Konstig sårskada

majola

Trådstartare
Min häst har en jättemärklig sårskada. Jag har aldrig sett något liknande förrut.

I måndags när jag borstade hittade jag något osm jag trodde var en fästing. Tog ett stadigt tag och drog till. Den satt som berget och hästkraken mumlade något om att det inte var skönt och jag upptäckte att jag hade blod på fingrarna! När jag tittade efter på benen var det inte alls någon fästing utan någon sorts köttärta vid ett litet sår. Såg väldigt skumt ut och jag slutade förstås att försöka dra bort den. Några minuter senare såg jag hur det droppade blod på golvet från benet! Ut med häst och ben till spolplatsen där jag spolade rent ordentligt och därefter slutade det att blöda. Sprayade på lite desinfektionsspray när det hade torkat.

Därefter har jag kollat varje dag och det har sett fint ut. Idag när jag borstade började det störtblöda igen (nåja, men det rinner en liten rännil och droppar på golvet). Spraxade å des-spray och då slutade det att blöda på en gång.

Hon är inte påverkad på något annat sätt så jag är inte särskilt orolig, men jag tycker att det är konstigt att det inte läker ihop? Varför blöder det så mycket och nästan en hel vecka senare?

Sv: Konstig sårskada

Vad är det? Ink vet jag, men blödande?

Och det viktigaste: läker det ihop av sig självt? Under förutsättning att jag lyckas hålla fingrarna borta (jag försöker verkligen, jag var inte på och pillade och drog idag, bar for med handen över benet).

Senast ändrad:

En ink som blöder helt enkelt.
På min häst försvann den av sig själv efter några veckor.

OK, veterinären kommer om ca två veckor så är det inte bra då får han ta sig en titt. Tills dess är det bara att hålla rent antar jag?

I mitt fall lät jag det vara. Tog bara lite mjukgörande salva ibland.

pillar man för mycket åker skorpan av och det börjr blöda igen.

Det finns ju liksom ingen skorpa.

"Ärtan" är mjuk (kändes precis som en fästing!) och ingen sårskorpa under eller vid den. Jag har som sagt undvikit att pillra men normal visitering har jag gjort och då kände den som en liten mjuk knört.

Hej!

Mitt sto har precis en sån ärta som du beskriver. :bump: På min häst så sitter den på vänster bakben vid hasen, allderlens över ett blod kärl. Jag tror det är ngn form av åderbrock eller ngt annat "propp" artat. Det är ingen ink. PM:a gärna mig när din vet har varit där och säg vad det är förnågot.Jag trodde också att det var en fästing först, har aldrig sett ngt liknande innan.

Mvh Malin

Senast ändrad av en moderator:

Japp, jag PM:ar dig!

Jag har ocksa funderat pa om det är sa att det sitter precis vid ett kärl eftersom det blöder sa pass ymnigt.

Hej!

Ja, man blir ju orolig om det är ngt som bör tas bort. Mitt sto är opererad i det benet för x antal år sedan, är din det?

Jag ska nog ringa en bekant som får komma och titta (veterinär studerande),om jag ska ringa till kliniken eller ej.

Mvh Malin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka