Konstig ponny

T

trolli

Det gäller en ponny,dock inte min,går tillsammans med min häst.

Den lilla krabaten är en märklig historia. Tänkte om nån kanske har någon idé. Han är sju år gammal till sommaren. Märkte på senvintern att han började få en så stor och väääldigt hård mankam. Den gav liksom aldrig med sig. Var till hästmassören som inte hade en aning om vad det var. Tog ut distriktarn,trodde det var en allergisk reaktion på nånting,han fick metacam,fick det i tio dagar-ingen skillnad. Övertalade ägaren att det måset utredas vidare. Vik ålte till sströmsholm för utredning. Det tog massa blodprover,röntgade hovarna,hovslagaren misstänkte fång,tog ultraljud på halsen,det var bara fett vad de kunde se. Hittade inga konstigheter på blodproverna förutom höga lever värden. Ett blodprov skulle skickas till tyskland för analys. Kom tillbaka och då visade det sig att hästen troligtvis har cushings. Konstigt då han bara är sju år gammal! :eek:

Med vinterpäls var han lockig,dock inte hela hästen men har var lockig. Hästarna går på lösdrift och båda har varit sena med att fälla,min är snart klar men ponnyn har mycket päls kvar.

Märkte igår att han var lite svullen och något öm på båda sidor om ryggraden,ovanför njurarna,alltså strax före korset. Försökte ta tempen på honom men det är helt omöjligt! Han vägrar låta sig tittas nånstans,varken fram eller bak.

Den tjocka mankammen har han kvar,dock är den lite mindre och mjukare,men inte alls som, den ska vara.

Är det någon som har någon idé??

Strömsholm sa åt oss att avvakta. De visste inte vad man ska göra och vad det är för fel på honom egentligen...

Sv: Konstig ponny

Om proverna visade Cushing så är väl det bra att börja där?

Låter ju som Cushing med mankammen och pälsen. Dyker oftast upp i 20 års åldern men kan ju komma tidigare.

Strömsholm borde väl kunna utreda närmare om Cushing och ge honom medicin för den.

/Maria

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 973
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 948
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka