Konstigt bete???

T

trojalotta

Hej! finns det någon här inne som kan lite om olika beten? Jag har bytt stall och blivit hänvisad till en åker som de har tagit havrekorn(?) på i år. Det är lite grönt ser ut som en blandning av ogräs och gräs....Givetvis får mina hästar hö både på morgonen och kvällen men kan det vara farligtför dem att gå och äta av det som är kvar på åkern?:confused:

Sv: Konstigt bete???

Det skulle kunna vara en förstaårsvall efter insådd i havre. D v s att man sått vallen tillsammans med havren för att det första året så växer det kommande gräset inte så bra. Då passar man på att ta en skörd med i det här fallet havre och samtidigt låta gräset få växa ifred och ta så att det blir en bra vall nästa år. Med tanke på hur hösten har sett ut i år så skulle det kunna finnas en hel del gräs i stubben efter havren.
Men det kan också bara vara stubben efter havren där det kommit lite gräs, havre och ogräs på marken efter skörden. Svårt att säga när man inte ser den.

Tack Masse för ditt svar! Men om det nu inte är insådd vall, kan det vara farligt att äta av det då?

Brukar det inte vara, det är ju vanligt ogräs och gräs i så fall. Det kan ju finnas i vilken hage som helst. Även om där finns lite havre som självsått sig så kan ju även det finnas i en vanlig hage om hästarna utfodras med helhavre.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 748
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V