Kontaktövningar

L

lotta_k87

Jag behöver tips på kontaktövningar som jag kan träna med min hund. Han är väldigt duktig och kan lyssna riktigt bra inomhus och då känns kontakten rätt så bra. MEN direkt när vi kommer utomhus intresserar han sig för allt annat utom mig. Det är URsvårt att få kontakt med honom då. Trots försök med konstiga ljud, godis osv för att han ska rikta uppmärksamheten mot mig.
Tips någon??
 
Sv: Kontaktövningar

Ska tillägga att han är 9 mån, men han har alltid varit sådan här. Har provat med alla möjliga "knep" som inte verkar bita på herrn.
Han är även nykastrerad och han kan ju bli mer uppmärksam med tiden, men jag behöver hjälp nu.
 
Sv: Kontaktövningar

Vad händer om du springer åt andra hållet, eller går och gömmer dig?
Brukar funka på en del. Är han väldigt självständig kanske han inte bryr sig :smirk:
 
Sv: Kontaktövningar

Han bryr sig inte ett dugg. Han ser alltid ut att tänka; "Vilken rolig lek. Mkt roligare att springa åt andra hållet så kanske hon springer efter mig istället" :crazy: Ungefär.
 
Sv: Kontaktövningar

Han bryr sig inte ett dugg. Han ser alltid ut att tänka; "Vilken rolig lek. Mkt roligare att springa åt andra hållet så kanske hon springer efter mig istället" :crazy: Ungefär.

Om du gömmer dig bakom en gran eller något då? Svårt det här med kontakt och sånt, min hund är likadan.
 
Sv: Kontaktövningar

Nej, det har jag också provat. Han är envis min vovve ;)
Vad gör du för att få din hund mer uppmärksam? :idea:
 
Sv: Kontaktövningar

Nej, det har jag också provat. Han är envis min vovve ;)
Vad gör du för att få din hund mer uppmärksam? :idea:

Vad jag gör? Haha springer omkring med godis hela tiden och försöker göra mig roligare än något annat. Folk som såg mig tror nog att jag rymt från psyk eller nått:o
 
Sv: Kontaktövningar

haha :D ja, nå det borde väl fungera ett tag iallafall . . . Jag får också börja leka psykfall när jag tränar hunden då :rofl:
 
Sv: Kontaktövningar

alla har säkert sina ideer och övningar.. när jag började träna grannens hund så lysnade hon inte alls på sitt namn då körde vi följande mycket avancerade övning :angel:

höll hunden bredvid mig, (gärna sittande) säger namnet, om jag inte fick nån reaktion kunde jag göra nåt udda, hoppa, visla osv. När hon tittade på mig fick hon godis. Namn-blick-godis... namn-blick-godis

Många tycker säkert detta är en dålig övning. Men på oss funkade det bra. Numer använder vi bara godis när vi tränar in något nytt. Men hon lyssnar väldigt bra på både sitt namn och annat. Hur bra detta går beror ganska mycket på hur godisgalen hunden är ;)
 
Sv: Kontaktövningar

Min hund har alltid varit mer intresserad av allt annat än mig när vi är ute... Jag har verkligen fått vara såååå rolig för att få honom att se mig. Och det har behövts tempo och snabba växlingar, annars lessnar han efter några sekunder.
Nu är han 1,5 och nyligen kastrerad (för 1 v) sedan. Vi har mycket bättre kontakt nu än för ett halvår sedan.
Ett tips jag fått är att se till att det lönar sig för honom att söka kontakt med mig. Om han drar i kopplet och inte lyssnar så stannar jag och står still tills han vänder sig om och ser mig i ögonen...då går vi vidare.
Han får sitta ner och vänta på sin mat. Han ska söka min blick och hålla kvar den en stund... då är det varsågod.
Håll en godis i handen och sträck ut armen rakt ut från kroppen. Titta på honom, säg ingenting. När han släpper godisen med blicken (vilket tog en evighet för min labbe första gången!!!) och tittar på dig så får han den.
Några småsaker som funkat för oss.....
 
Sv: Kontaktövningar

Vad har du för ras? En kontaktsökande sådan, eller en som ska vara och arbeta mer självständigt?
 
Sv: Kontaktövningar

Han är Schäfer/Alaskan Husky/Karelsk bjärnhund. En härlig blandning alltså :smirk: ...


Tack alla för tipsen :bow: Kom gärna m. fler!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 553
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Rugge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp