konstigt beteende- sjuk eller skendräktig?

Harbor

Trådstartare
Jackie, ETT 1,5 år har börjat bete sig skumt.Hon löpte för två månader sen, allt ok, och nu.......i måndag natt började vakandet. Hon gnällde och var orolig hela natten. Vi trodde hon hade ont i magen. På dagen fortsatte oron och gnällandet. Sov egentligen bara när hon var ensam hemma (antar jag), när jag var hemma följde hon efter hela tiden och la sig att vila i närheten. I mellanåt ylade hon som en varg. Ute eller nån annanstans än hemma, var hon helt normal och tyst. Dotterns marsvin i bur, ylar hon ibland emot och flåsar värre än vanligt in i buren.
Hon slickar oss onormalt mycket, speciellt mina händer, det tar aldrig slut. Detta beteende har nu pågått i 5 dagar.
Ointresserad av mat, men äter ändå till sist. Ointresserad av att leka som annars är nr 1. Avföring normal. Ingen mjölk eller svullnad i brösten. Inget bärande eller bäddande av något.
Nån som känner igen det här?

Sv: konstigt beteende- sjuk eller skendräktig?

Vi ringde första dag och de bara funderade på nån fästing. Tror inte att det är nåt sånt. Men annars verkar hon ju frisk liksom. Husse får ta sig an henne nu när han kommer hem.

Om hunden har dålig aptit, är orolig, söker uppmärksamhet och inte vill leka så är nåt galet. Kollat om hon har feber?

Ring en annan veterinär.

Låter lite som skendräktig.

Ingen av mina töser får mjölk eller tar låtsasvalpar, men den ena väcker mig på nätterna genom att tvätta mina armar frenetiskt när hon är skendräktig och vill gärna ligga mörkt under saker en period. Hon får även lite dålig aptit en vecka eller så.

Den andra har enbart det beteendet att hon ylar/skriker samtidigt som hon bäddar en stund i en hundsäng - sen somnar hon. Så kan hon göra en eller två gånger per dag:D

Båda blir galet "mammiga" och keliga denna period och den ena skulle nog kunna bo i mitt knä då. Ute är dom däremot precis som vanligt, så det är bara inomhus dom är så här.

Gör de så varje gång de haft löpperiod eller bara enstaka gång?

Låter lite som skendräktig.

Ingen av mina töser får mjölk eller tar låtsasvalpar, men den ena väcker mig på nätterna genom att tvätta mina armar frenetiskt när hon är skendräktig och vill gärna ligga mörkt under saker en period. Hon får även lite dålig aptit en vecka eller så.

Den andra har enbart det beteendet att hon ylar/skriker samtidigt som hon bäddar en stund i en hundsäng - sen somnar hon. Så kan hon göra en eller två gånger per dag:D

Båda blir galet "mammiga" och keliga denna period och den ena skulle nog kunna bo i mitt knä då. Ute är dom däremot precis som vanligt, så det är bara inomhus dom är så här.

Jag tycker ni ska kolla upp detta hos veterinären, det kan ju vara så att hunden har livmoderinflammation. Låter iaf inte som att hon mår bra.

Håller med om att jag skulle tänka på livmoderinflammation. Vår hund beter sig dock exakt likadant när hon är skendräktig (och det blir hon ofta) MEN då har hon också mjölk, bäddar och adopterar saker i omgivningen. Dock verkar det ju som att dessa symtom inte behöver finnas, med tanke på vad som skrivits tidigare i tråden. Skulle dock ändå låta veterinären kika på hunden...

Dom har inte löpt så många gånger än, men ja. Dock handlar det om en ganska kort period på två veckor ungefär när det gäller mina odjur:)

Vår tik blev skendräktig efter sitt förra löp och då var hon nedstämd, lite svullen om magen och hade dålig aptit. Ute var hon som vanligt. Hon hade inte mjölk i juvren och heller inga låtsasvalpar.

Jag tycker att det låter som att hon är skendräktig :) Min tik blir det efter varje löp och blir då ointresserad av maten, slö, ylar och piper, bäddar i oändlighet (vaknar flera gånger per natt för att bädda...), går omkring med "valpar" (= plastleksaker) och ser ynklig ut, förföljer oss människor som en skugga, slickar på oss mer än vanligt etc. Hon får även mjölk, även om just detta har minskat med åren. Detta pågår i 2-3 veckor.

Det låter som om hon är skendräktig, men kolla upp saken i alla fall! Det finns ju alltid en risk att det är livmoderinfl.

Min tik får alltid mjölk, kan bli lite deppig och inte äta lika glupskt. Bäddar inte, och samlar inte leksaker heller.

Det är väldigt olika från tik till tik.

Hör det till skendräktigheten att hunden kan få för sig att vargyla ibland?? Hehe, vår lilla springer upp till övrevåningen och drar några yl.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar