Konstig päls

Nethril

Trådstartare
Min ettåring har något skumt med sin päls. Såg det för första gången idag.

Det är på hennes högra sida (på halsen, bogen och sidan av buken). Man ser att pälsen är prickvis "förhöjd" :crazy: Alltså man skulle kunna tro att det är som små utslag eller så men det är det inte! Det är bara pälsen som buktar ut lite "prickvis".
det lägger sig inte om man blöter och borstar på dem... Och det är ju inte som virvlar eller lockar heller... Upphöjningarna, eller "Pälsprickarna" är ca 2-3mm stora och jättemånga.

Verkligen helskumt! Kan hon ha nåt vajsing med pälssättningen?
Någon som vet eller kan ha någon bra idé om vad det skulle kunna vara? :confused:

tacksam för minsta lilla svar eller spånerier!:bump:

Sv: Konstig päls

Min 2 åring blev liknande förra året, tror det har med att dom är ovana vid pälsfällning/sättning eller vad man ska säga, min bus blev bättre efter ca 1 vecka, B-vitaminer hjälper lite oxå

kan det vara regnskållor? Inte helt ovanligt efter en sån här blöt o regnig sommar...

det trodde jag också först. fast när jag kände och tittade efter så var det absolut ingenting mer än upphöjd päls!
Hon har ingenting under upphöjningarna i pälsen (tänkte på ev. krustor, utslag, torr hud etc) utan det är endast pälsen som spökar.

okej. Var han precis likadan? bara pälsen som ändras och ingen förändring alls under på huden?
Hoppas verkligen att inte pälsen höjs i förberedande syfte för någonting som ska pluppa upp under:crazy::cool:

Hur var han i övrigt? du skriver att han "blev bättre efter ca 1 vecka", upplevde du honom som hängig eller dyl. under tiden han hade det såhär? eller var det någon annan förändring som kom i samband med det?

ska tillägga att hon är vit. har några små fuxfläckar men på dessa är det inga "pälsbubblor".

Nu är det säkert inte samma problem som din häst har fått men vi hade en för några år sedan som blev alldeles knottrig på halsen.
Syntes bara i pälsen och inget i huden under. Till sist kom vi på att när han kliade sig mot en av boxstolparna (ohyvlat men målat trä) så uppstod detta. Man tycker det borde ha blivit små stickor i huden men det var inget som syntes iaf.

hrm! vad intressant! hon och resten av flocken går nu i en hage där de har tillgång till en stubbåker.. skulle de hårda/vassa stubb-stråna kunna ge samma effekt som träet din hade kliat sig emot tror du? Hon ligger ju alltid helt platt på sidan och sover och då gärna på höger sida & på stubbåkern :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka