, eftersom jag förutser att du kommer att välja "rätt" köpare.

Ps. Vill tillägga att om förra ägaren hade varit en "aktiv" ägare hade det inte varit något tal om ngt annat än att kontakta henne. D.s = Menade då om hon skulle köpa honom
Vad blir nästa "ursäkt" för att skita i ingångna avtal?? :mad:

Och av era svar går kontraktet före hästens bästa - och det känns jobbigt!
Jag ser alltså inte att det behöver finnas någon konfliktsituation här. Det är ju faktiskt inte så att hästen hamnar hos en djurplågare. Snarare hos en välmenande (vilket förbehållet tyder på) person med kanske för lite insikt i shettishållning, vilket går att påverka.

Du kan faktiskt göra det rätta här, både gentemot säljaren och mot hästen.

LIA

Tack Lovisaleonora för tipset.

Jag håller med er båda -Lovisaleonora och Lia!
Avtal är Till för att hållas och det tycker jag!

Lia: Det kan finnas många skäl till att man kanske planerar för att behöva sälja sin häst utan att man behöver lägga ut dem här.

Min fråga var: Det bästa för hästen eller följa kontraktet?

När jag vet att min häst inte kommer få det bra hos förra ägaren
då hamnar iaf jag i ett moraliskt dilemma. :(
Jag var nog lite otydlig :o i förra inlägget det jag menade var förturen att få köpa - inte att inte bli kontaktad.
Och naturligtivis kommer jag berätta det för förra ägaren, men jag vet bara inte NÄR. Oavsett om jag sätter en annons eller inte
Innan en ev. köpare eller efter en ev. köpare

Ps. Vill tillägga att om förra ägaren hade varit en "aktiv" ägare hade det inte varit något tal om ngt annat än att kontakta henne. D.s = Menade då om hon skulle köpa honom

Och av era svar går kontraktet före hästens bästa - och det känns jobbigt!:(

och HUR vet du att hästen inte kommer få det bra? Är du rätt person att avgöra detta? Du skriver att hästen fick massor av mat, små hagar och ingen motion. Det är väl bra att hästen slipper svälta? Alla har inte tillgång till stora hagar och det är inte alla hästar som motioneras. Jag tror inte hästen lider av att slippa jobba.

Har du skrivit på ett kontrakt om att du ska kontaka ägaren tycker jag att det är din skyldighet att göra det ÄVEN om du inte vill att första ägaren ska köpa. Då tycker jag att du skulle låtit bli att skriva på avtalet från första början.

Hur hade du tänkt att förra ägaren ska få förtur på köp om du inte kontaktar denne om att hästen är till salu? Om förra ägaren vill ha förtur på köp så bör väl även den mest korkade person förstå att man kontaktar förra ägaren INNAN man säljer till någon annan. Annars har du brytit mot förturs rätten. Du skriver att du ska ta kontakt men vet inte när. Då förslår jag att du tar kontakt med förra ägaren innan du lägger ut en annons på hästen.

Är man inte beredd på att följa avtalet, så ska man inte skriva på något heller förän man tänker hålla det som står. :devil:

Det är giltigt, jag har varit med om precis samma sak, sålde min nordsvensk o efter 2år såldes han utan att jag visste det. Ringde till en jurist o hörde, jag hade rätt att kräva henne på skadestånd om det varit så att jag köpt tillbaka hästen vid tillfrågning. Alt fått tillbaka hästen om säljaren betalat tillbaka till köparen. Detta var inte aktuellt för mig då jag inte hade dom pengarna men du kan absolut få rätt, dock kostar det eftersom du troligen behöver hjälp av en jurist.

Problemet är att kunna visa att man lidit skada.

Det är för att komma ifrån den haken som man ska ha med en konsekvensklausul med "straffbelopp" i.

LIA

exakt. Har man dessutom sålt hästen så har man avsagt sig rätten till den. Den nya ägaren kan med andra ord skicka hästen till slakt med vändande transport så fort ni skrivit kontrakt.

Det är just för att kunna påverka vad som händer när köparen av någon anledning vill göra sig av med hästen, som man använder sig av förköpsparagraf och konsekvensklausul.
Dvs, köparen kan strunta i avtalet och slakta hästen som du säger, men då har säljaren alltså möjlighet att lösa ut förköpsparagrafen. Har man satt "straffsumman" på lämplig nivå, så kostar det kanske mer än det smakar att strunta i avtal man ingått.

LIA

Ja, det är lustigt det där med förköpsrätt, vite och gud vet vad folk hittar på i sina säljkontrakt...
Den jag köpte min hingst av kladdade också ner något liknande i kontraktet och jag trodde ju i min enfald att denne skulle vara intresserad av hästen i fråga och vilja följa den i sin utveckling om han nu var så intresserad av att jag inte sålde vidare och att han ville köpa tillbaka honom vid eventuell försäljning osv osv.
Jag har skickat mail, bilder, inbjudit dem till diverse uppvisningar etc etc men inte ett endaste ljud har jag hört från dem, inte ens ett kort litet mailsvar har de bemödat sig med.
Jag tänker INTE kontakta dem om jag säljer honom, vilket jag inte tänker göra...men iallafall, för jag tycker de har haft sin chans att visa att hästen betyder sååååå mycket för dem. Vilket enbart verkade vara rent skitsnack!
Personligen skulle jag aldrig genomföra en affär med någon klausul att jag skulle tvingas betala någon för att jag gör det som jag anser vara bäst för min egen häst. Nä, någon måtta får det vara...

Hur kan du dra den slutsatsen att du har rätt att skita i avtalade detaljer för att du inte anser att säljaren "förtjänat" klausulen?

Jag blir faktiskt en aning mörkrädd...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 359
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
864
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 624
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka