Konstigt dödsfall?

lytesout95

Trådstartare
En 20-årig valack boende i Taiwan har fått kolik och i samma veva blivit "lam" i frambenen/framdelen. Han fick smärtstillande och dropp med antibiotika och avlivades ett dygn senare.

Urklipp ur mail från hästägaren:
"En annan uppgift är att allvarlig kolik också kan utlösa problemen och han hade utan tvekan kolik när det började.

En tredje teori här är att koliken satte ner immunförsvaret och att en vilande virusinfektion då angrep musklerna i framkroppen, frambenen och halsen. Det verkar mer troligt för sista dagen andades han med buken och bröstkorgen rörde sig inte mycket."

Jag har även labbresultat på blodprov gjorda på denna häst som jag kan skicka om någon vill se, jag kan inte lägga in dem då de kommit som PDF.

Har någon en idé vad som kan ha drabbat denna häst? Jag kan vidarebefordra eventuella frågor till hästägaren.

/Johanna

Sv: Konstigt dödsfall?

har du hört om viruset som dödade massa hästar i jordanien i våras? det gav förlamning..

det är visst en sorts abortvirus, men det är väldigt sällan att det yttrar sig på detta sätt. dom lyckades hitta TRE veterinärer, från tyskland, som hade varit med om liknande fall...

det är ett herpesvirus som kan ligga vilande i kroppen i många år, och bryta ut om hästen blir försvagad - vilket ju en kolik innebär.

detta var iaf det första jag kom på..

Urklipp ur mail från hästägaren: "Kolikkänning som upptäcktes på fredag em, Veterinären kom vid 10-tiden på kvällen och lyckades rensa ut en skottärra med torkad dynga och efter det hade han tydligen inte så ont längre, men han ville inte resa sig, han var alldeles för matt för det. Han fick 6 liter dropp med näringslösning och en bamsespruta med muskelavslappande för att tarmen skulle ha en chans att hämta sig.

Nästa dag fick han 7 liter dropp och antibiotika, men orkade fortfarande inte resa sig. Magen och njurarna kom igång och han verkade hämta sig litet.

I dag har vi haft veterinären där och han har försökt stimulera musklerna med akupunkturnålar med mild elström, men det är bara bakbenen som visar kraftiga rörelser, frambenen är fortfarande svaga. Han försökte ordentligt att resa sig på eftermiddagen, men han är fortfarande för svag i frambenen.

Han blev svagare och svagare och frambenen var som spaghetti. I går morse orkade han nästan inte lyfta huvudet och vi fick hjälpa honom att få upp hals och huvud så att han kunde dricka. Han var fortfarande normalt stark i bakbenen och i frustration över att inte kunna sitta upp sparkade han frenetiskt med bakbenen och då fick han ju skavsår på höften."

Återkommer i frågan om obduktion.

Jättesvårt.

Däremot har jag sett en häst dö av kobrabett i Idnien. Ingen vacker syn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka