Konstigt sår runt kronranden

C

Contezza

Hejsan!

Jag har en halvblods valack som står just nu i en väldigt lerig hage.
Han har aldrig haft problem med hovarna elelr sår tidigare men nu är han full av sår.
Var bortrest och när jag kom tillbaka så hade han mugg och sår.
Muggen håller på att försvinna men han har ett konstigt sår på vänster bakhov.
Längs halva kronranden ser det ut som ett streck ungefär till balen och det ser inte bra ut.
Hovis tycker jag skall använda hovdesinfektion och att han skall få stå i box tills den har läkt ihop.
Men om det inte gör det?
Vet inte ens vad det är.

Jag tänkte ta ett foto i morrn så ni kan få se hur det ser ut.
Han är inte halt och han går att skritta på samt trava men dom tyckte inte jag skulle hoppa honom.
Han blir väldigt irriterad troligtvis så svider det eller gör ont då han sparkar mot marken med den hoven.

Tacksam om någon kan veta vad det är samt hur jag skall göra på bästa sätt för att det skall läka.

Sv: Konstigt sår runt kronranden

Det är omöjligt att svara exakt på vad det kan vara eller vad du skall vidta för åtgärder genom ett forum. Har du is i magen så håller du rent, torrt och är uppmärksam på hur det utvecklar sig och är du mkt orolig så tycker jag att du skall kontakta veterinär.
Leriga hagar är aldrig roligt att ha med att göra :(

32736893.jpg

Bild på hur det ser ungefär ut efter tvättning och desifiktion i 1 timme.

Det där ser inte bra ut.

Och frågan är hur djupt in det går.

För ett antal år sedan fick vi fyra ettårshingstar med det problemet.

Och till att börja med visste ingen varför dom blev så.

Och ingen kunde heller direkt säga vad vi skulle göra åt saken.

En hade bara ett litet sprucket område och gick att, med hovis hjälp, specialverkas för att slippa obehagligt tryck i kronranden.

Två av dom baddade vi med nån specialblandning av jod.
Inga omslag utan enbart tussade lite.

Dom markerade men på ett par månader så var det ihopläkt.

Den fjärde blev däremot sämre.
Den skulle vi linda med zinkaband men situationen blev ohållbar.
Då allt sprack till slut sönder.

Här nedanför lägger jag en länk på den fjärde hingsten och hur illa det bar iväg i behandlingen.
Både Strömholm och SVA var inkopplade.

Långt senare fick vi veta att i en hage, just kring SVA, så hade ett flertal till fått samma hovsjukdom, samma år, samma tidsperiod.

Teorin, men dock aldrig bevisat, var att dom hade gemensamt ätit någon giftig växt.
Just det året var det väldigt torrt och unghingstarna gick i en naturbetshage...

Vill varna för att bilderna kan vara lite läskiga.
Men jag kan berätta att efter flera månaders jättejobb så blev han frisk :)

KRONRANDSPROBLEM

Tillägger att du ska nog inte ha hästen i lera.
Får du en massa grus och annat jox i sprickan så förvärras det mycket fort.
AM

ok tack.
Ingen av dom andra som han går med har fått nå form av besvär eller ens mugg.
Hagarna är rena lervällingen så han står nu i boxvila och står ute litegranna på fast mark utan leriga ställen.

Får hoppas det håller och att det läker ihop.
Det är inte nå djupt sprickan.

Skulle tro att det även handlar om man är disponibel för olika åkommor.

Vi hade ju en ganska stor flock på betet men enbart enstaka individer som drabbades..

Och även om inte sprickan är djup så är det ett väldigt olämpligt ställe.
Precis där nytt horn bildas. Mycket känsligt för störningar.

Lycka till

Berätta gärna hur det utvecklas :)

AM

Det såg inte trevligt ut. Har du ingen grusad hage du kan ha hästen i? Är ohållbart att ha en häst med så allvarlig mugg i leran, den blir aldrig bra och mugg är faktisk smärtsamt, trots att många ser det som et bagatell. Kan vara muggen som gör att han sparkar, behöver inte vara sprickan.

Sprickan ser ut som det brukar göra om det kommit ut en böld i kronranden. Fast man tycker ju att någon borde märkt att han haltat då... Hur länge har du varit borta? Om du kom hem och hittade hästen i detta skicket så låter det iofs inte som om den som haft hand om honom varit särskilt kunnig/samvetsfull.

Oavsett så gäller det att hålla båda hov och ben rena och torra. Jag skulle nog ta en 2nd opinion av en annan duktig hovslagare om ordinarie inte hade någon vettig förklaring. Kanske klinik som har båda vet och hovis?

Senast ändrad:

Jag var borta i en vecka och det ända såret han hade var på en framhov som han hade skrapat upp själv.
Dom som skulle ta hand om honom kan hästar och en av dom äger en häst som står med min häst.
Men man kan inte klandra över vad som har hänt..det som har hänt har hänt..
Visst jag är ledsen men säger dom att dom har borsta honom och så så får jag väll tro det..
Det regnat ganska mycket under perioden jag var borta och hagen han stod i är ganska lerig som lervälling..
När jag kom såg hans hovar värre ut än dom gör nu...
Jag har skrubbat muggen och smort in dom.
Det var två hovisar samtidigt som tyckte att jag skulle ha honom i boxvila tills det läker.
Läker det inte som det skall så fick jag ett nr till en veterinär.
Han har fått idag gått ute litegranna i en plätt som är lerfri i tre timmar.
Han är inte halt och vissar inge tecken på hälta.

Vill varna för att bilderna kan vara lite läskiga.
Men jag kan berätta att efter flera månaders jättejobb så blev han frisk :)

KRONRANDSPROBLEM

Lite OT, men jag slog hästen på travsport, där den står som avlivad 2009 (som 3-åring) och endast försökt prema 2 ggr, ej godkänd. Funkade det inte med hoven i träning eller var det nåt annat som hände?

Lite nya bilder från hoven
Pratade med en annan hovis idag som tyckte att han kunde få gå ut och när han kom in så skulle jag tvätta och sen hä på tjära.
Han tror att sprickan kan bro på en hovböld som har kommit upp.

32741832.jpg

32741834.jpg

32741835.jpg

Fick ni reda på vad det var för växt de kan ha ätit?

Nej tyvärr. Vi letade igenom hagen men kunde inte se något misstänkt.
Men ifrån dom ätit växterna till "utslaget" i hovarna kunde det ta någon vecka sa veterinärerna till oss.
Och under den tiden kunde då, dom olämpliga växterna både bli uppätna och vissna ner..

Till TS

Skulle kunna med god vilja, hålla med om eventuell hovböld på den övre bilden.
Men då borde ni ha sett det tidigare och hästen borde definitivt varit ganska halt innan det sprack upp.

Men att hela kronranden spricker upp är något annat..
Risken blir ju stor att du får en tillväxtstörning där..

AM

Mm jag tycker också det kan se ut som spår efter en hovböld, men det måste ha varit en megaböld och det är väldigt osannolikt att hästen inte skulle ha haltat rejält.

Därav frågan om hur pålitliga och kunniga hästvakterna varit.

Min fundering också.

Den borde ha blivit tvärhalt om det skulle vara en böld som spruckit runt hela kronranden.. :confused:

Och jag tror inte det är någon bra idé att ha hästen ute där hela området packar in med grus m.m.
Den måste gå där det är torrt. Gräshage t.ex.

AM

Han har inte varit något halt efter att jag hade kommit tillbaka efter resan.
Är fortfarande haltfri.
Blir väldigt tjock om just det benet så han står lindad hela tiden nästan.
Han går ute i en hyffsat hage som kommer göras om troligtvis nästa vecka eller om två veckor.
Tvättas nu två ggr om dagen och han har inge problem utan blir mest irriterad när jag hä på desinfektions medlet för då klias det nog väldigt mycket.
Har idag skrubbat med en rotborste och grönsåpa och smort in med idomin.

Kommer med nya bilder nästa vecka och uppdateringar.
Skall prata med en vet den 6 okt som kommer att ha en föreläsning om hältor samt har lite historia tidigare med min häst.
Om det inte har börjat läcka till sig så får nog vet komma ut och titta på det oxå.

Hur har det gått?

Jag är lite nyfiken, för jag har något liknande på en av hästarna. Inte runt hela kronranden, men ca 6-7 cm "rakt fram" på hoven. Det var snarare lite "fettigt/köttigt" än en ren spricka - ungefär som att "nagelbandet" vid kronranden skrapats av. Hästen visade ingen hälta, ömhet, värme eller puls varken före eller efter så jag misstänkte aldrig hovböld innan skadan kom. Då tänkte jag förstås hovböld direkt, men då hästen var precis som vanligt då också så höll jag det bara rent och det läkte av sig själv.

Ska tillägga att jag givetvis pratade med veterinären men att de i vanlig ordning rekommenderade håll det rent och hör av dig igen om allmäntillståndet påverkas. Jag fick alltså aldrig reda på vad det var, och även om hästen aldrig verkade märka av det funderar jag fortfarande på det.

Detta var tidigt i somras, och det har hängt med en liten utväxt ner längs med hoven allt eftersom den har vuxit. Ska se om jag kommer ihåg att ta en bild på det och lägga in här.

Han har inte varit något halt efter att jag hade kommit tillbaka efter resan.
Är fortfarande haltfri.
Blir väldigt tjock om just det benet så han står lindad hela tiden nästan.
Han går ute i en hyffsat hage som kommer göras om troligtvis nästa vecka eller om två veckor.
Tvättas nu två ggr om dagen och han har inge problem utan blir mest irriterad när jag hä på desinfektions medlet för då klias det nog väldigt mycket.
Har idag skrubbat med en rotborste och grönsåpa och smort in med idomin.Kommer med nya bilder nästa vecka och uppdateringar.
Skall prata med en vet den 6 okt som kommer att ha en föreläsning om hältor samt har lite historia tidigare med min häst.
Om det inte har börjat läcka till sig så får nog vet komma ut och titta på det oxå.

Vem har ordinerat den behandlingen?

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 970
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 539
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 950
Senast: skuggi
·
Hästvård Hejsan! Det började med att hon tappade en sko igår på v.b, tidigare när hon tappat skor har det gått att rida utan problem så syrran...
Svar
4
· Visningar
1 542
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V