Konstigt ljud hos (vissa) valackar...

Sv: Konstigt ljud hos (vissa) valackar...

intressant fråga! Det ljudet har man ju hört till och från sedan ridskolestarten i 7-årsåldern men aldrig att någon helt säkert kunnat säga vad det är. Nån gång, nån stans har jag hört att det kommer från njurarna men det låter väl konstigt? Efter lite funderande undrar jag om jag överhuvudtaget hört det när jag kört häst - tror inte det. Kan det vara så att det uppstår endast under ridning? Har någon hört det när hästarna springer i hagen?

jag tror faktist att det endast uppstår under ridning, jag har hört en massa konstiga förklaringar från ridlärare, men den mest logiska måste väl ändå vara "luftficka", fast var sitter luftfickan - och vad är det som gör att det låter?

Så du har också hört detta ljud ;) du vet inte exakt vad det beror på?

jag har hört att det är vatten/vätska innefrån tarmarna/magen som rör på sig.. skumpar runt. Har aldrig hört det från något sto. Men jag är inte heller säker.

men då borde det ju låta hos ston också... :confused:

De tillfällen som jag har hört det och då jag med säkerhet kommer ihåg vad det är för häst som jag har ridit har det varit valacker. Jag har även hört det hos en hingst som jag longerade. Och det har vid alla tillfällen varit i trav. Något som har varit gemensamt vid dessa tillfällen är att hästarna har varit lite/mycket spända. En annan sak, som jag dock inte kan gå i god för, är att de enligt mitt minne "kluckade" på det där sättet de arbetspass som låg precis innan fodringstillfälle, alltså att man arbetade med dem och sedan i princip direkt efter arbetspasset blev de utfodrade. Men om man skulle spinna vidare på detta och säga att det beror på lite foder i tarmarna så är det ju märkligt att inte ston också skulle kunna låta så. För jag har inget klart minne av något sto som har "kluckat" på det sättet och det verkar inte heller någon annan här inne på buke ha.

Men om man skulle gå på den teorin att det är i skapet som ljudet uppstår så är det inte orimligt att det skulle kunna låta mer om hästarna är spända (pröva att "prutta" med händerna, det funkar inte om man slappnar av för mycket) och om hästarna då inte har så mycket foder i tarmarna så borde luftfickan i skapet kunna bli större eftersom buken inte är så utspänd då och att ljudet då på något vis förstärks.

/Sara

Ljudet uppstår både på hingstar och vallacker och även när de rör sig fritt i hagen och inte enbart under träning, dock har jag inte hört det när våra travhästar tränar snabbt utan bara i lugnare tempon och i hagen. Dessutom låter det inte jämnt i lugnare tempon heller. Vad det beror på vet jag dock inte.

oceanchild skrev:
... foder i tarmarna så borde luftfickan i skapet kunna bli större ...
så de har altså en luftficka i skapet?

jag har hört att det är luftficka i skapet eller vad man ska säga :P är rätt säker på att det är det som låter, inte tarmarna :P

det låter ju lite konstigt, att det skulle vara tarmarna... (men det är ju flera som sagt det)
+ att om det nu var tarmarna så skulle det ju även låta på ston.

Jag tror inte att det är tarmarna, dels skulle man isåfall höra det på ston också, dels låter det alldeles för högt för att man skulle kunna höra det inifrån hästen. Det har någonting med skapet att göra, om man känner med handen högt innanför låren på en valack/hingst så har de ju som håligheter på bägge sidor, jag tror att det har med dessa att göra.

Hmm, det kan du ha rätt i, men är du säker på att ston inte har sådana håligheter också?

Eftersom att vi som diskuterat i tråden har "konstaterat" att det bara hörs hos hingstar och valackar, så kan det ju vara så att det låter "knarrigt" på både hingst och valack under trav (fast jag själv bara upplevt på valack under trav), fast ljudet förtydligas när man kastrerar (?) möjligt?
Ingen annan som vet EXAKT?

Om jag har förstått det hela rätt så finns det som en ficka i skapet som luft kan sugas in i. Vet dock inte exakt hur det fungerar:smirk: Det finns en gammal tråd om det här som heter "Magen låter vid ridning" och i den hävdar man att det på grund av denna luftficka i skapet: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=573468

/Sara

mitt sto kluckar oxå ibland när vi är i rundpaddocke, så visst kan det låta om ston med :smirk:

Tusen tack, ska kolla igenom tråden :)

Fortfarande tacksam för andra synpunkter...

Senast ändrad av en moderator:

Chansen att vi kommer att komma fram till ett exakt svar i denna tråd tror jag är liten, inte ens våra eminenta veterinärer vet riktigt varför. Men vem vet, det kanske är någon bukefalist som fick en sådan inspiration att de sprang ut och började forska om saken;)

/Sara

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 091
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar