Konstiga knottror

P

Pälskling

Hästen har sedan c a 2 veckor tillbaka haft fullt av knottror främst på bakdel och bakben, men även hals, framben och mage. En del av knottrorna har bildat variga sår som kliar något vansinnigt.

Vad kan detta vara? Mina gissningar är antingen att vårt karftiga hösilage, c a 70 smrp/kg foder, är boven i dramat eller elaka insekter, typ älgloppor. Någon form av allergisk reaktion bör det väl vara?

Han har nu fått Probimin tillsatt i maten för att lugna mage/tarm om reaktionen beror på proteinet. Vad mer kan man göra?

Sv: Konstiga knottror

Allergisk reaktion på något låter väl troligt. Mygg eller knott eller mat är väl det mest tänkbara isf.

Kyla något som kliar brukar ju lindra. Hydrocortison kan man väl använda om det inte gått hål, annars svalka på andra sätt så gott det går.

Lite underligt att det inte gett sej bara på 2 veckor - allergiska reaktioner brukar ju kunna lägga sej ganska snabbt om man hittar vad som orsakat dem. Stackars pålle... Hoppas det vänder fort.

Hästen är inte min, så det är inte mitt beslut.

Mygg och knott har ju funnits hela sommaren, han hade inte dessa problem under betet. Utan det har uppkommit nu efter installningen. Enda skillnaden är ju den ökande mängden hösilage han fått.

Jag tycker också synd om honom!

Nu vet jag inte om jag hade tagit ut vet med en gång även om hästen varit min. Jag hade nog avvaktat och sett om Probiminet hjälpt honom. Det har inte heller varit lika illa hela tiden utan har sakta stegrats för att sedan stagnera och har nu de sista dagarna faktiskt börjat lugna ned sig.

Att jag ställde en fråga här var för att se om någon annan råkat ut för samma problem, och i sådana fall hade tips på vad som orsakar knottrorna.

Ägaren är för övrigt ganska säker på att det beror på proteinet då hästen är ganska känslig och haft liknande symptom tidigare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka