Konstig hälta?

fridiz

Trådstartare
Lonjerade min häst idag och la märke till att han gick lite konstigt i traven på volten. Det är backre innerbenet som han tar ner lite hastigare än ytter. När jag byter varv så byter han ben att "halta" på. Alltså det är ingen klar hälta utan man får kolla noggrant.
Han har tidigare haft problem med höger bakknä, men detta var båda bakbena.
Han går ca 5-6 dagar i veckan och har inte blivit stillastående trots vädret. Men då vi inte har möjlighet till ridhus eller dylikt så har vi mestadels skrittat i skogen den här veckan.

Vad kan det bero på? Är superorolig men avvaktar några dagar innan jag tar ut veterinär så tänkte kolla här lite om någon vet.
Kan tillägga att han går på lösdrift och är barfota.
Tacksam för svar /Frida

Kan det vara att han blir ömfotad nu när det frusit på lite och därför blir oren? Alltså om det är väldigt diffus hälta som är svår att definiera.

När dom byter ben att halta på när dom går på böjt spår kan det mycket väl vara dubbelsidigt. Dom avlastar benet som får mest belastning i diverse varv.

Kan det vara att han blir ömfotad nu när det frusit på lite och därför blir oren? Alltså om det är väldigt diffus hälta som är svår att definiera.
Jo, han har ömmat lite när det har varit hårt i backen. Men när jag lonjerade honom idag så var vi på mjukt underlag ;)

Tänkte mer att om det är så att han har ömmat så kan det skapa problem med hovarna. Då försvinner inte problemet för att det tillfälligt är mjukt i marken.

När dom byter ben att halta på när dom går på böjt spår kan det mycket väl vara dubbelsidigt. Dom avlastar benet som får mest belastning i diverse varv.
Jo visst, tänkte först att det skulle kunna vara någon sträckning för det har varit livat i hagen ett tag + hårt och på vissa platser halt. Men hur stor är chansen att han lyckats sträckt sig på båda bena ..?

Tänkte mer att om det är så att han har ömmat så kan det skapa problem med hovarna. Då försvinner inte problemet för att det tillfälligt är mjukt i marken.
Jaha, jo så kan det nog med stor sannolikhet vara. Har försökt hålla mig i skogen där det är mjukt men på vissa platser blir vi ju tvungna att gå på vägen plus att hagen är ganska hård.

Jaha, jo så kan det nog med stor sannolikhet vara. Har försökt hålla mig i skogen där det är mjukt men på vissa platser blir vi ju tvungna att gå på vägen plus att hagen är ganska hård.

Är det fruset kan de ju bli ömma även av att gå i hagen. Har själv fått stalla upp min barfotahäst på natten så fötterna får vila.

Är det fruset kan de ju bli ömma även av att gå i hagen. Har själv fått stalla upp min barfotahäst på natten så fötterna får vila.
^Det där hände min häst. Han var barfota om bakbenen och blev väldigt halt pga det (gick och höll upp hovarna så mycket han kunde). Han gick bara i hagen under den här tiden (är inte ens inriden) och det hjälpte knappt att han gick inne om nätterna. Så det var bara att sätta på skor.

^Det där hände min häst. Han var barfota om bakbenen och blev väldigt halt pga det (gick och höll upp hovarna så mycket han kunde). Han gick bara i hagen under den här tiden (är inte ens inriden) och det hjälpte knappt att han gick inne om nätterna. Så det var bara att sätta på skor.

Ja min ska skos så fort det går, hans fötter rasade så jag var tvungen att dra skorna och låta fötterna läka. Han har varit barfota 5 mån men ska skos på klinik (om det går) 8/1. :)

Veterinären kommer om några dagar och kollar upp detta så får vi se hur det blir. Håller tummarna att det inte har med hans tidigare skada att göra, tack för all hjälp!
Mindre tack för tipsen att åka till en klinik, för jag är inte efterbliven - jag vet vart man åker om hästen är sjuk eller halt. Tänkte bara kolla här innan om någon hade varit med om liknande innan.

Mindre tack för tipsen att åka till en klinik, för jag är inte efterbliven.

Det var nog ingen, iallafall inte jag, som menade att du var efterbliven men bästa sättet att få veta vad en eventuell hälta beror på är att åka till klinik där det finns adekvat utrustning att undersöka med som t ex röntgen, ultraljud osv. Nu kanske den veterinären som kommer till dig har utrustning med sig och ni kanske också har ett bra och jämnt underlag att springa på vid böjprovskoll osv och då är ju allting frid och fröjd. Lyckat till och hoppas att det går bra med din häst. :)

Vad kan det bero på? Är superorolig men avvaktar några dagar innan jag tar ut veterinär ...
Mindre tack för tipsen att åka till en klinik, för jag är inte efterbliven - jag vet vart man åker om hästen är sjuk eller halt.

Fast du skriver ju ovan att du ska ta ut veterinären. Vi är många med erfarenheten att det bara drar ut på tiden och kostar pengar att ta ut veterinär vid hältutredning eftersom väldigt få veterinärer sticker i leder och röntgar på plats.

Ofta saknar man ofta bra banor för att kontrollera hälta. Det krävs ju en lång, hårdgjord yta gärna inomhus för att ta tillvara både ljud- och synintryck.

Fast du skriver ju ovan att du ska ta ut veterinären. Vi är många med erfarenheten att det bara drar ut på tiden och kostar pengar att ta ut veterinär vid hältutredning eftersom väldigt få veterinärer sticker i leder och röntgar på plats.

Ofta saknar man ofta bra banor för att kontrollera hälta. Det krävs ju en lång, hårdgjord yta gärna inomhus för att ta tillvara både ljud- och synintryck.

Jag har inte direkt så mycket att välja på eftersom hästen i fråga är extremt svårlastad. Vill inte riskera ytterligare skador.
Men att det kostar pengar? Jo tack.
Men här har egentligen ingen betydelse & har egentligen inte så mycket med ursprungsfrågan att göra om jag åker till klinik eller tar ut en veterinär.
Men nu lämnar jag denna tråden, sen hurvida du vill fortsätta leka besserwisser och få sista ordet väljer du själv. Men veterinären kommer snart och jag behöver inga fler expertutlåtande från det här forumet.
Tack o hej.

Jag har inte direkt så mycket att välja på eftersom hästen i fråga är extremt svårlastad. Vill inte riskera ytterligare skador.
Men att det kostar pengar? Jo tack.
Men här har egentligen ingen betydelse & har egentligen inte så mycket med ursprungsfrågan att göra om jag åker till klinik eller tar ut en veterinär.
Men nu lämnar jag denna tråden, sen hurvida du vill fortsätta leka besserwisser och få sista ordet väljer du själv. Men veterinären kommer snart och jag behöver inga fler expertutlåtande från det här forumet.
Tack o hej.

Varför frågar du på ett forum om du inte vill att folk ska komma med råd? Vad du väljer att göra är ju upp till dig men när du frågar om folk vet vad som är fel på din häst som går orent, utan att du ens lagt upp en film (vilket ändå bara kan ge små ledtrådar), känns det inte som att du har så stor erfarenhet Rådet att åka till klinik istället för att ta ut veterinär är det enda seriösa man kan komma med.

Det är beklämmande på nåt vis att det kommer svar som "jag behöver inga expertutlåtande...." när någon försöker vara seriös och ge det bästa tipset man har. Själv skulle jag skämmas över att svara någon på det sättet som ger mig ett råd på en fråga jag själv ställt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14. Köpte den från ett dödsbo, en kvinna...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 065
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 744
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 763
Senast: Josofinito
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka