Konstiga proportioner färdigfoder och mineraler

MiniLi

Trådstartare
Har kollat mineral/vitamin innehåll i krafft grund och jämför med krafft blå miner.
Siffrorna känns konstiga..

Jag ville veta hur mycket krafft grund jag behövde ge för att komma upp i samma mineralmängd som om jag hade gett mineraler separat.

Om jag tar exemplet kalcium så måste jag ge 3 kg krafft grund för att komma upp samma mängd som kraffts rekomenderade dagsgiva miner blå.
Men om jag tar fosfor så räcker det med 1 kg grund för att komma upp i samma siffror som miner blå.
Magnesium bli 2-2,5 kg grund, Koppar 3 kg, Selen nästan 5 kg..

Är inte detta lite konstigt?

Sv: Konstiga proportioner färdigfoder och mineraler

Du får ju utgå från mineralvärdena i ditt grovfoder. Du fodrar inte kraftfoder för att justera en mineralbalans, du ger ju kraftfoder i första hand för att fylla på med näring om det inte täcks av grovfodret. När näringsvärdena är justerade får du kolla på mineralbalansen och se om du behöver justera något där.

Sen kan man självklart välja ett kraftfoder som har passande mineralvärden om man har flera kraftfoder med samma näringsvärden att välja mellan vilket det ofta finns.

Ja om man har analys så gör man självklart det.

Nu tänker jag mer på om man inte har analys och fodrar "på känn".
Om man då ger normalgiva av ett färdigfoder (som krafft grund) räknar man ju med att man täcker det "normala" mineralbehovet.
Samma sak om man ger ex havre och mineraler. Om man ger rekomenderad mängd räknar man med att täcka det "normala" behovet.
Om du tänker att man ger "normalgiva" av ett "normalt" hö.

Det jag reagerade på var att man inte ger samma mängder mineraler, om man ger färdigfodret eller om man tillsätter mineraler.
Eftersom att det är samma tillverkare och ingår i samma "familj" (blåa familjen för normalprestrerande hästar) borde värdena stämma något så när?

Eller är jag helt ute och cyklar i tanken? :p

Här är listan på värden:

Krafft grund/kilo
Kalcium 5g
Fosfor 3g
Magnesium 3g
Koppar 35mg
Selen 0,4mg
Vit A 10000 IE
Vit D3 1000 IE
Vit E 400mg

Krafft miner blå/kilo
Kalcium 120g
Fosfor 30g
Magnesium 60g
Koppar 900mg
Selen 15mg
Vit A 100000 IE
Vit D3 10000 IE
Vit E 5000mg

Rekomenderat för normalprestrerande storhäst är 120g/dag av miner blå. Ger följande värden per dagsgiva:
Kalcium 14,4g
Fosfor 3,6g
Magnesium 7,2g
Koppar 108mg
Selen 1,8mg
Vit A 12000 IE
Vit D3 1200 IE
Vit E 600mg

Om jag utgår från miner blås värden och räknar ut hur mång kilo grund jag behöver ge för att komma upp i samma dagsgiva:
Kalcium 2,88kg
Fosfor 1,2kg
Magnesium 2,4kg
Koppar 3,1kg
Selen 4,5kg
Vit A 1,2kg
Vit D3 1,2 kg
Vit E 1,5 kg

Jag har fått för mig att man borde få en mer enhetlig mängd när man räknar som jag gjort.. Att mineralerna i dagsgivan mineraler borde motsvara samma antal kilo grund..

Nu tänker jag mer på om man inte har analys och fodrar "på känn".
Om man då ger normalgiva av ett färdigfoder (som krafft grund) räknar man ju med att man täcker det "normala" mineralbehovet.
Samma sak om man ger ex havre och mineraler. Om man ger rekomenderad mängd räknar man med att täcka det "normala" behovet.
Om du tänker att man ger "normalgiva" av ett "normalt" hö.

Vad är då en normalgiva av ett färdigfoder? Vad är en normalgiva av ett hö? Vad är ett normalt hö?

Det finns inget svar på någon av frågorna, det är därför det är så viktigt med analys!!

Ja jag vet att många anser att det är dödsviktigt med analys.
Men nu finns det många som fodrar utan analys (jag själv tex). Min häst lever och mår bra, så det går.

Men min fråga är: OM man fodrar med ett färdigfoder OM man inte har analys. Borde man då inte kunna tro att hästen får i sig tillräckligt med mineraler och vitaminer genom färdigfodret? Det är just det som tillverkaren anger.

Krafft miner blå har låg fosfor pga att det kan kombineras med spannmål havre, korn. dessa ligger högt i fosfor men låg kalcium.:D

Jag anser inte att det är dödsviktigt med analys, men nog är det betydligt enklare (och billigare!) att hålla sin häst i bra hull om man vet vad man stoppar i hästen.

Men för att återgå till din fråga så är mitt svar NEJ.

Du kan omöjligt veta vad hästen får i sig utan analys. Så är det bara, ömöjligt.
Det är därför det är så jäkla bra med analys :)

Men det du kan tänka på är selen, det måste man i princip alltid tillsätta då svenskt grovfoder beräknas innehålla 0 av det. Färdigfoder innehåller inte särskilt mkt heller, mineralfoder brukar innehålla tillräckligt om du ger lagom mängd som täcker upp selenbehovet.
Om inte, så kan man ge Tokosel 1 gång per vecka som finns på apoteket.

Personligen, om jag av någon anledning inte haft analys, hade jag valt ett ganska neutralt mineralfoder t.ex Miner Grön där kvoten ligger lågt för att vara mineralfoder.

En analys på grovfodret är det viktigaste av allt..... annars famlar man i blindo..........

Ja, det var ju det jag sa.

Om jag ska vara ärlig så kan jag faktiskt inte ens riktigt förstå dina tankebanor. Alltså jag förstår vad du skriver men förstår inte hur frågan kan uppstå då kraftfoder och mineralfoder har helt olika syften från första början.

Vad kraftfodret innehåller för mineralmängd och har för förhållande har ju inget med vad ett mineralfoder innehåller och har för förhållande. Även om de nu har samma tillverkare och tillhör samma "familj". Vad foderföretaget säger att de ska passsa till och hur mycket som ska ges av respektive är också rätt irrelevant då allt, som sagts oändligt många gånger, beror på vad grovfodret innehåller. Det går inte att komma ifrån. Gå in i Analyser 08-tråden (vet ej exakt namn) kolla igenom analysresultaten och kom sen och ge ett förslag på ett "normalt" grovfoder. Det går inte. Punkt.

Läs "färdigfoder" alltså INTE ett "fullfoder" dvs, det är inte alls säkert att det täcker alla behov. Lika väl som det kanske inte ens täcker behov så kan det lika gärna ge massor i överskott.

Det är helt ok att fodra utan analys, men då kan man heller inte försöka räkna på en foderstat. Det är som att lösa en ekvation utan tillräckligt med information för att kunna lösa den.

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 053
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 464
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka