Konstigt beteende vid maten

Sjalen

Trådstartare
Min katt reagerar inte som min tidigare katt eller andra katter jag känner kring det här med mat. Han svansar förvisso runt benen när man lägger upp den men när man sätter ner skålen så är det som att han inte ser den utan han fortsätter jama hungrigt istället för att gå och äta. Samtidigt borde han ju känna lukten av maten även om han haft dålig syn...

Han verkar inte ha varken dålig syn eller taskigt luktsinne. Han är helt friskförklarad av veterinär och jag vet inte hur de går igenom allt i detalj men ihop med att han dessutom ser allt annat i huset utan problem samt att han direkt känner lukter av olika slag så förstår jag inte vad grejen är. Är det bara en kontrollgrej från hans sida? "Är det här det roligaste ni kan ge mig?" typ. :D Han äter av maten men man får liksom visa honom dit först. Samtidigt äter han av maten medan vi sover utan att man visar honom så han vet ju att den finns där. Eftersom han alltså äter av maten så är det ju heller inget hungerstrejkande. Man kan ta upp skålen framför honom och vips så kastar han sig fram. Visst är han fortfarande kattunge (sex månader) men jag har bara aldrig sett detta beteende hos andra katter. Antingen gillar de inte maten eller så springer de fram och äter. Det här hattandet är nytt för mig.

Kan det ha att göra med färgseendet? Det tvistas ju om graden av färgblindhet hos katt. Är en del matskålar i fel färg (orange och liknande) jämfört med andra så att den relativt rödbruna kattmaten inte syns och luktsinnet inte kompenserar? Vi har en ljusblå skål för att se om vi märker skillnad men njae...

Har han kanske mest dåligt luktsinne fast vi inte märker det eftersom vi ser hur han direkt märker när vi äter något gott i soffan fast han är i andra änden av lägenheten? :D Kan vi ha något i vår lägenhet som stör hans luktsinne???
 
Sv: Konstigt beteende vid maten

Han äter av maten men man får liksom visa honom dit först. Samtidigt äter han av maten medan vi sover utan att man visar honom så han vet ju att den finns där. Eftersom han alltså äter av maten så är det ju heller inget hungerstrejkande. Man kan ta upp skålen framför honom och vips så kastar han sig fram.

För mig låter det som en blandning av två saker: lite kattungebeteende = någon ska tillhandahålla maten för honom, servera den - samt lite sällskapssjuka vid maten. Han kanske helt enkelt tycker att det är mysigt när ni är där när han äter.:D

Min katt (som inte finns mer) hade ett lite liknande beteende när han stötte på problem med maten. Mina katter äter våtfoder, alltså färs eller bitar - och då och då finns där en lite hårdare bit. Varje gång det hände den katten kom han och hämtade mig med förebrående uppmaningar - och så skulle jag handmata honom. DÅ kunde han äta även den hårda biten. Han kunde även tänka sig att äta mat han inte riktigt gillade om jag handmatade honom.

När han var ungkatt och kom till mig och dåvarande sambon kunde han inte äta om inte någon av oss klappade honom över ryggen. Vi kunde lägga upp maten och efter en stund hörde vi ett jäkla liv från köket, en av oss kunde säga "Kan inte du gå och klappa igång M" - och när det var gjort åt han glatt.

Han var världens mest personliga, bortskämda (och älskade...) katt.
 
Sv: Konstigt beteende vid maten

Har en sådan katt här hemma (6 år gammal) som hållit på så hela sitt liv. Han vill att man ska visa maten och ibland även sitta med honom när han äter, nåde dig om du går därifrån när han vill ha dig där då springer han efter jamande och ber dig gå tillbaka. :D
 
Sv: Konstigt beteende vid maten

Har en sådan katt här hemma (6 år gammal) som hållit på så hela sitt liv. Han vill att man ska visa maten och ibland även sitta med honom när han äter, nåde dig om du går därifrån när han vill ha dig där då springer han efter jamande och ber dig gå tillbaka. :D

Tack båda för era svar. Det är nog så att det är lite sällskapsbeteende. Han är ju trots allt en burma och jag förstår mer och mer att de är väldans egna när det gäller kommunikation. :D

Mandalaki, det låter som en väldigt speciell katt du hade :D Vår har inte lämnat sin mat om vi lämnat rummet eller krävt klappar (än) men det är klart att han helst har sällskap. Han blir faktiskt otroligt störd när vi själva sätter oss och äter vid bordet trots att vi fyllt hans skål innan. Han tar några tuggor ur skålen och hoppar sedan upp i köksfönstret bakom mig och dottern och där sitter han och ser sugen ut bakom gardinen. :D Så fort dottern går från bordet så hoppar han ner och tar hennes plats men kan lika gärna lägga sig och sova så han ägnar sig inte alltid åt tiggeri. Det är helt klart närvaron han är ute efter. Hade bara inte kopplat det till matskålsbeteendet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Marvin
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 853
Senast: Dorinda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 325
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp