Konstigt sår

Elisha

Trådstartare
Upptäcke igår ett "sår" på min häst. Det sitter på baken, intill virveln på höger sida om den.
Det är endast ytligt och litet, bara lite hår är borta.
Men hon är lite varm där och några cm runt om, även liiite svullet, man känner att de "står ut" lite där men man ser inte att de är svullet.
Ömmar pytte pytte lite, nästan ingenting.
:confused:
Vad har hänt tro? :crazy:
Hon står själv i hagen så en spark är utesluten,och har ej gått omkull då det är lervällíng i hagen och hon har varit helt ren sen jag såg det.
Mår helt som vanligt annars...
Vad kan det vara? :smirk:

Sv: Konstigt sår

sticksår? kan ha stuckit sig på en pinne eller liknande i hagen kanske?

jag tror att man måste ge typ antibiotika om det är sticksår, kan bli riktigt äckliga bölder :crazy: såg på veterinärerna på tv4 där en ko hade fått ett sticksår på magen, minst 1 liter tjockt var :kräk:

Hur ser såret ut?
Ringorm? Det har våra hästar nu, då brukar de bli kala ovala fläckar med förtjocknad hud, men det brukar ju inte ömma.. hmm..kolla om de bärjar växa ut nå päls, om så är det säkert ingen fara.

Var såret färskt när du upptäckte det? Sitter det nära höftbensutskottet? Ganska vanligt är om hästen går emot något och slår i benutskottet ovanför/bakom virveln (tuber coxae), eller området däromkring, så blir det ett litet skrapsår, ser ofta ut som ett nyp från en annan häst, pälsstrån bortryckta eller "avklippta" samt ytligt skrap på huden.
Kan hända på nästan vad som helst: stängsel, boxdörr, träd, sten...

Finns något av detta i hagen så kan det vara troligt. Sådana sår svullnar ofta något runt om sårområdet då det säkerligen skrapat över större hudyta än vad som gått "sönder".

Helosan fungerar alldeles utmärkt på sådana för att hålla mjukt samt att den är antiseptisk, men oftast behövs ingen särskild behandling alls mer än att se till att det är rent från smuts. Lactacyd är milt och rengör bra.

// Mvh ~ Jenny

Nejdå inte ringorm. Hade de i stallet förra vintern och då vaccinerades alla hästar mot ringorm :p :)

Finns inget träd i hagen eller något som hon skulle kunna göra sig illa på , inte i boxen heller och eftersom hon har ett tjockt täcke på sig borde de inte gått igenom! :p de är det som är så konstigt!

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka