Konstig svettning efter sedering sövning? (Peter - hoho?)

Alexandra_W

Trådstartare
Greyhoundhanen fick ju tänderna rengjorda och fem tänder utdragna idag. Tanken var att kunna göra det utan sövning. Ingen aning vad han fick för något först, men något 'djuplugnande' typ. han var totalt lealös men hörde, och vis viss nivå av smärta kände han det. Eftersom han reagerade när vet petade kring tänderna med instrumentet fick han en till sådan där dos. Han gick inte att få kontakt med genom att prata med honom och reagerade inte när han lyftes och vändes etc, dvs som sövd men tydligen ändå inte.

Även efter dos två reagerade han lite (genom att rycka till lite) när vet petade uppe vid tandrötterna, så då sövde vi honom (med spruta, inte gas). Var klar hos vet kl sju, och vovven bars då ut till bilen, började bli lite medveten men långt ifrån vaken. Hemma halvåtta och då fick jag lyfta honom ur bilen men med stöd kunde han vingla in i huset.

Sedan legat i korgen, varit vaken men inte haft riktig koll på musklerna, har självmant legat och vilat/sovit. Tills kvart över elva ungefär när han reste sig och på ostadiga men inte vingliga ben gick till ytterdörren och ville uuut och sen kissade en lååång stund.

Idaf, då upptäckte jag att den sidan han legat på RANN det svett av, men BARA där. Kollade i korgen och där han legat var den ju plaskvåt.

Jag tänkte ju genast på hur hästar kan reagera när domesedan går ur, en del svettas floder över hela kroppen, en del bryr sig inte alls och andra kan svettas så det rinner om dem men bara på HUVUDET t ex.

Och jag antar det här är något liknande, men jag har aldrig upplevt det förr (förra ggn sövdes han med gav, men jag har ju haft en rad andra hundar som sövts med spruta utan att få den här svettningen).

Så jag är lite nyfiken på om det är vanligt? vad det är som händer eg? Och om det var de där sprutorna han fick först innan vi fick ta och söva honom, eller sövningen som orsakar det?

*nyfiken i en strut Alex* =)

Editerat för att tillägga att jag nog skulle satt fnörpar kring 'svettning', det verkar som/ser ut som svettning, men jag har aldrig sett en hund svettas någon annan gång, de hässjar ju. Först trodde jag han kissat på sig typ, men det är inte urin, och med tanke på var han var blöt så kan jag inte komma på annat än typ svettning där han legat mot underlaget.

Senast ändrad:
Sv: Konstig svettning efter sedering sövning? (Peter - hoho?)

Jag vet inte , men min hund reagerade också konstigt på sederingen, men hans slemhinnor blev knallröda, nästan lila..jag frågade veterinären om det var normalt men det tyckte hon inte och hade inte sett sånt förut...min fick ju uppvakningsspruta( det får dom nästan alltid på vår klinik) så han var ju inte sövd så länge, eller om det var den sprutan han reagerade på......

martha skrev:
Jag vet inte , men min hund reagerade också konstigt på sederingen, men hans slemhinnor blev knallröda, nästan lila..jag frågade veterinären om det var normalt men det tyckte hon inte och hade inte sett sånt förut...min fick ju uppvakningsspruta( det får dom nästan alltid på vår klinik) så han var ju inte sövd så länge, eller om det var den sprutan han reagerade på......

Ang uppvakningsspruta. Vet sa att 'ja, nu eftersom vi fick ge honom..och så vad fan det hette, den IV sprutan soms övde honom iaf, så kan jag ju inte ge honom en spruta för att väcka honom'. Dvs hade han bara fått de där två första sprutorna hade han fått en 'uppvakningsspruta', men nu kunde de inte ge det.

Och när de varit sövda annars med (han med gas, och mina andra hundar) så har de heller inte fått någon uppvakningsspruta (oavsett klinik, fem olika kliniker har jag sövbt olika hundar på genom åren) utan de har fått ligga kvar hos vet tills de kunnat vingla sig upp på benen själva och kunnat gå utan att ramla iaf (om än inte utan att vingla).

jag kommer heller inte ihåg vad han fick för nåt min hund, men det är bara starkt lugnande, men iallafall så han blev helt borta...uppvaksprutorna är fräna....helt plötsligt så säger det bara klick så är dom helt vakna o ovingliga....som om inget har hänt....

Jag tror att mina hundar får Dormitor. Eller vad %&)&#" det nu heter.

Låter som domitor + ketamin. Domitor är nära släkt med domosedan som man ger till häst men hundar svettas inte så det låter konstigt. Kan det inte runnit ur käften?
PL

peter_lundin skrev:
Låter som domitor + ketamin. Domitor är nära släkt med domosedan som man ger till häst men hundar svettas inte så det låter konstigt. Kan det inte runnit ur käften?
PL

Näe, det gjorde det också, rann ur munnen, men det var blodslem och en helt annan pöl.

Min första tanke var ju urin och den känns ju mest logisk, men det var då första ggn den inte luktade i så fall, och hur den bara tog sig in och blötte ner delarna han låg på fattar jag inte.

Nåja, man ska inte ha svar på allt kanske.

Ketamin var det alldeles säkert, vet sa åt frugan att ge honom x mängd K bara så det var säkert Ketamin. Det första har jag ingen aning om, jag var så aptrött igår så jag (som brukar ha stenkoll) inte lyssnade, och det är ingen specfikationtot. Men var säkert Domitor, dels för duet du säger och det Martha säger, det var ju meningen det skulle räcka med bara det där första medlet,och att han skulle få en uppvakningsspruta.

Den där våtheten har inte uppstått igen dock, och herrn verkar må bra och är uppe och går som vanligt igen, så =)

Ang uppvakningsspruta. Vet sa att 'ja, nu eftersom vi fick ge honom..och så vad fan det hette, den IV sprutan soms övde honom iaf, så kan jag ju inte ge honom en spruta för att väcka honom'. Dvs hade han bara fått de där två första sprutorna hade han fått en 'uppvakningsspruta', men nu kunde de inte ge det.

Förmodligen hade han fått lugnande (Domitor) + smärtstillande (Torbugesic) först, men det verkar ju som om han hade så mycket som skulle pillas på att han inte ville sova tillräckligt bra på det.
Antar då att Ketalar eller Ketaminol gavs, och det i sin tur ger en narkos (när det blandas med Domitor).
När man blandat ketalar och torbugesic så får man inte ge Antisedan (uppvak). Det var nog det veterinären syftade på.

Om man ger Turbugesic eller inte har ingen betydelse för om man kan ge antisedan eller ej.
Däremot ät det så att om man tar bort domitoreffekten med antisedan o det finns effekt kvar av ketaminet så börjar hunden krampa. Om det är nödvändigt kan man ge antisedan när det gått ett tag men man för vara beredd på krampe,r en aning pleg kan hjälpa i det läget.
PL

hemlig skrev:
Förmodligen hade han fått lugnande (Domitor) + smärtstillande (Torbugesic) först, men det verkar ju som om han hade så mycket som skulle pillas på att han inte ville sova tillräckligt bra på det.
Antar då att Ketalar eller Ketaminol gavs, och det i sin tur ger en narkos (när det blandas med Domitor).
När man blandat ketalar och torbugesic så får man inte ge Antisedan (uppvak). Det var nog det veterinären syftade på.

Tror inte han fick torbugesic, munnen lokalbedövades med xylocain, och när det inte hjälpte sövdes han?

Ska inte svära på att han inte fick turbugesic, jag var soms agt milt sagt trött, men 99% säker att han inte fick det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka