Konstig skoning

M

mi_grandin

Hej, idag fick jag min häst skodd med vinterskona. Eg är han nyskodd men vill man kunna rida är det ju ett måste med brodd och sula nu.
Jag tyckte att min nya hovis skodde väldigt konstigt och fult faktiskt. Kunde inte närvara så jag fick ingen chans att fråga heller..
Framtill på hoven har hon lixom skurit den rakt av så istället för rundad tå är det nu alldeles platt framtill. Hon har även skurit av väldigt mkt och tvärt från trakterna och mot skon, så "svävar" den sista biten av skon ovanför (under) hoven.
Jag har aldrig sett någon liknande skoning, och hon hälsade inte att det var några konstiga hovar som var anledning till det..:confused:
Alltså är det nån annan som har varit med om det? Hoppas ni förstår vad jag försöker beskriva..

Sv: Konstig skoning

Det låter som man tagit av en bit av tån för att kunna få tåkappan att passa, vad som har skett bak begriper jag inte på din förklaring. Alltså jag får ingen bild om vad du skriver om, om det är normalt eller inte är alltså svårt att svara på.

Många hovslagare "hugger av" tån för att skorna har så tjock tåkappa att den inte kan riktas intill en rundad hov (enligt min hovslagare)
Vad du menar med det andra förstår jag inte heller. Du kan väl ringa hovisen och fråga varför hon har gjort som hon har gjort och kanske tom förklara att du är missnöjd med det.

Framtill hugger min hovslagare också av en tvär bit. Jag antar, som ovanstående redan sagt, att det är för att tåkappan ska passa bättre. Han gör för övrigt det på min shettis som går oskodd också. Hon hade fångkänningar i slutet på förra sommaren, och sedan dess har han tagit mycket på tån varje gång för att underlätta överrullning.

Har du kollat upp så att hovisen har en utbildning? Har själv varit med om en hovslagare som ansåg sig vara bäst, men när min häst blev skodd gången efter frågade min nuvarande hovslagare om "han hade varit full" :eek: vilket han kanske oxå hade varit, när jag tänker efter... Är numera mycket noggrannare vid valet av hovslagare.

Låter som att det inte är en speciellt välgjord skoning med hov som anpassats efter skon om den är mycket avhuggen fram.
Lite är det klart att det behöver vara "rakt" för att tåkappan ska passa men lät inte som det var fallet på din beskrivning och i sådana fall är det nog bäst att byta hovslagare .

Min otroligt duktiga utbildade hovslagare kortar av tån på det viset, så tåkappan sitter bra.
Jag förstår inte det andra "problemet" verkar skon för liten eller?
Är en del av trakterna skofria?

Det där i tån är vanligt. Jag fattar vad du menar med hur han gjort i trakten. jag hade en hovslagare på annan ort som gjorde precis så. Hoppas du inte får lika mycket tappskor som jag fick under den perioden. Mycket lättare att trampa av skom när den sitter så.

Att hugga av tån kan man göra på mer elelr mindre snygga(och bra) sätt. Så länge man inte kapar innanför vita linjen(så länge det handlar om normala hovar). Att trakten svävar som du beskriver det verkar mer vara pga att han inte verkat plant. Det låter i mina öron som en bonnaskoning.

Snyggaste resultatet blir om man klipper ut för tåkappan med en halvrund verktång.
Inga tvärkanter alls.
Ser nästan ut som om du gjutit in tåkappan i hovväggen :)

Att raspa tån platt tycker jag ser förjäkligt ut......

/Mike

Min hovis klipper ut med hovtång. Har inte tänkt på om den är halvrund eller inte. Han brukar fixa till spetsar och runda av lite efter att skon är på så det ser snyggt ut.

Snyggaste resultatet blir om man klipper ut för tåkappan med en halvrund verktång.
Inga tvärkanter alls.

/Mike

Det hålelr jag inte med om! Jag har sett överjävliga "infällningar" med halvrund-tång. Och viice versa. Det är inte verktyget utan handen som hålller i grejorna som avgör om det blir bra eller inte.
Själv klipper jag med verktången in till linjen sen raspar i samma lutning som hovväggen. Just det sista är viktigt i finishsynpunkt! Det som de "äldre" hovisarna gör klipper in och raspar i fel vinkel, DET ser överjävligt ut! Det håller jag med om!

Hej, idag fick jag min häst skodd med vinterskona. Eg är han nyskodd men vill man kunna rida är det ju ett måste med brodd och sula nu.
Jag tyckte att min nya hovis skodde väldigt konstigt och fult faktiskt. Kunde inte närvara så jag fick ingen chans att fråga heller..
Framtill på hoven har hon lixom skurit den rakt av så istället för rundad tå är det nu alldeles platt framtill. Hon har även skurit av väldigt mkt och tvärt från trakterna och mot skon, så "svävar" den sista biten av skon ovanför (under) hoven.
Jag har aldrig sett någon liknande skoning, och hon hälsade inte att det var några konstiga hovar som var anledning till det..:confused:
Alltså är det nån annan som har varit med om det? Hoppas ni förstår vad jag försöker beskriva..

Skor själv egna hästar, men har ingen utbildning. Däremot tar jag ut en välutbildad hovslagare då och då för att få tips om hur jag kan göra med de olika hästarna, om något skall korrigeras eller göras på något speciellt sätt.

Det är mycket lättare att raspa av tån tvärt än att korta tån genom att raspa en rak vägg på framhoven. Min hovslagare blir lika tjurig på mig varje gång jag har en tendens till att göra en tvärtå. Han säger att inga tvära vinklar får finnas, då hovväggen alltid bör mjukt slutta ner mot bärranden för att inte ta emot hästens vikt fel. Tvärtå kan också komma av att hovslagaren insett att skon som riktats till är lite för kort. Då kan man korta tån ännu mer för att slippa byta till en större storlek. Så inga tvärtår tillåter åtminstone min hovslagare.

Det du berättar om trakten låter som om du menar att hovens sula och hovvägg blivit ojämnt verkad, så att det finns en glipa mellan hov och sko i trakten och det är absolut inte ok. Den skall raspas så rak att hela skon ligger mot hela vägen runt.

Så nog håller jag med dig att det är ett slarvjobb om jag nu förstod din beskrivning korrekt.

Hälsning Maja

Inga tvärkanter alls.

/Mike

Halvrund verktång, det måste jag ha.

Hälsning Maja

Kika in på kerkhaerts hemsida......
Den heter 'Half round nipper'
Den är jättefin.
Dyr som pocker, för det är GE som tillverkar den. (tror att den i dagsläget kostar en bit över 2000:- , den kostade 1800:- när jag köpte den 2004.....)
Jag vet faktiskt inte om ST Croix, som ju i huvudsak kopierar GE har den........ Då kanske den är billigare, men knappast lika bra :)
I övrigt mäste jag hålla med VDB......... Handlaget ÄR viktigast!

Jag har också sett dåliga resultat, oavsett vilken metod/redskap som använts...........
Det handlar om ett hantverk, och handlaget hos utövaren är viktigast.

/Mike

Senast ändrad av en moderator:

Mustad har en likadan tång(som jag inte provat) som inte ärlika dyr. Själv "försänker" jag kappan genom att smida in den. Något en av mästarna lärde mig. Samma effekt, samma utseende men utan att lägga den innanför hoven.
Och som sagt, alla sätt är bra utom de dåliga. Hantverk och åter hantverk!

Senast ändrad:

Så ser det ut efter att min underbara hovis har varmskott! ;)

Hovarna på hästen växer otroligt långsamt men ändå blir det snyggt och sitter bra. Inte en tappsko på 3 år! :love:

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 196
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 851
Senast: ameo
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar