Konstiga frågor om hur mycket och när och ..?

Q

qrumelur

Hur mycket "rider" man egentligen när man rider AR?
Som jag har förstått det (av att läsa på) så tränar man kort tid och intensivt.

Rider man aldrig i "full galopp" i skogen? Eller sitter och nöter i flera timmar?
Är det alltid de här korta, intensiva passen som gäller?
För som jag fattar det på utbildningsskalan så är galoppen ganska långt från de första böj-övningarna?
Har jag fattat fel då?

Om det är så att jag inte fattat fel , så kommer jag satsa helhjärtat på AR!! . :bow: (Så gör mig inte besviken nu! :D :D )

Jag sitter och beräknar foderstat på min häst och jag funderar över vad AR räknas som.
De alternativ som jag har i programmet jag använder går från "strosar i hagen" - "promenadridning" - "tränar" - "tränar ibland" - osv.

Var skulle AR hamna i det?!
Jag läste någonstans någon som skrev: "ett tecken på att man börjar med AR är att hästen blir fet". ;)

Sv: Konstiga frågor om hur mycket och när och ..?

Jag rider ju inte ren AR. Men jag rider ut och flängrider också. Och hoppar små skutt för att det är kul. Min ponny är iofs ganska välutbildad nu mer. Och jag ställer antagligen högre krav än de flesta ryttare även under uteritter. Men ibland gasar vi loss och hoppar diken och pinnar eller rejsar.

Unghästen skulle jag nog flyga av och dö om jag gjorde så med. Han och jag håller oss på ridbanor eller i ridhus. Dock rider vi på i rätt friskt tempo där inne. Och vi är ute och springer i lina ute och hoppar pinnar, klättrar och hoppar diken.

Båda mina kan ju må bra av kortare pass ibland. Den ena är 27 år och den andra 4 år. Så inga av dem är sånna som man rider jättelänge på.

Övriga hästar jag rider rids arbetande även ute iom att det är lite min uppgift, att arbeta dem. Och ingen av dem skulle klara den typen av bus utan att bli oregerliga som min gamla ponny klarar. Men så är han 27 år och vi har hängt ihop i 17 år nu. Så vi vet var vi har varann.

Om du tänker ren AR i början med skrittpassen så bränner det snudd på inget. Du bygger om du gör det rätt förhoppningsvius muskler på hästen. Men det är mer styrketräning. Och det bränner inte mycket i förhållande till intervalljobb tex. Så räkna du foderstat på rätt låg aktivitet isf. Men håll koll med ögat och känn efter om hästen börjar få fettdepåer etc också. Alla har ju inte helt samma ämnesomsättning.

Senast ändrad:

Men alla hästar behöver varierat arbete och att röra sej i alla gångarter och har ha roligt också.

Vare sej dom rids i AR eller inte.

Om passen på ridbanan är korta så är det väl bra, men du ska väl inte låta bli att rida ut och låta hästen röra sej bara för att du börjar med AR:confused:
Självklart ska du galoppera i skogen:idea:

Hur rider du nu?
¨
Nöter i flera timmar gör jag aldrig, det tror jag inte några vettiga ryttare gör?

Jag tränar på ridbanan olika länge. Passen brukar oftast vara 35-40 minuter, men ibland blir de kortare och ibland längre. Jag hoppar gymnastikhoppning, använder mycket bommar och cavaletti, longerar, tömkör, rider ut och visst galopperar vi i hög fart också. Det enda som skiljer, för mig, är att jag numera lägger upp dressyrträningen lite annorlunda. Min häst har samma behov som innan jag lade om träningen, så jag har inte behövt göra ändringar i foderstaten. Det är lika mycket arbete nu som innan.

Jag tränar mina hästar på banan tills det känns bra och jag fått igenom det jag ville träna på :) Och aldrig är det "nöter i flera timmar" iaf! Det är ju både slitsamt och ger inget bra resultat.

Jag rider ut och flänger i skogen ganska ofta(både fräser runt och konditionstränar), hoppar stock, hoppar så mycket hästarna vill på banan(mina hästisar är inga hejare på att hoppa XD ) jag tränar tricks, Tränar vid hand, Nh och rider utan träns, tränar både inomhus på banan och på ängar, badar m.m! det ska vara roligt! både för häst och ryttare!

Jag börjar också galoppera mina hästar från början, att man prioriterar galoppträning längre bak i utbildningen än precis i början betyder inte att man inte får galoppera! :laugh:

När man jobbar så blir det sällan mer än ca 30 minuter åt gången, kan vara ännu kortare som max-gräns också beroende på vad hästen pallar. En del av filosofin, typ, tycker jag är att försöka lära sig känna av när hästens topp är nådd och avsluta efter det.

Sen kan man ju värma upp och skritta av hur länge man vill, så länge man inte tråkar ut hästen med det länge på banan. Ex. rida en uteritt före eller efter träningen. Även kan man träna flera pass per dag. Har aldrig hört någon som tränat fler än två pass per dag men vissa enstaka som har det som vana t o m. Det viktigaste tycker jag är att man ser till att hästen jobbar dynamiskt, får variera underlaget och får en "break" mentalt då och då, samt variation (andra intryck/mental stimulans) då och då.
Man kan kombinera nästan hur man vill beroende på vad man tycker är kul. :) Det är ju inget tabu mot att träna längre pass heller, ska man ex. hoppträna eller tävla behöver man nog längre pass emellanåt. Men själva AR-träningen tycker jag man ska hålla till ca 30 minuters effektiv träning som maxgräns (kanske kan stretchas till 40-45 minuter beroende på ekipage och hur mycket man vilar under tiden).

Att många som börjar med AR får tjocka hästar stämmer säkert! :rofl: Men inte bara för att de blir feta som i underjobbade. Dels så upplever jag att en del hästar får bättre blodgenomströmning/mindre spänningar (absolut ingen garanti för att man börjar med AR, men så småningom brukar de flesta iaf bli bättre på den punkten än vid utgångsläget) och därmed näringsupptag när träningen blir mer inriktad på avslappning. Ja, oftast är det skillnad mellan vanlig dressyr i vilken grad man vill ha det, anser jag, VD-ryttare tycker nog att en del jag ser som "avslappning" är samma sak som loj och energifattig häst! ;) I jämförelse. Både mentalt och fysiskt. Hästar som coolar ner mentalt gör också av med mindre energi i onödan. Vissa hästar håller sig säkert normala/magra tack vare sin mentala status, medans de snabbt skulle gå upp i vikt om de plötsligt varvade ner några snäpp.
Sen blir ju träningen inte så fysiskt intensiv under det grövsta grovjobbet, som ändå kan ta upp till ett par år. Att det blir mer lugn teknik- och mental träning än vad det blir särskilt fysiskt ansträngande. Det är ju jobbigt för hästen ändå, att börja jobba annorlunda med ibland nästan förtvinade muskler innan man tagit sig till den punkten att man börjar komma åt dom. Men det blir mer styrketränings-intensivt än konditionstränings-intensivt. Som en grov jämförelse.
Sen tror jag det är svårare för en AR-häst att se riktigt slank ut, även om den är i normalt eller t o m mot underhull (och jag säger om, för jag vet att det inte är alla här som öht sett något sånt ekipage! ;) Själv har jag det! Haha ). För att musklerna blir mycket mer bulliga än t ex på en häst som travtränas. Den ska liksom se rund ut i kanterna även om det optimala är att den inte gör det pga fläsk! ;)

Jag tror att "promenadridning" är ett bra alternativ för de flesta AR-hästar. I min foderbok (från SLU) finns definitionen "lätt arbete" som innebär lätta arbetspass, longering, nybörjarlektioner, promenadridning och lätta körturer under 3 timmar, långsamträning, och tävling på lätt nivå. Då lägger man till 25% av underhållsbehovet i MJ som arbetstillägg.

Jag tror att arbetstillägget främs styrs av hur konditionskrävande ridpasset är, och det är klart att rider man dressyrpass på över en timme med mycket trav och galopp och intensiva skogspass så kanske man behöver gå upp till nästa nivå. Men min erfarenhet av AR är att man gärna rider lite kortare pass, med möjlighet att ta in hästen i stallet när den klarat dagens läxa. Det blir sällan konditionskrävande, däremot kan de få ta i med musklerna.

Själv brukar jag lägga arbetstillägget lite lägre vad gäller energi och lite högre vad gäller protein. Är nog optimist vad gäller energin dock, pållen ser inte direkt undernärd ut...

Jag tror att "promenadridning" är ett bra alternativ för de flesta AR-hästar.
Det är nog väldigt få som rider så det passar in på promenadridning. (skulle inte passa någon jag känner. De rider mycket mera.) Jag går enligt definitionen "lätt arbete" och det tror jag de flesta gör som jag känner också.
I min foderbok (från SLU) finns definitionen "lätt arbete" som innebär lätta arbetspass, longering, nybörjarlektioner, promenadridning och lätta körturer under 3 timmar, långsamträning, och tävling på lätt nivå. Då lägger man till 25% av underhållsbehovet i MJ som arbetstillägg.
Där tror jag de flesta ligger.
Jag tror att arbetstillägget främs styrs av hur konditionskrävande ridpasset är, och det är klart att rider man dressyrpass på över en timme med mycket trav och galopp och intensiva skogspass så kanske man behöver gå upp till nästa nivå. Men min erfarenhet av AR är att man gärna rider lite kortare pass, med möjlighet att ta in hästen i stallet när den klarat dagens läxa. Det blir sällan konditionskrävande, däremot kan de få ta i med musklerna.
Man kan ju inte gå på enbart dressyrpassen. Det är ju all träning som räknas.

Men Biggan om du läser SLU:s tabell så ser du att de placerar promenadridning under rubriken "lätt träning" (som du själv tycker passar de flesta).

Så om TS anser att hennes häst passar in på den definitionen, så behöver hon bara ta reda på vilket alternativ i hennes foderstatsprogram som föreslår 25% av underhållsbehovet som arbetstillskott, och välja det.

Senast ändrad:

Oj. då får jag kolla när jag kommer hem. Promenadrídning och lätt träning är inte alls det samma för mig. ridning i alla gångarter upp till tre timmar, lättare tävlingar osv tycker inte jag är promenadridning på långa vägar.

Nej, man kan nog tolka det väldigt olika, från att lufsa runt i skogen en halv timme till att använda det om all skogsridning. Misstänker att SLU lutar åt det senare.

Jag rider akademiskt, och jag tränar korta pass (max 30 minuter, inklusive uppvärmning) på ridbanan 3-4 gånger i veckan. 2-3 gånger rider jag ut i skogen, och det är full fart framåt ialla gångarter. Ibland kombinerar jag så att jag rider lite på ridbanan och sedan i skogen.

Dock väntar jag med galoppen på ridbanan, gör endast fattningar och några språng.

Hur rider du nu?
¨

Mycket intressant att läsa era inlägg om hur ni rider! fortsätt gärna fylla på!! :bow:

Just nu rider jag mycket lugnt, böjer och ställer, övar på att bromsa och svänga. Passagerar rider mycket för jag "rider in" mig själv.
Jag har endast yttepytte erfarenhet av AR (jag har läst om det :o )

Vi rider BARA ute (hemma) eftersom vi saknar både ridhus och ridbana. Men det går bra det med.

Mina dressyrpass hamnar på mellan 25-60 min. Sitter aldrig och nöter i timmar, men jag är lite petig att allt ska kännas bra, så ibland när jag rider utan tränare kan det bli 1 h 15 min utan att jag märker hur tiden flyger iväg... :angel: Hur arbetet är upplagt beror på vilken kondition och styrka min häst har. Strävar hela tiden efter att jag inte ska kräva något hon inte klarar av, men ändå kunna utvecklas-sakta. Rider ofta mkt skritt. Har gått ganska slaviskt efter min tränares upplägg då jag bodde på gården, men nu tränar jag inte längre för henne och kommer ha lite annat upplägg i ridningen. Våga prova lite mer själv och även andra vägar.

Jag har aldrig varit nåt för flängridning vare sig om jag rider ar-skolad häst eller traditionellt skolad häst. När jag rider ut är det i princip bara skritt- har i alla fall blivit den senaste tiden, i uppbyggnadsfasen av min häst. Gillar inte att flänga runt i trav och galopp utan nån bra form på ganska hårda underlag, som det har varit på mina uteridningsvägar. Men bjuder hon in till trav eller galopp ibland så rullar vi på en stund. ;) Kanske är jag feg, tycker vissa. Det jag vet är att jag i höst ska rida ut MYCKET MER än jag gjort i vår (pga jag då satsade mkt på dressyrlektioner) och rida (kontrollerat) i de gångarter min häst klarar av.

Du kan nog inte gå efter "AR-ridning" som benämning på arbete, eftersom det skiljer sig mellan olika ekipage förstås. ;) Gå efter DIN hästs arbete. Ska du följa systemet så, ja, det är mkt skritt i början och ganska korta pass. Inte mkt större behov än själva underhållsbehovet. Men samtidigt är det en del styrketräning. Beror på hur du jobbar. Rid. Och gå efter egen definition. Och kolla på hästens hull och utveckling och justera foderstaten när det behövs.
Om hästen blir fet har den fått ett energiöverskott, så enkelt är det. Många överskattar hästens arbete och ger den på tok för mycket mat, framför allt kraftfoder, när hästar i lätt arbete klarar sig utmärkt på bara ett (analyserat) bra grovfoder.

Tycker inte det är några konstiga frågor... :)

KL
Kan maninte gå en del på hur pass svettig, hur mycket puls hästen kommit upp i?

Nu har detta inte direkt med AR att göra men ang sveas inlägg om SLUs steg:

"
Lätt arbete innebär att hästen tränas korta pass, longeras, går nybörjarlektioner,
promenad, rids eller körs lätt mindre än tre timmar. Tävling sker på lätt nivå.
Medelhårt arbete innebär längre intensivare träningspass, lektioner på högre
nivå, rid- och körträning i terräng eller i längre arbetspass. Tävling på lätt till
medelsvår nivå.
Hårt arbete innebär hårda krävande träningspass, mer än tre lektionstimmar,
intervallträning, terrängträning, jord- och skogsbruksarbete. Tävling på
medelsvår till svår nivå.
Mycket hårt arbete/högpresterande hästar innebär intensiva träningspass,
intensiv terrängträning. Tävling på elitnivå.
"

Jag har aldrig fodrat mer än för lätt träning ens när ponnyerna (ras regleras för sig, arbete för sig) gick 90-klass fälttävlan (dåtidens Lätt som var snäppet över lägsta klassen Debutant). Då gick min ena ponny galoppintervaller uppemot 8 min i backar *3, utöver de 3 km dressyrarbete dit och hem och 2 km skritt på lång tygel dit och hem.

Ang att "bara galoppera på rakt fram i skogen" så är inte heller det något som automatiskt är "lättare" för hästarna är att galopperas mycket mer samlat på banan. Det krävs en hel del både utbildning, ridning och styrka för att hästen ska kunna och orka galoppera framåtgripande i ett friskt tempo utan att tappa allt för mycket bärighet och bli framtung.

Och det är väl numera allmänt känt att ett stort problem med att beräkna foderstat är just att överskatta hästens arbetsbelastning?

Senast ändrad:

Nej, man kan nog tolka det väldigt olika, från att lufsa runt i skogen en halv timme till att använda det om all skogsridning. Misstänker att SLU lutar åt det senare.

läste i häftet. Det verkar som om de menar skogsridning, träning, körning, promenadridning, tävling osv, men inte mer än 3 timmar per dag.
sen får man ju anpassa efter individ. min förra häst behövde ett arbetstillägg för medelhårt arbete fast han då låg på väldigt lätt nivå i arbetet. Min nuvarande tränas mycket hårdare, men har ett arbetstillägg lägre än för lätt arbete.
de som enbart promenadrider behöver knappt något arbetstillägg alls.

Senast ändrad:

Precis, de där kategorierna är ju riktlinjer.

En sak som jag har funderat på är förresten att hästar som inte tävlar inte behöver ha riktigt lika mycket kondis som de som tävlar mycket. Vi som inte tävlar kan värma upp precis så mycket som behövs, göra dagens övningar i samma ögonblick som hästen känns redo, och avbryta så fort målet är nått.

En tävlingshäst behöver ha extra kondis för att orka med transporten, tävlingssituationen och allt annat runt omkring starten - och så ett långt xdressyrprogram där de svåra övningarna kommer slag i slag. Vissa hästar går ju t ex bäst om de får ett extra ridpass ett par timmar före start.

Så en häst som går meetings på elitnivå måste ha mycket mer kondis och foder än en häst som rids hemma och där ridpassen består av att man värmer upp, gör dagens läxa, och klappar och sitter av när det går bra.

Det håller jag med om. Å andra sidan blir det ju tuffare att åka iväg på träningar då och då. Inte för att det skulle höja hela arbetsbelastningen från lätt till medelhård eller något i den stilen, men jag menar att då kanske man måste anpassa hemmaträningen till att också vara lite tuffare emellanåt så hästen orkar prestera på träningarna.
Så känner jag att jag borde göra men sällan har tid/energi nog till (för det brukar isf innebära två pass per dag snarare än att helt sonika rida längre och hårdare, ffa för det mentalas skull) och när man då kommer till träningen känns det rätt illa att pållen börjar bli trött så snart den är igång. :angel: Ok lite överdrivet, men gå på sparlåga mer än man hade önskat.

Oj. då får jag kolla när jag kommer hem. Promenadrídning och lätt träning är inte alls det samma för mig. ridning i alla gångarter upp till tre timmar, lättare tävlingar osv tycker inte jag är promenadridning på långa vägar.

Du kommer även hitta i de flesta foderråd från etablerade källor, att promenad ridning OCH lätt träning, även klassas som MOTIONS ridning, inte direkt träning.
Är mycket intressant och viktig aspekt i den generella debatten som pågår ang. för feta hästar bland hobby ryttarna i sverige, vilket ökat lavin artat sen medelsvensson skaffat häst i varje gård senaste årtiondena. Alltför många hobbyryttare överskattar arbetet deras häst utför,och sen blir foderstaten därefter, med fettma som resultat.

Totola: FÖRTVINADE muskler? för att de inte tränat AR? :D

KL
Håller med Connemaran!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 708
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama