Konstigheter i medryttarkontraktet

Gwaeron

Trådstartare
Jag har varit medryttare i flera år nu men har aldrig hittintills haft nåt kontrakt med ägaren på nån av hästarna. Nu ska jag eventuellt börja rida en ny häst och ägaren vill ha kontrakt. Vilket är helt okej för min del. Men nu har jag läst det och det är det en punkt jag är fundersam över...

"Medryttaren ska stå för eventuella kostnader som hästen orsakas då den rids/hanteras av medryttaren, tex om hästen sparkar en annan häst/person eftersom det inte täcks av hästens försäkring"

Det här gäller en häst som enligt uppgift från ägaren måttar sparkar mot andra hästar om de kommer för nära. Det gör att jag inte har nån större lust att skriva under på den punkten, har jag fel?

Vidare är det några punkter där det står en sak i kontraktet och ägaren har sagt en annan. I kontraktet står att hästen ska ridas i ca en timme, om man rider ut och skrittar mycket kan ridturen vara något längre. Ägaren sa till mig att det är helt okej att vara ute och rida i 1-2 timmar (mest skritt då) men max en timme på banan. Borde jag skriva under den? Sen står det i kontraktet att ridning med sporrar inte är tillåtet men ägaren och tränaren deras har sett mig rida hästen med sporrar och godkänt det, alltså borde jag inte skriva under den punkten heller? Ägaren säger att det är okej om jag har sällskap att rida på en längre tur utanför hemmastallets områden. I kontraktet står det att man inte får göra så. Skriva under?

Det står också att hästen inte får gå på underlag där det är mycket gropar, stenar eller rötter. Hur definierar man mycket? Innebär detta att jag måste rida på enbart preparerad ridstig? Om hästen kliver på en ensam rot och fläker sig, är jag då tvungen att betala veterinären?

Jag kanske är lite överkänslig men det känns inte bra att skriva på ett papper där saker känns oklart. Självklart ska jag prata med ägaren om det hela men jag ville ha lite utsides-input också:idea:

Tack för svar och hjälp :bow:

Sv: Konstigheter i medryttarkontraktet

Jag skulle inte skriva under på något som inte känns bra för mig. Klart man måste ge lite, men om hon har sagt att en sak är ok, verkar det konstigt att det inte är det i kontraktet längre.

Jag skulle definitivt inte skriva under punkten om sparkar. Visst, har du varit ovarsam så kan man ju förstå om hon vill att du ersätter, men det är ju fortfarande hennes häst.

Tycker det verkar vara ett väldigt begränsande kontrakt. Måste du betala också?

Jag skulle heller inte skriva på. Medryttaren till en av våra hästar får rida vart hon vill i vilket tempo som heslt och hur länge som helst oftast när hon rider ut lir det 1,5 - 2 tim vilket jag tycker är helt okej...

Sen så vad jag vet i alla fall så får hon använda sporra och tror hon gör det iaf när hon rider på banan..

Hon får även rid lektion för både dressyrtränare (den vi tränar för i för sig men det har aldrig varit något problem) och hopptränare och är övertyga om att det ibland tar mer än en timme...

Brukar det ta för mig ibland i fall det är en sk "dålig" dag..

intressant att veta hur mycket får du lägga ut pengar att rida hästen? Tävlingshäst antagligen?

Jag har varit medryttare i flera år nu men har aldrig hittintills haft nåt kontrakt med ägaren på nån av hästarna. Nu ska jag eventuellt börja rida en ny häst och ägaren vill ha kontrakt. Vilket är helt okej för min del. Men nu har jag läst det och det är det en punkt jag är fundersam över...

"Medryttaren ska stå för eventuella kostnader som hästen orsakas då den rids/hanteras av medryttaren, tex om hästen sparkar en annan häst/person eftersom det inte täcks av hästens försäkring"

Det här gäller en häst som enligt uppgift från ägaren måttar sparkar mot andra hästar om de kommer för nära. Det gör att jag inte har nån större lust att skriva under på den punkten, har jag fel?

Vidare är det några punkter där det står en sak i kontraktet och ägaren har sagt en annan. I kontraktet står att hästen ska ridas i ca en timme, om man rider ut och skrittar mycket kan ridturen vara något längre. Ägaren sa till mig att det är helt okej att vara ute och rida i 1-2 timmar (mest skritt då) men max en timme på banan. Borde jag skriva under den? Sen står det i kontraktet att ridning med sporrar inte är tillåtet men ägaren och tränaren deras har sett mig rida hästen med sporrar och godkänt det, alltså borde jag inte skriva under den punkten heller? Ägaren säger att det är okej om jag har sällskap att rida på en längre tur utanför hemmastallets områden. I kontraktet står det att man inte får göra så. Skriva under?

Det står också att hästen inte får gå på underlag där det är mycket gropar, stenar eller rötter. Hur definierar man mycket? Innebär detta att jag måste rida på enbart preparerad ridstig? Om hästen kliver på en ensam rot och fläker sig, är jag då tvungen att betala veterinären?

Jag kanske är lite överkänslig men det känns inte bra att skriva på ett papper där saker känns oklart. Självklart ska jag prata med ägaren om det hela men jag ville ha lite utsides-input också:idea:

Tack för svar och hjälp :bow:

Skriv inte under.
Sen undrar jag precis som en annan som svarat vad priset är för detta & vad det är för typ av häst, men du ska absolut inte stå för såna där grejer eller incidenter som kan hända.
Går det inte att hitta en annan häst att rida?

Tack alla som svarat :bow: Hästen är ett varmblod, inte specillellt utbildad. Tanken är att jag ska rida nån gång i veckan och betala 400 kr per månad. Definitift inte en tävlingshäst. Jag gillar hästen och villkoren jag fått muntligt så det känns ju trist om det inte ska gå pga att kontraktet säger nåt annat. Ska prata med ägaren. De vill gärna att jag rider hästen så jag har lite förhandlingsläge:angel:

Jag tycker inte att du ska skriva under. Väldigt många begränsande och onödiga punkter enligt mitt tycke. Skadar hästen sig är det ägaren som betalar, så varför skulle det vara annorlunda i det här fallet? Jag tycker det räcker med att skriva att hästen ska nyttjas i den mån som passar ålder/kunskap/kondition etc och om det är något speciellt att tänka på.

Jag säger som dom andra.. Skriv inte under det kontraktet!! Det låter ju helt sjukt!
Iom alla kraven så tolkar man ju det som att det är en dyyyyr tävlingshäst du ska få rida på. Och okej, då har jag förståelse för kontraktet då ägaren inte vill riskera något eftersom det gäller väldigt mycke pengar men en häst som inte är speciellt utbildad och som du skriver definitivt ingen tävlingshäst så låter det ju väldigt konstigt..
Min tolkning av kontraktet är att du kan bli skyldig att betala för minsta lilla som kan hända med hästen. Och känns det verkligen rätt?

Ja, prata igenom allt med ägaren och se till att ALLT ni kommer fram till står på kontraktet om du skriver på. Inte att det står en sak och ägarens tolkning är en annan och du skriver på eftersom hon sa på ett visst sätt för går det åt skogen så sitter du där i skiten....

Om någon hade skrivit ett sånt utförligt kontrakt skulle jag bli lite fundersam på vad det är för folk/häst egentligen, om man måste gardera sig mot allt... :crazy:

Tänk igenom allt och läs kontraktet noga innan du skriver på! :cool:

Muddson

Om du nu ska skriva på så tänk igenom noga!!!

Mamma har rätt dyyr tävlingshäst och hon har inget som helst kontrakt med medryttaren...Och händer det något med hästen när hon är där så ringer hon direkt och tala om vad det är också betalar så klart vi i fall man behöver kalla ut vet...

Och kostnaden i fall det händer något med utrustning ingår i medryttar avgiften eller vad man ska säga...

till midnight också:

Ägaren är väldigt rädd om sin häst och det är ju beundransvärt men som sagt, kontraktet är Otroligt begränsande. Tre A4sidor långt och alla punkter är antingen begränsande eller en ansvars-avskrivning.

Det finns en punkt som säger att "om skada uppstår på hästen som uppenbart beror på slarv eller oförsiktighet av medryttaren kan ägaren kräva att medryttaren betalar för behandling av skadan. Tex om hästen river sig på taggtråd, blir sparkad eller påkörd." Först tänkte jag inte så mycket på den punkten i och med att jag aldrig slarvar (och har tio olika hästägare som kan intyga det vid behov) men när jag läser exemplena är det ju helt absurdt. Taggtråd, sparkar och bilar:eek: Om hästen blir skrämd, har jag då varit oförsiktig?!

Det står också att "medryttaren kan ej be eller låta någont annan person som inte redan är medryttare/skötare på hästen rida eller hantera hästen utan medgivande från ägaren. Ridning, fine, men det här innebär då att jag inte får låta tex min tränare hålla i hästen om jag måste hämta nåt:crazy:

tro mig, detta kontraktet är inget jag kommer skriva på. En korrigerad variant är en annan sak :cool:

Låter helt absurt om du frågar mig...den personen verkar tro att det är en porslin sak eller dyl som det handlar om, om du frågar mig...

Har ägaren komponerat ihop detta själv? Du måste ta upp allt som du har sagt här till oss med henne. Om hon inte går med på det - Skit i henne. Det finns fler medryttarhästar och du verkar vara en sund tjej som inte lär få några problem att hitta en annan. Fortsätt gärna att uppdatera :p

Jo, det är egenkomponerat. Självklart ska jag prata med ägaren om det hela. *sucka* Vilken massa krångel!

Usch vad krångligt det låter:( Synd att ägaren inte bara kan slappna av lite:p
Men som sagt det är otroligt överdrivet och jag tycker att hon ska lita på ditt eget omdöme och att du faktiskt gör det bästa du kan för att ta hand om hästen på bästa sätt. Du verkar ju ha ridit hästen ett tag redan?:confused: Då förstår jag inte riktigt kontraktet..

Nej jag har bara ridit hästen två gånger, var verkar det som att jag har ridit den längre :confused:

Jag har pratat med ägaren och hon ska ändra alla punkter jag var missnöjd med. Så det är ju jättebra. Får se hur nästa variant ser ut...

Håller med alla andra om att du inte bör skriva på detta kontrakt! Ägaren verkar aningen överambitiös måste jag säga. Vissa punkter är ju enligt mitt tycke orimliga och sedan finns det för mycket som går isär skriftligt och muntligt.

Visst ska man vara rädd om sin häst och att även medryttaren ska vara det. Men i detta kontrakt så får man ju akta det mesta och stå för allt som ev. kan hända som medryttare även om det ligger utanför ens kontroll. :crazy:

Kicki :)

"överambitiös"?? Paranoid skulle jag kalla. Trodde som sagt att det handlade om en svin dyr tävlingshäst men en vbl... Vi värdesätter själv våra hästar.
Det finns säkert andra hästar att vara medryttare.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 581
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 894
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 806
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 866
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama