Kontakt övningar

Sv: Kontakt övningar

Tja, vad handlar det om, ögonkontakt när och hur? Vid fotgående eller bara allmän kontakt?

Min tjej hade det naturligt sa jag har inte direct tranat det, men som de gjor pa IPO klubben sa har de varmkorv i handen och later hunden sniffa men haller handen sluten sa hunden inte kan ata ... forr eller senare kommer hunden att titta upp pa dig, da oppnar du handen tillrackligt sa hunden far en liten, LITEN, smakbit och sluter handen igen ... tills det tittar upp pa dig igen da du oppnar handen for nasta smakbit. Nar hunden har fattat okar du tiden han maste titta pa dig innan beloningen kommer ...

- Belöna spontan ögonkontakt

- Visa hunden en godis och för den långsamt till munnen. Sätt godisen mellan läpparna och ha händerna på ryggen. När hunden tittar hastigt på dig, frisignal och släpp godisen eller låt den ta den.

- Lägg en godis på marken och håll lite i hundens halsband/sele eller på bogen. Så fort hunden slutar streta för att ta godisen, frisignal och låt hunden ta den alt. ge den eller en annan godis till hunden. Öka genom att tillslut kräva hastig ögonkontakt, längre ögonkontakt osv.

- Håll en godis i handen. Visa den för hunden. Hunden försöker antagligen ta den, då stänger du handen. Så fort den slutar försöka komma åt godisen och drar sig tillbaka lite grann (kanske bara för nån sekund), säg frisignal och ge godisen till hunden alt. ge en annan. Öka successivt svårighetsgraden till en hastig blick, en bättre blick, längre ögonkontakt.

- Försvåra sedan genom att lägga godisen närmre, "tappa" godisar (eller leksaker), lägga godisbit på tassen o.s.v.

- Stå med hunden framför dig. Hunden skall inte blivit tillsagd att sitta eller så, utan kan bara får vara. Ha godisar i varje hand. När hunden tittar dig i ansiktet, frisignal och droppa godis åt ena hållet. När hunden söker ditt ansikte igen, frisignal och droppa godis åt andra hållet. När hunden förstått övningen och ni har flyt, testa att vända dig lite i från hunden när den är för att hämta en godbit. Försvåra successivt och vänd tillslut ryggen mot, ta ett kliv bort osv så att hunden tvingas röra sig runt dig för att söka kontakt.

- Använd kontakt vid utvalda tillfällen i vardagen. Innan man får maten, innan man går ut ur bilen, om den vill fram till en annan hund o.s.v.

Hmm. Det var allt jag kom på på rak arm.

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 311
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka