konstig kattvaccin

C

Colleen

Jaha så var det dags att vaccinera alla katterna igen. Detta år fick jag höra ,per rycktes väg, att det ska ha uppfunnits ett katt vaccin som håller i 2 år:bow: , hääärligt tänker jag och vid tidsbeställning ber jag om detta vaccin samtidigt som jag frågar om det är sant. Distriktveterinären säger att det håller i 3 år , :banana: , wow tänker jag :bump: .
Så veterinären kommer hit (ifredags)och ger alla hästar och en katt sitt vaccin, men två av katterna är borta så jag åker dit idag istället med dem och då säger hon att det inte finns 3 års vaccin och detta som det nu sprutar i mina katter är licens preparat, det heter Felovax.
Ja men jag sk-ter i vad det heter, herreguud!!Licens preparat, dit taget enbart för mia katter, lär bli dyyrt :eek: och om det inte räcker mer än 1 år liksom Nobivac varför har de då sprutat i det?? Jag fattar inget förutom att det kommer att bli dyrt :crazy: .

Sv: konstig kattvaccin

Nu har jag ingen koll på detta nya vaccin, men Nobivacs pestvaccin håller även den i 3 år. Det är bara snuvedelen som bara håller ett år. Detta är nytt, tillverkarna har inte forskat fram detta själva. utan det är SVA som kommit fram till det.
Så kolla upp att även kattsnuvedelen hålls borta 3 år med detta vaccin.

Varför skulle det bli dyrare? Jag har tom för mig att Felovax är några kronor billigare än Nobivac, men jag har aldrig använt nobivac så jag är inte säker.

Det är inget speciellt vaccin som har längre hållbarhet, utan man har konstaterat att de vacciner vi använder räcker i flera år mer än man trott. Ungefär var tredje år behöver man gör om hela kombinationsvaccinationen, däremellan räcker det att inte vaccinera alls om katterna är friska och inte utsätts för onormalt smittryck, eller så ger man en spruta varje år med bara den komponenten som inte håller lika länge. Friska utegående katter i en normalstor kattgrupp har ofta väl utvecklat immunförsvar. Innekatter träffar inte lika mycket naturlig smitta och blir eventuellt lite känsligare, och katter i stora kattgrupper utsätts för onormalt smittryck dels pga smittspridnig mellan katterna dels pga att immunförsvaret sänks av den stressen som uppstår i en förstor grupp. Det vettigaste är att vaccinera med förnuft. Det är inte alla veterinärer som har tagit till sig den här informationen utan de kör på med vaccin varje år som man alltid gjort (och läkemedelsbolagen lär ju inte rekommenderanågot annat, de vill ju ha sina produkter sålda)

För utställningskatter är det krav på kombinationsvaccination varannat år.

Varför skulle det bli dyrare? Jag har tom för mig att Felovax är några kronor billigare än Nobivac, men jag har aldrig använt nobivac så jag är inte säker.
Men veterinären visste inte mycket om detta vaccin och kollar man på nätet så står det att det är ett AIDS vaccin för katter + att det var ett licens preparat intaget enbart för MINA katter, jag då antog jag snabbt att detta blir kostsamt :crazy: Hoppas att du har rätt ang priset för jag har 3 hästar, 2 hundar och 3 katter som vaccinerades och visst håller det i 3 år förstår jag om sprutan är dyrare, MEN om det i allafall bara håller i 1 år så är jag INTE villig att betala mer...
Jag har liksom aldrig brytt mig om vilken spruta som används eftersom jag haft samma veterinär i 5 år, jag bara slänger fram vaccinationsintygen och hon tar de sprutor som behövs. Nu är hon inte aktiv veterinär längre och därför så bytte jag vet och lade mig i..skull nog fortsatt vara ovetande:angel: :crazy: .

Det normala felovax-vaccinet (Fel-O-Vax PCT) är ett kombinationsvaccin, snuva+pest. Att det är ett licenspreparat innebär att det inte finns att köpa på samma sätt som de andra, och alla veterinärer har det inte. Det ska inte göra någon skillnad för dig, du ska inte betala mer för att få det. Oavsett vilket vaccin du använder så är hållbarheten ungefär densamma, dvs tillverkarna rekommenderar varje år, för de flesta katter räcker det med vartannat-var tredje.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka