konstiga knölar HJÄLP!

A

Aniie

Min häst har fått små konstiga knölar på bogen & lite på halsen, vet inte alls vad de är. och känner man så är dom små och runda och hårda. va kan detta vara? han verkar inte ha ont i dem då han inte bryr sig när ja rör dem. han har även små svullnader i ansiktet men dom börjar försvinna. (kan ju tilllägga att han fick svullnaderna i ansiktet igår och han avmaskades i förrgår) och idag var svullnaderna mycket mindre. men han har fortfarande knölarna på bogen och halsen. någon som varit med om detta, och va ska ja göra för att få bort dem.

En häst i stallet har haft enorm klåda i man och svans och haft små sår på bogen i form av de han hade i man och svans, och haft mugg. men det är inget som dom andra hästarna haft eller visat tecken på. han är nu behandlad och fri ifrån klådan.

vet inte om de är något som han hade, men de min häst har är ju inte sår.

____*
kan ju tilllägga att för ett tag sedan skrev ja om en underlig hälta min häst hade, men de visade sig att han bara var extremt hovöm och vart helt ren när skorna åkte på. tack för era tips!!!
 
Sv: konstiga knölar HJÄLP!

Knölarna du hittat på din häst är troligen sådana knölar som många, många hästar får av t.ex en liten allergisk reaktion. De kan uppstå om du t.ex har öppnat en ny bal hösilage, bytt foder eller dylikt. Har faktist t.o.m hört om fall då hästar fått denna symptom från maskmedel. Min häst har likadana knutar, men de är inte farliga alls. Han reagerade på ett foder vi gav honom, men som vi nu slutat ge. Knutarna tar god tid på sig att försvinna, men som jag sagt; de är inte farliga.

I vissa fall kan knutarna också bero på stress. Ifall hästen har bytt stall och flyttat ifrån gamla kompisar t.ex. Även i detta fall är de ofarliga.

I ytterst få fall kan knutarna betyda hudcancer, men det drabbar oftast äldre hästar, och de får då massvis med knutar överallt på kroppen. Tror du att det kan vara hudcancer ska du genast tillkalla veterinär så att denne får ta ett hudprov och kontrollera.

Hoppas att det ordnar sig!
 
Sv: konstiga knölar HJÄLP!

tack för hjälpen. Men jag vet inte alls, han äter två olika slags hö. fast inte alls ofta utav de ena. kanske kan vara de? annars så har han fått högre fodergiva nu när han tränas? kanske får för mycket?

han har nyligen flyttats till egen hage då han så kallade kompis var enormt elak mot honom :S kanske har med de att göra?

hudcanser tror ja inte de är han är ju bara 3,5år och han har ju bara några ensaka knölar på bogen..

kan de vara för att han går i samma täcken nästan dygnet runt (då stallägarna ej gå med på att ta av och sätta på) visserligen står han i ett kallstall (men de blir ju lite värme då de står fler hästar i stallet)

hmm ingen som har haft nått likande?

dom är små och runda, och de går att känna hela knölarna känns typ som om att han har runda hårda bollar i pälsen..
 
Sv: konstiga knölar HJÄLP!

ingen som har någon aning om vad de kan vara? han har knölar på bogen och vid sadelgjordsstadet. ca: 10-15st. vissa är större än andra dom bara finns där ömmar inte eller någonting. vad kommer dom ifrån. vet. har kikat och sa att han inte hade någon aning men att ja skulle avakta och se om dom förvinner av sig själva.. annars ska han komma ut och ta prover. någon som varit med om nått liknande?
 
Sv: konstiga knölar HJÄLP!

Min häst har fått något liknande!! I förrgår märkte jag att hon hade hårda runda knölar på nosryggen. Hon verkade inte ha ont i dem eller så, men man blev ju lite orolig:crazy: Dagen efter var de två knölarna borta och det var ju skönt tänkte jag! Men sen när hon kom in från hagen igår vid 5 kom de tillbaka igen! Har ingen aning om vad detta kan vara heller. Har du ringt veterinär o.s.v? Jag vet inte om jag ska göra det. Tänkte att det hon kunde vara aööergisk mot någonting? Men jag vet inte. Men håll mig uppdaterad om hur det går för din häst! =)


sorry, såg nu att du redan ringt vet.!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 737
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 395
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp