Konstiga symptom

ThroughMyEyes

Trådstartare
Hejsan!

Jag undrar om någon känner igen symptomen som jag beskriver nedan. Är det något normalt hästar kan göra utan att det är farligt eller behöver jag tillkalla veterinär?

Jag tog ut hästen ur hagen och hon var lugnare än vanligt. Vid sadling var hon jättesnäll och hon brukar alltid busa lite annars men det händer att hon är snäll. När jag lyfte frambenen (sträcker ut huden under sadelgjorden så den inte nyps) och sedan släppte benet så vecklade hon inte ut det utan sjönk ner på det och sedan lite på sidan och började skaka lite med huvud och hals. Hon slutade när jag knuffade på henne och drog i grimskaftet som hon var fastbunden i.

Om jag kände någon veterinär som jag litat på hade jag ringt dit men som det är nu står jag villrådig. Så om ni säger att jag bör ringa veterinär, har ni numret till någon veterinär som är kunnig som jag kan få av er?

Det är nödvändigt att du hitta en vetrinär i din närhet du litar på. En vet som kan komma ut till dig när du behöver det.

Hur länge har du haft häst och ingen vetrinär du litar på?

Du kan ringa närmsta djursjukhus och få råd hur du ska göra idag med hästen

Sen letar du upp en vet du känner att du har förtroende för.

Du kan inte ha häst om du inte har en vetrinär

Det är nödvändigt att du hitta en vetrinär i din närhet du litar på. En vet som kan komma ut till dig när du behöver det.

Hur länge har du haft häst och ingen vetrinär du litar på?

Du kan ringa närmsta djursjukhus och få råd hur du ska göra idag med hästen

Sen letar du upp en vet du känner att du har förtroende för.

Du kan inte ha häst om du inte har en vetrinär

Hejsan. Jag har ägt häst (ponny) i 13 år.

Jag haft haft många olika veterinärer men det har hänt mycket dumma grejer med dem, de har missat jättesimpla saker och på så vis förlorat min tillit.
Tex en veterinär gav mig rådet när en häst blev halt att låta den vila i två veckor och sedan långsamt sätta igång igen efter knappt någon undersökning alls. Hästen blev haltare och haltare och veterinären hörde inte av sig igen som h*n lovat och svarade inte på mina röstmeddelanden. Tillslut åkte vi jättelångt med hästen till en veterinärklinik och där sade de att vi var tvungna att avliva hästen för det han hade var obotligt. Vissa veterinärer skriver ut receptbelagda saker utan att först komma och titta på hästen, de bara litar blint på att man som hästägare kan beskriva exakt vad som är fel med hästen. Jag tycker inte att man vinner tillit så.

Så ja... jag vill gärna hitta en veterinär som jag kan lita på. Jag provar mig fram och är oändligt tacksam för tips.

Men du tror att detta som mig häst gjorde är något att störa en veterinär med? Det är alltså inget som hästar kan göra bara för att det är för varmt eller så? Jag har aldrig sett något liknande förut.

Vilken kommun bor du i?
Det kanske finns någon här som kan ge tips om bra vet.

Symptomen du beskriver, kan vara vad som helst, hästen kanske är varm, ätit för mycket, hästen kanske somnade till lite när du tagit in henne, hästen kan också vara sjuk. Det går inte att sitta och gissa.

Därför ska du ringa närmsta djursjukhus, dom kan ge dig råd i hur du ska göra.
Dom kanske ber dig hålla uppsikt på hästen under dagen, dom kanske säger att du ska komma in med hästen direkt.
Det är bättre att ringa en gång för mycket, än en gång för lite.

Vilken kommun bor du i?
Det kanske finns någon här som kan ge tips om bra vet.

Symptomen du beskriver, kan vara vad som helst, hästen kanske är varm, ätit för mycket, hästen kanske somnade till lite när du tagit in henne, hästen kan också vara sjuk. Det går inte att sitta och gissa.

Därför ska du ringa närmsta djursjukhus, dom kan ge dig råd i hur du ska göra.
Dom kanske ber dig hålla uppsikt på hästen under dagen, dom kanske säger att du ska komma in med hästen direkt.
Det är bättre att ringa en gång för mycket, än en gång för lite.

Det finns ju inte ett enda djursjukhus som har öppet så man kan ringa till dem ju :( Jag får väll helt enkelt hålla koll på hästen och hoppas att inget händer förrns på måndag. Vad otäckt.

Hejsan!

Jag undrar om någon känner igen symptomen som jag beskriver nedan. Är det något normalt hästar kan göra utan att det är farligt eller behöver jag tillkalla veterinär?

Jag tog ut hästen ur hagen och hon var lugnare än vanligt. Vid sadling var hon jättesnäll och hon brukar alltid busa lite annars men det händer att hon är snäll. När jag lyfte frambenen (sträcker ut huden under sadelgjorden så den inte nyps) och sedan släppte benet så vecklade hon inte ut det utan sjönk ner på det och sedan lite på sidan och började skaka lite med huvud och hals. Hon slutade när jag knuffade på henne och drog i grimskaftet som hon var fastbunden i.

Om jag kände någon veterinär som jag litat på hade jag ringt dit men som det är nu står jag villrådig. Så om ni säger att jag bör ringa veterinär, har ni numret till någon veterinär som är kunnig som jag kan få av er?

Hej!

Hästen har flera känsliga nerver i sadelgjordsläget och ibland när man drar fram frambenet för att sträcka ut huden händer det att något kommer lite i kläm. Då kan hästen reagera ganska kraftigt, men det är inget farligt. Om hästen är normal igen och inte uppvisar några andra symtom tror jag inte att du behöver vara särskilt orolig.

Hejsan

Jag fick tag på en akutjour :) De sade till mig att ta tempen och ta det lugnt i värmen och spola hästen med vatten ifall hon verkade varm. Kolla så att hon åt drack och kissade. Hon hade ej feber som tur var så jag ska avvakta och se hur det ser ut framöver. Det kunde eventuellt vara blodtrycksfall så att hon blev lite snurrig tillfälligt bara men veterinären sade att det ju var svårt att veta eftersom hon inte sett vad som hände.

Hejsan

Jag fick tag på en akutjour :) De sade till mig att ta tempen och ta det lugnt i värmen och spola hästen med vatten ifall hon verkade varm. Kolla så att hon åt drack och kissade. Hon hade ej feber som tur var så jag ska avvakta och se hur det ser ut framöver. Det kunde eventuellt vara blodtrycksfall så att hon blev lite snurrig tillfälligt bara men veterinären sade att det ju var svårt att veta eftersom hon inte sett vad som hände.
Vad bra!
Då vet du vad du ska göra och känner dig lite tryggare.
Det är alltid bra att ta en första kontakt med vet om man är orolig

Hoppas allt blir bra :)

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 982
  • Låst
Hästvård Jag har en halvblods valack på 3,5 år som betér sig konstigt. Han är 170 hög, något överbyggd och en aning gänglig, han har inte satt...
2
Svar
26
· Visningar
3 262
Senast: sannaaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka