Konstiga sprickor

xet

Trådstartare
Jag har en kbltr som varit utlånad på foder tre veckor, skulle blivit längre men jag tog hem honom idag.

Då upptäckes det när han kom hem till stallet att han fått jätte konstiga sprickor i hö.framhov. (han brukar få sprickor men inte så här) Det var en horrisontell runt nästan hela hoven, en snett diagonalt lodrätt over hoven och det såg ut som ett j*vla pussel.
Ett + är väl att han inte är halt...

Vad kan det bero på han har ju bara varit borta i tre veckor som sagt..

Har iaf ringt hovslagaren som får komma å kolla hur stor skadan är.

Det var ju typiskt att jag inte märkte det när vi var där då kunde jag ju frågat, men han hade transportskydden på då han hämtades.

Tips, vad som helst. Det känns hopplöst...

Sv: Konstiga sprickor

Halloj!!
Din hovis har nog det bästa svaret på vad det kan vara, men jag har ett tips på vad du kan använda som verkligen funkar på hovsprickor av alla typer. Båda mina gamla hästar hade mkt problem med hovsprickor och flisor, både kors och tvärs utan nån egentlig anledning, då smörjde jag med fodertran(fiskleverolja) i ett par veckor eller tills den lilla sprickan "läkt", på mina hästar funkade det alltid. Testa det, luktar lite illa, men det är värt det. :banana:

Jag ska testa det!
Kan man mata honom med det också, ja blanda det i fodret eller så? Gör det samma inverkan då?

ops! Ingen aning faktiskt :confused: , det är ju ett hönsfoder, men jag har som sagt bara smörjt utanpå hovarna och där har det gjort nytta.

Jag har en liten shettis med fång oxå, när hans fång blossar upp så blir hans hovar väldigt torra, då har jag oxå smörjt med fodertranet, dom blir ju "fuktiga" oljade liksom, inbillar mig att det gör nytta för honom oxå.. :banana:

Jag hade ett vbl med torra dåliga hovar och han fick fodertran att äta, minns inte hur mkt, 1-2 msk kanske? Fråga hovis

ska fråga hovslagar´n. det ska iaf nitas och plastas...

kan det vara en bra ide att sätta sjukbeslag? det finns ju knappn något kvar att fästa sömmar i. hoven har sprickor och dessutom vittras det sönder nertill.

istället för ihopplåstring med järn: föreslår jag barfota några veckor för att se förändring först. Har han skor nu?

/jenny

Är sprickorna bara i glasyrlagret är det ingen fara.
Sitter de djupare kan det kanske behöva nitas/plastas eller liknande.

Hovarna kan ha ändrat sig beroende på vilket underlag hästen vistats på.
Har du möjlighet att släppa hästen i en gräshage? Rekomenderas..

Gräs är mjukt att gå på och dagg och fukt återfuktar hoven automatiskt.

Har du möjlighet att lägga upp en bild vore det intressant. Svårt att ge bra konkreta råd då man inte sett hoven i fråga.

hovslagaren har i princip förbjudit barfotagång på honom fram (där han har ruggit dålig kvalitet) så ja han har skor på sig.

Han går i en torkad "lerhage" men när se kommer in från betet på hösten så växer där gräs...
Tyvärr så bor vi ju i norra delen av sverige så det är inte så mycket gräs som kommit upp än. Kan tidigast släppa på bete om 1 månad...

Har tyvärr inte nån digital kamera men kan kanske få någon i stallet att ta kort på foten och lägga in.

Då det finns dåligt att spika i..
har han skor nu förästen?
...så finns det hovstärkare du kan använda tills hovis kommer. Det hjälper mot sprickorna i nedkanten, så att hoben inte flisas.

Raspa en liten kant runt om så det blir en avrunding av hoven. Spraya på hovstärkare.

När man fäster skorna så får man göra ganska höga sömtag.
Han går med vanliga remontskor runt om.
Jag törs inte ta av eller så innan hovis kommer i slutet av nästa vecka.

Om du vill prova går det spraya med skor också.

Annars pensla fodertran på hovarna om det är lättare att få tag på.
Brukar hästen ha dåliga hovar kan du även se över biotin intaget. Hjälper på lång sikt.

Senast ändrad:

Är det bara å spraya på?

Han äter foderjäst, å det innehåller ju biotin...

En annan mera långsiktig hjälp är att börja ge linfrökaka, super mot dåliga hovar. Det är såklart individuellt hur fort hästen svarar. Jag började ge min för ca ett år sedan och hon har idag toppenfina hovar, speciellt i bak där hon inga skor har. Det kan bli någon liten spricka i fram efter sömspikningen men annars jättefint. Det är stor skillnad mot när jag fick hem henne för dryga året sedan.
Min systers häst fick värsta sprickan för ett par, tre år sedan. Hon började ge linfrökaka och efter två månader var den märkbart bättre, efter ett halvår borta! Men hon svarade mycket bra iofs.
Men prova! Jag ger 0.5 kg per dag även nu under betesperioden.

Lycka till!

Ja, linfrö verkar vara ett universalmedel. Han fick det i våras fast dåå var det olja då han rasade 30kg i vikt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en 7-årig varmblodstravare med dåliga levervärden. Han kom från ett dåligt hem och jag håller nu på med rehab/inridning men han...
Svar
3
· Visningar
909
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 572
Senast: skuggi
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min kuse trampade sig rätt rejält på ballarna i vintras i samma veva som jag tog hem honom så hade han och ponnyn race i hagen. Blev som...
Svar
2
· Visningar
3 107
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur