Konstig svullnad mellan ganascherna

Midnight

Trådstartare
Hallo!:)

Pållan min har sedan en vecka gått ut på bete, hon får fästingar lite då och då under hakan längst upp mellan ganascherna. Nu har det blivit lite knöligt och ett stor knöl har trätt fram, ungefär lika stor som en femkrona och relativt hård och utbuktande. Jag får vara där och peta men trycker eller klämmer jag på knölen gör det ont och då får jag inte fortsätta undersöka.
Har fått för mig att hon är lite svullen även bakom ganascherna men det kan likaväl vara inbillning...;)

Vad kan det vara? Om den nu är hård, vad betyder det? Böld? Vätskefylld? Svullnad? Kan det blivit efter ett fästingbett?

Jag har svårt att fixa fram bild men förlorar inget på att fråga ändå!:)

//Midnight

Sv: Konstig svullnad mellan ganascherna

Min häst får ofta stora hårda svullnader efter fästingar. Jag gör inget åt dem och de försvinner av sig själva.

ja, jag får nog ge det lite tid. Men det här är isf första gången på fyra år:confused: Visst får hon fästingar men inga såna här knölar!
Men , man är väl lite väl nojig ibland:D

Min har också en böld och den försvinner inte så jag ska ringa veterinären idag. Den var också en femkrona men är nu större, min andra vet tror det är tandproblem eller allergisk reaktion.

de kan ju bli lite överkänsliga om det suttit flera fästingar, knot och annat ohyra där så det kan bli som en svullnad eller en knöl.. jag hade nog inte varit orolig smörj in runt med fyra ess tjärsalva så att de " smakar" illa så flera insekter inte är där och gottar sig på knölen så att den lättare kan läka och försvinna.. och försök att förebygga nya fästing anfall med switch eller likanade

Jag har switchat henne förrförra året men hon tyckte det var hemskt! Hon har ganska tunn och känslig hud och jag uppfattade det som att det sved till eller brände när jag hällde på det för hon vägrade stå stilla och sprang iväg! (icke uppbunden) Sedan dess har jag inte vågat mig på det igen. Dock är det inte lika mycket fästingar som det brukar tycker jag.

Men nu börjar jag undra. Knölen har brett ut sig och det börjar bli en enda stor svullnad med en hårdare mitt där under och ömmar gör det fortfarande, inte supermycket men trycker jag tycker hon det är obehagligt.
Jag väntar någon/några dagar till och ser hur det bli, ska tvätta rent där fästigarna suttit om det nu kan bero på dem. Men knölen sitter inte precis under ett fästingbett, utan strax brevid.

Har ni fler förslag på vad det kan vara och vad jag ska göra så shoot!
(har precis tagit henne till sommarstället vilket betyder att jag måste åka långt för att hyra transport och ännu längre för att komma till en veterinär, om jag inte tar distriktsvet.):(

//Midnight

Det där med allergisk reaktion lät intressant, vad kan det bero på?
Hennes bete är ju inte helt superbt utan det är en hel del hundkex och även annat smått och gott, även lite smörblommor som jag försöker bli av med.
Kan det ha någon påverkan tro?

Det är det jag fick av en veterinär som också är utbildad på tänder.
Sitter knölen mellan ganascherna, på mjukdelarna, dvs INTE på skelettet, så är det antagligen förstorad spottkörtel, förstorad lymfkörtel eller ev tandproblem, men det trodde han inte eftersom det då brukar sitta på "käkbenen" och då ser man också en fistelutgång.

Vissa hästar har sånt, andra inte. Men min hästs knöl har varit där sen i mars men jag fick då det lugnande beskedet att det beror på att de försöker äta kort gräs och får i sig massa skit under tiden.

Den finns fortfarande kvar och jag tycker den är större, min häst bryr sig inte om man trycker på den.

Jag märkte faktiskt igår, när hon stod inne en hel dag att knölen minskade, för det kan vara så att är bete kort (alltså grässtråna) så kan det ju fortfarande komma in "massa skit" i munnen och jag tror att det är det som gör det. Hennes bete är korta strån, största delen iaf.
Dock har ingen annan häst detta.

Nåväl, jag åker ändå in med häst till klinik på onsdag eftersom veterinären rekommenderade att se över tänderna då man bör göra det innan 2 års ålder (min häst är 1år), hon har dessutom svårt att gå upp i vikt så det kan ju vara så att det är något problem med hennes tuggande.

såhär ser min hästs knöl ut, mulen/käken är uppåt i bild
32472168.jpg

Ok, ska försöka känna lite och se hur den egentligen sitter till. Det är en liknande bula som din häst har, men den sitter möjligen lite högre upp och började med en bula sen började det svullna lite ojämt omkring och nu har det nästan smält samman men bara knölen i mitten är hård.

Vore intressant och höra vad vet säger om din häst på onsdag!

Senast ändrad:

Frågade en vän som utbildar sig till veterinär och hon trodde att det var lymfkörtlarna efter att ha sett bilder på det. Så nu är det bara att ha koll på tempen, då tar jag ut vet direkt.

//Midnight

Nu nästan två veckor senare är det helt ofärändrat, jag har iaf kommit fram till att det är lymfkörtlarna som är svullna.

Men varför vet jag fortfarande inte, hon har ingen feber och beter sig precis som vanligt. Ridit har jag också gjort (under igångsättning än sålänge).
Härom dagen när jag ledde henne innan jag satte upp hördes det typ "gurglande" från munnen som senare försvann. Tänkte om det har med saken att göra?

Vad i hela friden kan det bero på? Är det ngn typ av allergi? Jag börjar bli orolig!

//Midnight

Det här är absolut inte säkert, men det kan vara ett vanligt bromsbett som kommer att försvinna av sig själv. :D:D:D

Nää, det är lymfkörtlarna. De är två svullnader som känns lite "grusiga" precis som lymfkörtlar känns när de är svullna.

Och det har ju suttit i så länge nu....

Liknande trådar

Hästvård Jag upptäckte att min häst var svullen på ena sidan av ganaschen för en vecka sedan, alltså förra söndagen. Det är en mjuk svullnad ca...
Svar
2
· Visningar
4 127
Senast: iloveyou
·
Hästvård Alla funderingar på vad som orsakat svullnaden emottages tacksamt! Min häst har blivit väldigt konstigt svullen mellan ganascherna...
2
Svar
26
· Visningar
6 054
Senast: supersara
·
T
Hästvård Min häst har lyckats få någon knepig sjukdom. Vet kommer idag vid halv tolv, ska bli spännande att se vad hon ger för utlåtande...
Svar
13
· Visningar
1 994
Senast: Triax
·
Hästvård Jag som precis började andas ut då hästen varken fallit död ner i allergichock eller fått en prokainchock hittade istället idag en stor...
2
Svar
39
· Visningar
10 451
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka