Konstig hälta

Olympus

Trådstartare
Ja, lite märklig är den nog

Idag red jag i ridhus, red först kanske 30 min. Skritt, trav och galopp. Skänkelvikning, lite bommar och galoppombyte. Hon kändes verkligen jättefräsch och fin.

Så kom det in en tjej i ridhuset, stod stilla en stund och pratade med henne innan jag fortsatte att rida. Började med att skritta och trava lite och gjorde lite skänklvikningar och hon kändes fin.
Men så skulle jag fatta galopp och det var som om hon fick en spär i bogen, bakbenen sprang på med hon ville inte sträcka ut frambenen lixom.
Trodde bara hon hade dålig framåtbjudning och var lite olydig så tjejen som var i ridhuset hjälpte mig lite. Men så helt plöstligt började hon gå lite ojämt. Tog av skydden och kände på hennes ben, ingen värme eller svullnad. Travade lite till och hon haltade fortfarande lite.

Tog henne på lina och då var det tveksamt om det syntes ngt för hon började små busa så jag sprang med henne på rakt och böjt spår. Syntes inget.

Men vad sjutton kan det vara? Tror att det sitter rätt högt upp eftersom hon lixom låser bogen lite.

Kan hon ha sträckt sig eller ngt, fått sendrag? För hon kändes verkligen superfin innan, inga problem med att fatta galopp med så markerade hon så tydligt sen att det var ngt som var fel.

Hon är kollade hos veterinären 2 ggr de senaste åren. Första gången när hon kommer till sverige och andra gången då jag köpte henne. UA båda gångerna.
Hade tänkt rida som vanligt imorgon och se ifall det är något, om hon har ont så vet jag att hon markerar tydligt iafa.

Sv: Konstig hälta

Kom på att det kanske kan vara hovböld? Det kan väl ge lite mystiska hältor, tyå halt en dagen och inte halt en annan. Kanske ska be hovslagaren klämma på hovarna om det kommer tillbaka...

hovböld kan det ju vara. håll öron och ögon öppna när hon rör sig i hagen och så om du kan se vart det sitter (supersvårt, jag vet...). Det kan också vara som du säger högt och muskler etc som trasslar.... svårt att säga. kolla om det återkommer och leta värme och puls! lycka till med pållen!

Japp, ska hålla utkik. Om hältan hoppar fram och tillbaka känns det ju lite troligt att det kan vara hovböld då.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 336
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka