Konstiga ögon?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mahogny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 980
M

Mahogny

Min häst har blivigt tittigare och ridturerna är inte lika avslappnande längre om vi säger så. Hon har även lite svårt för avstånds bedömning vid hoppning. Reagerade aldrig direkt över det förren nu när jag såg att i båda hennes ögon är det något konstigt.

I solljus eller i annat starkt ljus riktat mot ögat ser man det (går ej att ta bild på därför försöker jag beskriva)
Det är på puppilen som om den växe ut något som liknar ett atomboms nedslag (röken som kommer upp ur ett sådant) i formen. På båda ögonen. Alltså inte ur ögat utan innanför ögongloben men ändå utifrån puppilen.
Vet någon vad det kan vara?

Sv: Konstiga ögon?

Jag vet vad du menar, det ser ut som att det växer som ett litet träd på kanten av iris. Har sett det på många hästar, utan synproblem. Vet inte vad det är dock.

Kan du se om hästen ser suddig ut inne i själva pupillen? Som lite mjölk i ett vattenglas? Kan vara gråstarr isf.

Du ser inga skador på hornhinnan?

I övrigt kan man väl tänka sig att även hästar kan få försämrad accomodationsförmåga(stavning?) när de blir äldre, alltså vanlig åldersrelaterad synnedsättning.

okej jag kanske inte behöver vara ås nervös då.. ögonen är klara och fina annars. Ska kolla på ponny i stallet om hon har det likadant.

Min häst är annars inte gammal (10 år) så synfel pga. ålder borde det inte vara. Fast att hon har blivigt mer tittig är nog mycket för att jag rider på ställen där det finns mycket mer att titta på :p

Blir bara så nervös när man upptäcker sånt som man inte sett innan.

Tack för svar iaf =D

Nej du behöver nog inte vara så orolig men be en veterinär titta på det nästa gång det är en veterinär i närheten

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 808
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 464
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 762
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka