Konstigt brunstig

M

m0rphene

Jag undrar varför vissa ston blir rent äckliga då dom är brunstiga?
Vet en finnmärr som kladdar sig mot en och pissar(tydligt att de är riktat mot människan ifråga) och sådant dylikt. Hon blir väldigt otäck faktist, man försöker att mota bort henne men är så stark i skallen och kroppen och bryr sig inte fast man vevar med händerna i luften eller klappar till henne och står bara kvar och naffsar och trycker sig mot en och pissar såklart.

Någon som har ett tips på hur man kan få bort detta?:confused:
Någon mer som har ett sto som reagerar på detta vis?

Sv: Konstigt brunstig

Har aldrig hört talas om det faktiskt.
Har nog blivit så att hon har fått gjort så och det blivit en vana.

Hade en gång en häst som höll fast mig med halsen när hon var brunstig. Men den tjejen som hade henne efter tog bort det beteendet.

Olika ston brunstar på olika sätt..

Jag har inte heller hört talas om nått sånt:confused: Men det låter väldigt äckligt:crazy: Ni/du får verkligen visa henne att ni inte accepterar att hon gör så!! Det är ju faktiskt ni/du som ska bestämma och visa henne vad som är okej att göra och vad som inte är okej.

Lycka till iaf!!

till er båda.

De är inte så lätt att visa henne det. Har verkligen försökt! Gjort de obehagligt för henne, alltså klappat till henne, knuffat bort, vrålat. Ja allt jag själv förmår mig göra.
En tant som är granne med oss slog henne med ett grimskaft för att hon gjorde så och naffsade/bet henne, de rörde henne inte de minsta. Den där märrn är den konstigaste jag mött på! Alla vi i närheten känner oss ganska låsta eftersom hon har noll respekt för oss verkar det som.
de känns lite svårt också att tex göra seven games el. dylikt då hästen knappt ser en även med en pisk i handen!

Man tack så jätte mycket för era svar iaf!

Ett sådant sto hade vi i ett stall jag stog i för ett antal år sedan.
Hon kunde bli riktigt snuskig, vände upp baken mot allt & alla, hästar & människor. När ägaren åkte på hoppkurs "flirta" stoet med den manliga hopptränaren och strök bakdelen mot honom.

Ägaren bestämde sig för att betäcka stoet och hon lugnade faktiskt ner sig efter fölet. /Linda

Haha, vad äckligt :D De gör då inte denna märr iaf! (Tack och lov)

Hon hade föl förra året så jag tycker hon ska lugna ner sig :D
Har nu märkt att hon bara blir upphetsad av mig! Hon förföljer mig och direkt hon hör mig prata då pissar hon.
Man kanske skulle ge henne lite munkpeppar, för hennes hormoner gå vädligt överstyr!

håller med dig sandra, hon är riktigt äcklig!
dock tycker hon inte om mig, tack och lov !

Att slå och härja hjälper knappast. Stoet ska ju "tåla" hingstens tuffhet, så våra små klatchar är ingenting i sammanhanget.

Kanske du kan ge någon ört eller så. Vet inte vad det heter som man ger för att avhjälpa brunstproblem.

Åh, jag måste bara skriva o säga att det var skönt att läsa om någon annan häst som är precis som min! Alla som jag stött på tidigare, el frågat har aldrig nånsin sett el hört talas om en häst som blir brunstig på detta sätt.
Min häst blir extremt brunstig, det verkar som hon är okontaktbar nästan. Jag har tom gett upp att rida under de dagar det är som värst, för jag blir bara så irriterad. Hon blir extremt seeeeg och går sakta sakta. Så fort man klämmer på henne så ställer hon sig i skvätt-position (tydligen erogen zon..). Så jag har börjat att gå ut o gå med henne på långa turer, då är hon bättre. Borstningen i stallet försöker jag att hålla kort eftersom hon är minst lika jobbig där. Så fort man tar el petar på henne positionerar hon upp sig o skvätter ner gången. Jag mötte en bekant på väg upp till skogen o när hon såg min häst frågade hon om hon var sjuk. Jag skrattade o sa att hon är brunstig. Då hade min häst borrat in huvudet i bekantens mage o orkade inte röra sig! Haha. Jag tycker så synd om min lilla sötnos, det syns ju att hon mår väldigt konstigt. Blicken är liksom tom.
Likaså när min förra skötare träffade på min häst brunstig första gången, hon ringde o förklarade hur hon betedde sig o undrade om hon var sjuk! Hon hade aldrig träffat på detta fenomen tidigare. Jag skrattade o sa som det var, haha, stackars.
Det enda tips jag kan ge är munkpeppar, som jag faktiskt beställde på internet idag. Så har tyvärr inte testat o sett om det funkar, men jag hoppas. Annars tycker jag att man kan låta hästen få vara i sin värld under dessa dagar o inte bråka för mkt med dem. Min häst har blivit gladare när jag slutat tvinga henne o rida. Vem vet, de kanske får PMS-ont som vissa människor kan få...

*kl*
You can't mess with nature:rofl: Jag läste någonstans att Jens Fredricsson på en Nelson Pessoakurs red på en märr som visade sig vara brunstig och stoppade upp direkt han skänklade på. Det var bara att ställa in i stallet, man kan inte rå på hästens naturliga sexuella beteende (det vore dessutom orättvist). Bättre ge brunstmedicin eller sätta föl i dem för att se om det gör att stoet får mer lätthanterliga brunster. Annars får man anpassa sig efter brunstcyklerna!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På kursen jag går så ska man träna på att iaktta sig själv, sina känslor och sina reaktioner i olika situationer. Känns lite underligt...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 030
Senast: Nirvana
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka