Konstig vätskefylld svullnad efter omkullridning.

C

cleopeoleo

Hej, vänder mig till er bukisar för att höra om ni varit med om något liknande!?

Min häst gick omkull förra veckan i skogen, hon verkade inte ha slagit sig mer än lite skrubbsår på näsan. Men efter två dagar svullnar hennes muskler mellan frambenen upp, bröstmusklerna kanske de heter? De bulliga musklerna mellan/ovanför frambenen helt enkelt :)
Det är ingen svullnad som en hård islagen spänd muskel som man skulle kunna tro att de är efter ett fall. Utan det känns som stora vätskefyllda "bulor", en är kanske 10 cm lång och 5 cm hög och de andra lika stora ocb de ligger "ovanpå" på musklerna ner mellan frambenen.
Hon är inte halt, har inte feber och är pigg som tusan.
Ringde en vet. klinik och de trodde att det bara är vätska som kommer ta ett tag innan det försvinner och att jag ska rida som vanligt.

Någon av er som varit med om något liknande? Har haft häst i många år men aldrig sett något sånt, känner mig lite handfallen.
Tänker att skrittning borde få igång cirkulationen och få bort vätskan, om det nu är det. Vad tror ni?:laugh:

Sv: Konstig vätskefylld svullnad efter omkullridning.

Hej, vänder mig till er bukisar för att höra om ni varit med om något liknande!?

Min häst gick omkull förra veckan i skogen, hon verkade inte ha slagit sig mer än lite skrubbsår på näsan. Men efter två dagar svullnar hennes muskler mellan frambenen upp, bröstmusklerna kanske de heter? De bulliga musklerna mellan/ovanför frambenen helt enkelt :)
Det är ingen svullnad som en hård islagen spänd muskel som man skulle kunna tro att de är efter ett fall. Utan det känns som stora vätskefyllda "bulor", en är kanske 10 cm lång och 5 cm hög och de andra lika stora ocb de ligger "ovanpå" på musklerna ner mellan frambenen.
Hon är inte halt, har inte feber och är pigg som tusan.
Ringde en vet. klinik och de trodde att det bara är vätska som kommer ta ett tag innan det försvinner och att jag ska rida som vanligt.

Någon av er som varit med om något liknande? Har haft häst i många år men aldrig sett något sånt, känner mig lite handfallen.
Tänker att skrittning borde få igång cirkulationen och få bort vätskan, om det nu är det. Vad tror ni?:laugh:

Hur gick den omkull,hur föll den och hur tog den emot sig i landningen??

För mig låter det som att den stöp framåt och landade med infällda framben under sig där hovarna slig i bringan.

Ja, hon föll rakt ner för hon skrapade i näsan ordentligt. Allt går så fort men förmodligen slog hovarna i, det är det enda logiska.
Frågan är vad man ska/kan göra...?

vi hade en häst som hade så mellanframbenen i ett par veckor efter en spark, det var då bara o vänta ut det så försvann det sakta men säkert.

ett ödem kallas det den hästen hade iaf, en vätskefylld svullnad som går bort.

Min unghäst fick det när hon gick omkull i hagen fast på henne hamnade det på skinkan.
Vet sa att det kallades för ett serom=vätskeutgutning.
Han kom och tömde det när jag såg att det inte gick tillbaka av sig själv på några dagar, anledningen till att han ville tömma det var att tydligen kan det kristalliseras och man får en förhårdnad där seromet var. Inte farligt tydligen men mindre snyggt.
Min pålla hade ganska mycket vätska vet drog ur drygt 2 1/2 dl.
Hoppas din pålla kryar på sig.

Hej,
tack för svaren!
Ja det verkar alltså som det är någon slags vätskefyllnad. Frågan är om man bara ska vänta..
Hur stor bula hade era hästar? För min har har en stor bula som är kanske 10cm lång o 5 cm hög och den verkar flytta på sig o har minskat lite...
Red ni samtidigt? För vet. menade att jag skulle göra det, och det borde ju vara bra med cirkulation?

Det är ett vätske ödem hästen har fått, smörj den med kampfersalva funkar också med liniment, för att hjälpa den att ta upp vätskan, kommer säkert ta upp mot en vecka innan det har förvunnit om det är ganska mkt. Man skall INTE gå in och tömma sådana om det inte är absolut nödvändigt, idag har du en sluten vätskeansamling och därmed steril, gör man ett hål för att tömma så kan bakterierna ta sig in och du riskerar istället att det blir en varböld av det. Skritta hästen tills det har försvunnit om den inte visar klar ömhet eller ovilja.

Hygrom tror jag det heter. Så länge det växer, villket det alltid gör så ska hästen vila. Det kan ta flera månader innan det försvinner. Man öppnar helst inte eftersom man då riskerar få in bakterier. Egenbehandling med lätt retande salvor, liniment kan man använda för att påskynda läkningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka