Konstiga kryp!

S

Skuggabaldur

När gammelkatten hade varit inne och sovit i sängen, så låg det en massa konstiga djur där sen (när katten gått iväg). De var kolsvarta, kanske 1-2mm stora. Inte så avlånga utan mer som om man tänker sig en pytteliten fullmatad fästing. Men de hade mycket kortare ben. Alla ben satt framme vid huvudet.
Stendöda var de också. Läste nånstans att kattloppor dör när de inte sitter på katten längre och det stämde ju. Men det är den enda likheten med nåt kryp jag har kunnat hitta. Har letat igenom böcker, Internet osv, men inte hittat nåt djur som ser ut som de här...

Känner ni igen beskrivningen?
Jag ringde vet. imorse och hon skrev ut ett medel mot loppor (hette Ex-Spot eller Spot-On eller nåt sånt). Men hon kunde inte heller säga vad det var. Mystiskt!

Ska tillägga att denna katten går ut och in som hon vill. Har ej märkt att hon kliar sig och de andra två katterna har inget sånt här.

Sv: Konstiga kryp!

Ingen som känner igen detta alltså? Hm, undrar verkligen vad det är för ohyra hon har dragit med sig...

Nu gick hon precis ut, men jag ska kolla öronen så fort hon kommer in igen.
Det är ju en gammal katt och hon är ute väldigt mycket så hon ser lite värre ut i pälsen än våra två yngre kissar. Men den är ju tjock och fin och hon tappar ingen päls. Inga förändringar på senare tid heller.
Kollade på sidan (tack för länkarna) och inget av krypen där stämmer in på de här. Idag fick jag tag på ett par och kollade i mikroskop och det är väldigt likt fästingar. Men jag har aldrig hört om fästingar som dör när de inte sitter på ett djur. Och aldrig så många...
Ska försöka lägga upp en bild, kan ta ett tag dock, för min dator krånglar lite.

Idag har jag iaf behandlat med medlet vi fick utskrivet - får se om det hjälper.

Jag tycker det låter som fästingnymfer, de är som pyttesmå fästingar.

Läs mer här. Där finns också en bild på en fästingnymf, tyvärr är den inte fullmatad på bilden.

Fästingar är otäcka parasiter, isch!

Det börjar mer och mer luta åt det hållet tror jag.
(Ska rätta mig själv: jag kollade inte i mikroskop, utan genom förstoringsglas.)
Har iaf fixat bilder nu. Dålig kvalité, men det kanske går att se nåt. Det jag tycker är så konstigt är att det är så många av dem. När katten har legat i sängen så ligger det jättemånga på lakanet när hon har gått! Och de är ju stendöda. Fästingar dör väl inte när de ramlar av värddjuret?

Ena bilden uppifrån och andra från sidan.

kryp2.jpg

kryp.jpg

Edit: Jo, det är nog fästingar va?

Då är det nog det. Men har du nån aning om varför de är så himla många? Kan hon ha hittat en liggplats bredvid ett fästingbo i skogen? Vi har haft henne sen -95 och aldrig sett nåt liknande innan.
Finns det något annat att göra än att behandla med medlet jag fick utskrivet?

En del katter blir bara hårt ansatta av fästingar. Det kan bero på nedsatt immunförsvar eller så gillar hon bara höggräs bättre än de andra katterna.;)

Jag hoppas verkligen inte att det är Exspot du fått utskrivet för det ska absolut inte användas på katter! Exspot är för hundar och katter kan bli ordentligt sjuka av det.

Jag hoppas verkligen inte att det är Exspot du fått utskrivet för det ska absolut inte användas på katter! Exspot är för hundar och katter kan bli ordentligt sjuka av det.

:eek:
Precis vad jag reagerade på! Hoppas verkligen inte att veterinären har gjort en sådan tabbe.

Lite svårt att se på bilden, men jag tyckte inte riktigt den hade formen som en fästing, den såg lite kantig ut liksom.
Men att det är så många är inte konstigt. De kläcks ju nånstans.
Våra katter har ibland kommit in med benen och magen fullkomligt kryllande av små små små prickar. Det är fästingar, men de lever ju och kryper illa fort med för att vara så små.
Första gången jag såg detta på vår ljusa katt som har vita ben, så försökte jag plocka bort dem, men jag hittade bara mer och mer och de liksom kröp fram ur pälsen. Det var flera hundra. Vidrigt!!!

Det låter lite konstigt att de dör. Om du har fästingmedel på katten så dör de ju om de biter, men då sitter de kvar ett tag tills katten kliar bort dem. (eller matte plockar bort)

Tycker du ska tvätta katten om det är någon ohyra så att du säkert vet att det kommer utifrån och det inte är någon parasit i pälsen eller huden:eek:.
Blir det inte bättre så be vetrinären titta, då kan ju ta med ett par döda dit och fråga lite snabbt, de borde ju veta om det är fästingar iaf.

(Tyckte nästan det såg ut som älglöss, det kan inte vara banyälglöss eller nån annan sorts lus?)

En del katter blir bara hårt ansatta av fästingar. Det kan bero på nedsatt immunförsvar eller så gillar hon bara höggräs bättre än de andra katterna.;)

Höll på att få en hjärtattack nästan! Men kollade paketet och det är en Spot-on-lösning som heter Stronghold. Är en katt på framsidan:D. Vet. sa antagligen Spot-on och sen blandade jag ihop det med Ex-Spot (vi har haft hund tidigare, kommer ihåg nu när ni säger det att det ej används på katter).

Ja, hon har faktiskt alltid haft en tendens att få mycket fästingar - vet inte hur många vi plockat bort under åren...

Ja, jag tycker just det att de ser inte riktigt fästingaktiga ut. Fast på ett sätt gör de det också. Hmm...
Den lille stackaren som fick agera fotomodell ligger i en glasburk nu. Tänkte jag skulle ha att visa vet. som du säger, ifall denna kuren inte hjälper. Tycker faktiskt liiite synd om den:eek::p, men den höll väl ändå på att dö så.

Hon avskyr att bada tyvärr. Vi får se om det här hjälper, om inte så åker vi till vet. med henne så de får kolla. Om det var något i huden borde hon väl klia sig? Eller...?
När du säger älglöss menar du inte älglusflugor va? De som attackerar när man är ute och rider. Är det såna så dör jag - jag är en djurvän, men de är de enda djur jag inte tål, så vidriga:eek:!

Det var tur det.;) Höll på att sätta i vrångstrupen när jag läste Exspot.

Ja, det förstår jag:p, fy vad hemskt det hade varit...:crazy:

Nu har vet. kollat på de små krypen. Jag fångade två till idag, ljusbruna var de och rörde sig jättefort! Så kunde aldrig tänka mig att det var fästingar.
Men vet. tyckte det såg ut som små sådana, precis som ni sa. (De kollade i mikroskop.) Hon tyckte dock att det var lite konstigt att de rörde sig så fort. Tror jag ska maila Naturhistoriska och höra vad de tror att det är för sorts fästingtyp.
Iaf så ska katten behandlas med Frontline istället (det andra medlet tar ej fästingar), men inte förrän om några veckor, då hon fått det andra redan.

*delvis kl*

Älglus och älglusflugor är väl samma sak vad jag har hört iaf. Om det stämmer som jag har hört så biter de små :devil: av sig vingarna när de hittar ett fint värddjur. (Jag är ganska säker för jag blev anfallen av såna små äckel, alltså de flög på mig och sen trodde jag att jag borstat av mig dom, men när jag kom hem tyckte jag att något kröp i håret och då var det en sån, utan vingar. Så det kan nog stämma)
Men älglus är mycket större, som du säkert märkt.

Som jag sa innan så kan de små fästingarna krya superfort. Låter konstigt att de dör.

En sak till, frontline är det sån man droppar i nacken (?) hjälper väl bara om de biter. Fast de kanske inte blir så många som det blir annars. Vi har alltid haft frontline på våra katter under värsta sommarperioden och de kommer fästingar på dem, men de dör när de biter sig fast. Torkar nästan, lite läskigt.

Ja, det stämmer att de biter av sig vingarna. Vidriga små kräk:devil:!

Jag just det, det minns jag att du skrev - men fattar inte hur de kan göra det egentligen? Och ljusbruna, genomskinliga som de här var också? Jätteknepigt att jag aldrig sett såna innan. Men som sagt ska maila Naturhistoriska och höra vad sorten heter. Kan va intressant!

Jag tror det är sån man har i nacken ja, minns att vi gett henne det tidigare. Är ju lite dumt om de hinner bita sig fast ändå. Men är det inte så att ju längre de sitter, desto större risk att de överför sjukdomar?
Och hur är det med katter egentligen, är det lika farligt för dem som för t ex hästar? Denna gammeldamen har ju haft tusentals fästingar genom åren (de dras till henne av nån anledning-andra utekatten får inte en enda:confused:). Har hon bara haft tur kanske?

Ljusbruna och genomskinliga är de som våra katter haft också. Det är nog fästingar då, för de låter som samma.
Men de där små kan man ju liksom mosa :angel: så kryper de inte längre. bara att trycka till med tumnageln. underlättar om man har många att plocka bort från pälsen (för jag vill inte ha dom i sängen) om man har en katt som jag som får panik så fort man håller fast honom inne på toaletten. Då tror han att han ska badas och det är inte populärt.

De där små bits ju knappt, har dock hittat några som suttit mellan tårna:crazy:. Lite knepiga att få bort.

Hej igen. Jag är så glad att jag läste denna tråden.

För gissa vad... idag kom min ena katt in med såna där kryp. De ser ut precis som de du tog kort på. För det är definitivt inga fästingar iaf.
Jag tyckte med att de såg döda ut, men när jag höll en och vände runt på den så att den stod på de små benen så tyckte jag allt att benen började röra på sig lite.
Jag tycker de ser ut som såna bladlöss som sitter på rosor om du sett dem. Alltså inte de gröna, utan de svarta.

Jag tänkte bara höra om du hört något från vet. eller om de där medlet du fick hjälpte.
Min katt kliar sig inte heller, och de satt bara ytligt i pälsen, verkar inte vara ohyra utan mer att de har landat från en buske eller så. Det var kanske 15 stycken på benen och bak på magen och ryggen.

Liknande trådar

Hästvård Kom hem från jobbet iförrgår och hittar liza i hagen stående alldels håglös. Vill inte röra på sig men stapplar fram om man ber henne...
Svar
18
· Visningar
1 860
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama