Kontrakt för uthyrning av stallplats

simpan

Trådstartare
Sitter och knåpar på ett kontrakt för boxarna jag hyr ut men skulle behöva lite hjälp och inspiration så att jag inte glömmer något viktigt.

Nån som kan tipsa om bra avtal som finns att se på nätet eller som kanske skulle kunna dela med sig av sitt eget hyreskontrakt?

Något speciellt som bör finnas med?

Har självklart skrivit in uppsägningtid, vad som ingår i hyran, anvisningar om betalning och vad som sker vid utebliven sådan :)
Även att omedelbar uppsägning kan ske som stallreglerna inte efterföljs (gäller självklart åt bägge hållen, dvs att hyresgästen kan säga upp sig med omedelbar verkan om jag inte sköter mina åtaganden tex).

Senast ändrad:
Sv: Kontrakt för uthyrning av stallplats

LRF har superbra avtal för inackordering av hästar.

Tackar!

Har varit inne på LRF's hemsida tidigare och sökt för jag fick tips om ett jättebra avtal därifrån inför betet. Dessvärre får jag alltid noll träffar när jag söker där :confused: Fattar inte riktigt vad som går fel.
Perfekt med en specifik länk! :bow:

Ang retentionsrätten så hade jag inskrivet i betesavtalet att hyran skulle vara betald senast vid betessläpp och att ej avhämtad häst vid avtalets sista dag (plus exakt klockslag) skulle stallas upp på ___blabla___ till en kostnad av __blabla__ kronor/dag. Kostnaden skulle vara betald innan hästen fick lämna gården och om skulden inte var reglerad inom tre månader skulle äganderätten på hästen tillfalla mig (företaget) och alla papper överlåtas.

Är det juridiskt gällande att skriva in det eller finns det något kryphål i den formuleringen? Har ju inte skrivit den ordagrant här och exakt samma funkar ju inte på ett uppstallningsavtal men i princip...
Något förslag till bättre?
Ska man skriva in att efter ett visst antal månader av obetald hyra övergår äganderätten på mig?

Skulle jag kunna uttrycka mig såhär ang retentionsrätten?

Under punkten "Säkerhet"
"Uppstallningsvärden äger rätt att hålla häst eller utrustning som säkerhet för utebliven avgift. Om skulden inte regleras inom tre kalendermånader övergår äganderätten till uppstallningsvärden som äger rätt att sälja objektet."

Hur formulerar man på bästa sätt att hästägaren åtar sig att ersätta förstörd inredning (inkl hagmaterial) utöver normalt slitage?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka