konstig hudåkomma

wtf

Trådstartare
idag upptäckte mamma kala fläckar på sin springer, dels på nosen och lite här och där. största fläcken var större än en 5krona och blodig (se bild). det första jag tänkte på var ringorm, men jag vet inte om det kan stämma om det är sår också?
det verkar väl som att det har kommit på nån dag bara..

mamma spårar väldigt mycket med honom (blod) och nu sist (nån dag sen) så hade det varit EXTREMT mycket myror i spåret och på skånken.. vet inte om det kan ha med saken att göra.

hon kontaktade veterinär idag som skulle ringa upp, men ingen veterinär ringde.. så hon tänkte vänta till måndag då hennes ordinarie veterinär har öppet igen.. dumt?

jag har alltså inte sett detta själv utan fått information via tele + mms...

Sv: konstig hudåkomma

Antingen är det en skada eller ett sk "hotspot" som blivit fult. Oavsett vilket, så skulle jag klippt bort håret runt omkring, tvättat med koksaltlösning och lagt på en antibakteriell salva.

pratade med mamma nyss, han är tydligen full i sår av blandad storlek. hon badade honom igår och trimmade hos en uppfödare, då kunde dom inte se nåt? läste om fuktexem där det stod att det "kunde i princip komma över en natt" :crazy:
hon sa att det var så många sår att hon inte "kunde" tvätta dom en å en, ska hon skölja hela hunden i jodopax?
jag sa åt henne att sätta på kragen iaf...

Har han haft sådana där sår tidigare? Hur gammal är jycken?
Fukteksem kan dyka upp på en grisblink speciellt på ställen som de kommer åt att slicka.
Har jycken torkat upp ända in till huden efter badet eller har han blött sig igen?
Tänker hon vänta bör hon hålla hunden torr och ha noga koll på om det kommer fler fläckar. Badades hunden med något parfymerat schampo som den kanske inte tål? När vi hade springer fick vi tipset att bara tvätta med såpa eftersom den är bakteriedödande och sällan orsakar allergi.
Blir det mer så är det nog läge med veterinär även om det är helg och bökigt att få tag på någon.
Hoppas att det går bra.

Både ser ut och låter som våt exem.I väg till vetrinären och raka hunden och få kenakobin salva utskriven. Ni kan även behöva antibiotika.

Om vill du hjälpa hunden fram tills du får tag på vetrinären kan du ju klippa så mycket du kan själv. och försöka förhindra att hundstackarn kliar

Senast ändrad av en moderator:

han har inte haft sånna sår förut, iaf inte i den utsträckningen eftersom vi inte har sett det förut.
han är nyblivna tre år.

mamma badade honom innan dom åkte iväg till trimmet och hon gjorde som hon alltid gjort, samma schampo + föna honom NÄSTAN torr. tror inte att han har badat ute eller så, men det kan hända att det regnade igår?

om du läser lite igen så ser du att det inte är min hund och jag har inte sett såren själv :p

men jag tror iaf att han har fått krage på sig..

Nä jag ser den nu:angel:
Men du kan ju hälsa det vidare ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 905
Senast: Lycan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 685
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar