Konstig svullnad i skapet!....!?

majapia

Trådstartare
Idag så upptäckte jag att min häst var svullen på ena sidan i skapet ganska så rejält nästan så att svullnaden fick plats i min hand :eek:

Ska tillägga att min häst hade erlichios här bara för två veckor och blev beh. men fick avbryta då vet trodde att han hade fått tromber i kärlet..
(har skrivit om honom i en annan tråd)
Men i alla fall så mår han jätte bra och jag var ute och skrittade honom för första ggn idag (15 min) Och det är en helt ny häst :laugh:

Men skapet blir jag lite orolig över, det ser lite konstigt ut om man "vrider" ut "väggen" så att säga, så ser det nästan ut som lite exem eller liknande...
Men han är bara svullen på ena sidan.
Har pratat med vet. och dem tyckte att jag skulle avvakta tills imorgon för att se om det har blivit bättre/sämre..och om han kissar ordentligt (vilket han gjorde när han kom in som han alltid gör ;)

Men jag ville bara kolla om någon här på buke som kan ha ngn aning om vad det kan vara eller har haft liknade symptom på era kusar..?

Tacksam för svar och idèer.

Sv: Konstig svullnad i skapet!....!?

Är svullnaden varm eller öm? Vet du med säkerhet att den inte funnits där sedan tidigare?

Den har inte funnits tidigare...Ja den är varm och lite ömmande...37,3 temp nu 21.00

Ska ner strax igen och kolla om han har kissat.

Hade det varit min häst hade jag avvaktat i allafall imorgon, och ev ett par dagar till om han inte var allmänt hängig eller låg. Dock så borde du kanske kontakta vet. fall det är någon inflammation som spökar och sprider sig.

För på kortet du lagt upp på pixbox kan man skymta ett litet sår, hur länge har han haft det? Om han gjort sig illa, och det blivit irriterat/inflamerat.

Hade det varit min häst så hade jag nog tagit kontakt med veterinär, anser han/hon att det är okej att avakta till måndag så okej men annars så hade jag nog velat få de undersökt, såg ut som ett litet sår, kan ju vara inflammerat och ibehov av natibiotika.

Hästen har inte feber och verkar må som bra. Avvakta. Förmodligen är det en reaktion på såret som syns på bilden.

Det där kan aldrig påverka kisseriet, så du kan sova lugnt.

Brukar du tvätta rent skapet ibland?
Min häst hade oxå en sån där svullnad på skapet, vi tvättade rent jätte noga där och redan dagen efter hade svullnaden lagt sig lite. Det var bra efter 2 dagar.
Men är du orolig så ta ut en veterinär.

Fortfarande ingen feber...37,3 nu på morgonen och han har kissat normalt och är pigg och glad-äter sin mat som han ska. Jag försöker att hålla så rent som möjligt där på honom men det är såååå svårt när man har en jätte kiklig häst som sparkar och viftar på svansen som en helikopter..:grin:

Ska försöka lite mer idag igen. Bara man tar på den så grinar han illa och försöker sparka, inte för att han har ont för så har han alltid gjort.

Min kompis från mälarkliniken skulle försöka komma förbi idag och kika på det.

Men som tantester sa så- så länge han inte har feber så borde det inte vara någon fara.

Min häst behandlades med bredspektrum-antibiotika (som jag har för mig man även behandlar erlichias med?) i somras och fick en liknande svullnad på skapet, som antagligen var en biverkning på antibiotikan. Jag fick råd av vet att tvätta med asolsprit utifall det skulle vara ett getingstick eller liknande som orsakat det. Det tog ett ganska bra tag innan svullnaden gick ner helt, men nu är den borta.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 357
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24