Kontrakt med Medryttare

S

Skorpan

Sitter och tänker lite på att kanske skaffa medryttare. har aldrig haft det förut eller varit det så tänkte bara fråga: brukar man skriva något sorts kontrakt eller något och om man gör hur brukar det se ut och vad innehåller det?

tacksam för svar

Sv: Kontrakt med Medryttare

Jag skulle tro att det är lite olika..
Om du vill kan du skriva ett kontrakt, det skadar aldrig.

Själv tänkte jag ha kontrakt då jag letade halvfodervärd 3-4 dagar i veckan.
Nu har jag ändrat mig lite och vill ha medryttare kanske 2 ggr i veckan och då blir det nog inget kontrakt.. Men jag har inte riktigt bestämt mig..

har aldrig haft något kontrakt... men det bör man nog ha om man ska betala kan jag tänka mig.. annars tycker jag det brukar räcka o komma överrens med ägaren vad de vill ha hjälp med o sådant.....

okej tack men jag tänker lite om det hände en olycka då? tex som man kan vara säker på den som ridit framkallat? Ska den bara komma undan då? och Försäkringar m.m.
Några fler åsikter?

Jag har haft det förr i a f, minns faktiskt inte om det finns färdigtryckta eller om jag då knåpade ihop ett själv. Det är alltid svårt att få till ett juridiskt hållbart kontrakt tycker jag, man tror att man har ett "vattentätt" kontrakt men många gånger är det inte så.

Det jag känner som viktigast, med tanke på alla ridolyckor som sker, det är ansvarsfrågan - vem är ansvarig om medryttaren faller av min häst och skadar sig, och är det någon skillnad om det gäller icke myndiga personer?

Nu gav jag dig inga svar - bara frågor:o

haha ingen fara, men det känns som ju emr man tänker på det desstu mer frågor kommer upp, man kanske borde börja med att kolla försäkringsbolaget om vad dom säger att dem täcker, både när det gäller hästen och medryttaren. Tack för svar iaf :D

*puttar upp*
har hört att det finns /funnits iaf på granngården, någon som vet mer om det?

*puttar upp*
har hört att det finns /funnits iaf på granngården, någon som vet mer om det?

Jag vet att det finns köpes-helfodervärds-kontrakt men vet inte om det finns frö halvfoder och medryttare. Man tycker att det borde finnas ett.

ja exakt, om det inte finns att köpa är det någon här som skrivit eget? Vad ska man ha med och tänka på m.m?

Jag har varit medryttare på flera olika hästar och har aldrig skrivit något kontrakt. Men det får ju du som ägare avgöra om du vill ha kontrakt vem som betalar vad vid skada och liknande. Du har ju hittat en lite seriösare medryttare om den är villig att skriva på kontraktet. Men som sagt, bara du kan bestämma ;)

De medryttare jag haft har jag handplockat och bara valt de jag känner att jag litar på. Jag har aldrig annonserat. Jag har aldrig skrivit kontrakt, men vi har pratat igenom det ordentligt i början och gjort upp vad som gäller. Vad vi har för förväntningar båda två och vad jag inte vill att de gör, samt vilket ansvar medryttaren och jag har. Är medryttaren ung vill jag prata med föräldrarna och göra dem införstådda med vad som gäller.

Enkel och rak kommunikation från början tycker jag är viktigt, att båda är införstådda med vad som gäller osv. På det sättet undviker man mycket missförstånd. Det är så här jag gjort och hitills har det fungerat bra :)

Var man kan köpa kontrakt och hur man formulerar dem har jag ingen aning om!

Jag har haft kontrakt med mina medryttare. Tror inte det finns något färdigt men jag har skrivit ett själv.. Det finns någon variant på www.medryttare.nu tror jag. Men om du vill kan jag PM:a dig mitt kontrakt. Men jag kan inte säga om det är juridiskt hållbart eller inte, å andra sidan, har två vuxna människor skrivit på ett kontrakt så brukar det ju gälla! Jag har haft en minderårig medryttare en gång då fick hennes mamma också skriva på.

Du får gärna PMa mig om du vill. Jag har precis hittat en medryttare och jag vill skriva kontrakt bara för att då har man det på papper med betalningen och vad som gäller om det skulle hända något.

Tack snälla

Hej!

Det hände en av mina stallkompisar att hennes häst blev skadad under medryttarens vård.. (Dom åkte transport från en tävling och hästen lyckades trampa av sej skon och få in tåkappan på fel ställe i hoven och blev jättehalt). Jag misstänker att dom inte hade kontrakt och kontentan blev att dom nu inte pratar med varandram eftersom medryttaren inte tyckte det var hennes fel att hästen into stog still i transporten (kan tydligen vara lite bråkig), medans ägaren tyckte att det var det visst...
Ägaren fick själv betala allting hos vet..

/ Lavinia

Ni som vill se mitt medryttarkontrakt får PM:a mig er e-postadress. Eller maila till mig på jenny.larde@comhem.se så skickar jag kontraktet! Jag vet inte hur man gör för att skicka med en fil i ett PM, tror inte det går..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 955
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 599
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 352
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka