Konstruktiv kritik till chef?

Asko

Trådstartare
Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen på whatsapp) där jag reagerade på ordvalen som min chef gjorde. Jag skrev privat till min kollega och stöttade henom, hen uppskattade det och var jäkligt less. (Hen har bränt ut sig förut och har en tendens till att inte hålla så väl på sina gränser mellan arbetstid och privattid, så det är inget fel på henoms arbetsinsats tycker jag.)

Det fick mig att fundera på om jag kunde ge lite konstruktiv kritik till chefen med tanken att det skulle kunna få chefen att tänka efter och formulera sig bättre i framtiden för arbetsmiljöns skull. För det tror jag absolut finns möjligheter till.

Jag frågade om jag fick ge henom lite konstruktiv kritik i den privata konversationen mellan oss två, fick inget svar.

Jag pratade om det med en annan person (inte anställd på samma plats och känner inte dem alls utöver vad jag sagt) och de tyckte att jag inte skulle det.

Har därefter raderat frågan i vår privata konversation då det inte var helt klart.

Men jag funderar lite på detta.. Vad tycker ni? Jag kan tycka att en chef bör kunna ta konstruktiv kritik från sina anställda. När kan man ge det? Vad skulle ni göra?

Absolut inte. Det är mellan chefen och kollegan.

Att sedan stötta kollegan är en annan sak och givetvis ok.

Edit: Att utvärdera chefen när en själv inte är inblandad eller blivit tillfrågad (i form av någon arbetsplatsenkät eller liknande) känns väldigt märkligt faktiskt. Regelrätta övertramp (grova sådana) eller påhopp är en annan femma.

Jag skulle inte göra det om det inte är så att ni alla känner att det används felaktiga ord från chefens sida ständigt och oprovocerat.
Och vill du ge konstruktiv kritik så ge konstruktiv kritik, fråga inte om du får göra det. Det tycker jag verkar märkligt.

Jag skulle inte göra det om det inte är så att ni alla känner att det används felaktiga ord från chefens sida ständigt och oprovocerat.
Och vill du ge konstruktiv kritik så ge konstruktiv kritik, fråga inte om du får göra det. Det tycker jag verkar märkligt.
"Alla" blir lite svårt, då det är bara vi två anställda på företaget.. 😬😅

Till saken hör lite att jag har sett andra små konflikter mellan dem då jag inte lagt mig i då jag tänkt som ni säger, att jag inte ska lägga mig i.

Det var väl det att jag nu kunde se en direkt koppling mellan ordval och vad man skulle kunna förbättra som fick mig att tveka..

Då skulle jag ännu mindre "lägga mig i" om det inte är så att chefen verkligen är ute och seglar i sitt sätt att vara mot er så att säga.
Nej, hen är absolut schysst på andra sätt.

Jag har väl bara lite svårt att hålla klaffen när jag ser en lösning framför mig, vilket är helt och hållet ett fel hos mig 😅

Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen på whatsapp) där jag reagerade på ordvalen som min chef gjorde. Jag skrev privat till min kollega och stöttade henom, hen uppskattade det och var jäkligt less. (Hen har bränt ut sig förut och har en tendens till att inte hålla så väl på sina gränser mellan arbetstid och privattid, så det är inget fel på henoms arbetsinsats tycker jag.)

Det fick mig att fundera på om jag kunde ge lite konstruktiv kritik till chefen med tanken att det skulle kunna få chefen att tänka efter och formulera sig bättre i framtiden för arbetsmiljöns skull. För det tror jag absolut finns möjligheter till.

Jag frågade om jag fick ge henom lite konstruktiv kritik i den privata konversationen mellan oss två, fick inget svar.

Jag pratade om det med en annan person (inte anställd på samma plats och känner inte dem alls utöver vad jag sagt) och de tyckte att jag inte skulle det.

Har därefter raderat frågan i vår privata konversation då det inte var helt klart.

Men jag funderar lite på detta.. Vad tycker ni? Jag kan tycka att en chef bör kunna ta konstruktiv kritik från sina anställda. När kan man ge det? Vad skulle ni göra?
Beror helt på hur väl jag känner chefen. Är det någon jag respekterar , har förtroende och litar på och jag känner att chefen känner det samma för mig -hade jag tom utan att fråga min chef gett feedback på konversationen. Det kan vara så att man som kollegor emellan känner varann på ett annat plan än vad chefen gör. Å andra sidan kan även en kollega man tycker väldigt mycket om, ha små hyss för sig, använda härskartekniker osv mot sin chef, och kan behöva få en lite skarpare tillsägelse.
Det där med ansvara för sina arbetstider och ha förutsättningar för att klara det åt bägge håll så att säga, tycker jag att det absolut är chefens uppgift att styra upp det.

Absolut inte. Det är mellan chefen och kollegan.

Att sedan stötta kollegan är en annan sak och givetvis ok.

Edit: Att utvärdera chefen när en själv inte är inblandad eller blivit tillfrågad (i form av någon arbetsplatsenkät eller liknande) känns väldigt märkligt faktiskt. Regelrätta övertramp (grova sådana) eller påhopp är en annan femma.
En vidare nyfiken fråga, om man inte har regelbundna medarbetarsamtal med sin chef, dvs man blir inte tillfrågad sådär rakt ut, när tycker du att man kan göra det?

Till saken hör lite att jag har sett andra små konflikter mellan dem då jag inte lagt mig i då jag tänkt som ni säger, att jag inte ska lägga mig i.

Det var väl det att jag nu kunde se en direkt koppling mellan ordval och vad man skulle kunna förbättra som fick mig att tveka..
Problemet med konstruktiv kritik är väl att vad som är konstruktivt inte är något objektivt. Den som blir kritiserad kan känna det som allt annat än konstruktivt. Jag läste en artikel förut om Edvin Törnblom, som hade fått en hatkommentar på sociala medier om hur usel han var som programledare osv. Han blev så arg att han ringde upp personen och då fortsatte hon på samma tema och kallade det för konstruktiv kritik 😅

En annan sak som kan mycket väl ha påverkat oss är att chefen har inte kommit till arbetsplatsen på ett par veckor nu och har inte riktigt meddelat detta 😅 Hen är ägaren så det är såklart helt upp till honom men känns som att det skulle vara schysst att informera lite. Kollegan sa att hen hade hört att chefen skulle komma in under dagen idag, men hen kom inte.

Så detta kan nog påverka min attityd just nu 😅

Problemet med konstruktiv kritik är väl att vad som är konstruktivt inte är något objektivt. Den som blir kritiserad kan känna det som allt annat än konstruktivt. Jag läste en artikel förut om Edvin Törnblom, som hade fått en hatkommentar på sociala medier om hur usel han var som programledare osv. Han blev så arg att han ringde upp personen och då fortsatte hon på samma tema och kallade det för konstruktiv kritik 😅
Med konstruktiv så tänker jag att man kan ge raka exempel på vad som är "fel" och kan förbättras. Inte bara ett humm och "känns fel" typ.
Men jag skulle definitivt vara försiktig med att inte vara för anklagande.

Började på ett inlägg men såg att @hundtant hann före med det jag tänkte :) Jag tror definitivt att du är lite på gungfly om du tänker ”vad som ÄR fel”, för det kan ju vara en tolkningsfråga. Men såklart, chefen kanske skrev något i stil med ”din dumma jävla löneslav” till kollegan, och absolut — det vore förstås fel :)

En vidare nyfiken fråga, om man inte har regelbundna medarbetarsamtal med sin chef, dvs man blir inte tillfrågad sådär rakt ut, när tycker du att man kan göra det?

Jag skulle säga att har en inte vidare erfarenhet av arbetsledning ska en vara försiktig med att recensera sin chef öht och definitivt inte när det gäller en kollega.

Om en själv upplever att en blivit tilltalad på ett sätt som gjort att en tar illa upp så är det bra om en klarar av att lyfta det med chefen. Men nu lever vi inte i den bästa av världar så något sådant kan definitivt ha negativa konsekvenser för en själv.

Jag skulle väl säga att så länge det inte är något en själv mår dåligt av ska en avhålla sig från att kommentera.

Och allt ovanstående är givetvis gällande mindre saker. Grova saker ska givetvis tas upp.

Började på ett inlägg men såg att @hundtant hann före med det jag tänkte :) Jag tror definitivt att du är lite på gungfly om du tänker ”vad som ÄR fel”, för det kan ju vara en tolkningsfråga. Men såklart, chefen kanske skrev något i stil med ”din dumma jävla löneslav” till kollegan, och absolut — det vore förstås fel :)
Det hade definitivt varit övertramp!

Men det är lite svårt att veta vad som är övertramp eller inte. Jag kanske reagerar extra kraftigt för att jag vet att jag skulle ta illa åt mig om det var till mig chefen sa så. Men så är jag medveten om att jag kan vara jäkligt känslig i vissa situationer.

Plus att jag sett kollegan i liknande konflikter förut och hur hen sett ut då, jag lider lite av empati ;)

Nej, och absolut inte sådär med en fråga ifall man får ge kritik.
Om jag tycker chefen beter sig dåligt på något sätt mot mig så säger jag det, alltså tex att jag tog illa vid mig när hen sa x eller y. Hade inte lagt mig i eventuella konflikter mellan chef och kollega, sålänge det inte går ut över mig. Det kan finnas en massa saker som man inte har en aning om där så bäddat för problem.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
652
Senast: Jeffery
·
Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
2 122
Senast: Hermelin
·
Skola & Jobb Som frågan lyder- gör ni det? Eller i vilket skede pratar ni med er chef om att ni funderar på om gräset är grönare nån annanstans...
2
Svar
37
· Visningar
3 237
Senast: lilstar
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
67 073
Senast: Hemlig21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar