Konstig hälta på föl

jemeni

Trådstartare
I onsdags kväll tog jag in fölis från hagen! Mer eller mindre hoppande på 3 ben på väg in blev han helt hältfri i skritt (fortfarande halt i trav)
Sedan dess har hältan kommit och gått i mellanåt har han varit jätte halt (hoppande på 3ben) och där emellan lite gran.
Ingen värme, ingen svullnad, puls i kotan.

Självklart har jag varit i kontakt med vet. hon säger vrickning eller hovböld vänta och se ett par dagar, hovis vill helst inte öpppna hovbölder på föl utan den ska i så fall komma själv.

Någon som har någon ide! Jag har aldrig sett en hälta som kommer och går på det här viset.

(Måndag åker han till klinik)

Sv: Konstig hälta på föl

Min häst fick en svullnad på gaffelbandet som åring och det var också sådär, jättehalt först och sen bättre nån dag och sen illa igen. Jag tog både ut vet och sen åkte till klinik för UL och det var 4 mån i sjukhage som blev behandlingen där. Hästen är nu 7 år och fullt frisk och hållbar.

Tyvärr är han ju inte svullen så det går inte att hitta varför!

Han kan gå från jätte halt till inget till halt igen inom en kvart.

Redan nu i kväll ser det bättre ut efter en dags boxvila så det är nog så enkelt som en vrickning som han hela tiden slår upp eftersom han inte kan hålla sig i skinnet.

Jättebra att du åker till klinik.
Jag vill inte skrämma dig men jag hittade oxå mitt föl halt i hagen för snart 1 år sedan. Ingen svullnad eller något mer än halt.
Pratade med vet och åkte in till klinik. men boxvila 2 veckor för att vi inte hittade nåt. Fick åka in igen för att hon blev sämre och det visade sig vara 3 frakturer i beckenet!
Idag efter lååååååång boxvila så e hon stark å frisk.
Det som alla kliniker sa till mig att var glad att det är ett föl, dom klarar sig alltid och har bra läkkött.
Så absolut gör du helt rätt att ta fölet till klinik och åk inte där ifån utan att få ett svar.
Hoppas det går bra, Lycka Till.
Styrke kramar

Lite rädd för en fraktur!
Men får väl se vad som händer hos vet. Just nu ser han riktigt bra ut!
Bandage och box vila (sjukhage).

En fölunge jag hade var halt en onsdag, inte blockhalt men ganska kraftig hälta. Jag tog in kände och klämde men hittade ingenting. Några timmar senare var jag ute i stallet igen och då såg ungen plötsligt ohalt ut igen i boxen? Tog ut mamma häst och kunde inte se att fölet haltade alls. Så jag släppte ut mamma och föl i en egen lite mindre hage. ingen hälta alls :confused: På lördagen alltså tre dagar senare var fölet blockhalt. Jourveterinär kom ut (lördag, klinik stängd, 30 mil till närmsta jouröppna) kunde inte hitta något, boxvila till måndag

På måndagen ringde jag ut ordinarie distriktare först då ordinarie distriktare är ganska rutinerad vad gäller häst här. Ville rådgöra med DV först och eventuellt spjäla innan transport till klinik var min tanke

Men den vetten hittade en hovböld, en djup elak sådan tydligen som krävde medicin och en del skärande i hoven av veterinären samt bandage som absolut inte fick trilla av. Och bara det är en kapitel för sig. Men sen var fölungen ohalt och pigg som bara den. Så hovbölder kan uppträda på det luriga viset med hälta som kommer och går. I mitt fall så löste sig allting bra hoppas det går bra för din föling också

ingen hovböld?

Min treåring var precis likadan. Från att hoppa på tre ben så var hon nästan helt ohalt.
Vet kom o gick, hovis kom o gick, inget hittades. Dagen efter hittades bölden i hbg.

Inte vad jag kan hitta! Är nästan hundra på att det sitter i kotan. han är helt klart bättre men långt kvar....
Har tid i morgon så då fär vi väl se vad domen blir.

Blödning i hoven! :banana:

Enda sättet att hitta den var på röntgen, vetrinären var lika säker som jag på en lös benbit i kotan för han reagerade enormt när man rör kotan.

Uppstår genom tex sten tramp
Behandling.. samma som hovböld öppna och bandage i 7-10dagar+ medecin.

Vad skönt att det var så pass "enkelt"! Man blir ju alldeles supernervös när det är fölen som inte mår bra!

Jag med, specielt när min vet börjar klämma på kotan och säger det här ser inte bra ut.

Helslut fölunge låg och sov i boxen i går kväll! Först en halv dag hos vet och sedan hagen resten (för första gången sedan i torsdags).

Bläää inte mitt år i år! 10dagar på hippotrim och uppverkad så är han fortfarande bra halt.

Får nog ta en ny runda till vet i veckan.

Bläää inte mitt år i år! 10dagar på hippotrim och uppverkad så är han fortfarande bra halt.

Den fölunge jag hade med en elak hovböld fick jag först hippotrim till, det hjälpte inte ett skvatt så det blev till att spruta penicillin (ethacilin) i tio dagar istället. Jättekul när man är själv hemma men det gick. Och veterinär var ute tre gånger och karvade i hoven, varannan dag, och en gång till veckan efter men då behövde det inte karvas

Senast ändrad:

Blödning i hoven! :banana:

Enda sättet att hitta den var på röntgen, vetrinären var lika säker som jag på en lös benbit i kotan för han reagerade enormt när man rör kotan.

Helt otroligt,, vad hade vet för ny röntgenapparat där blödningar i hoven kan ses?

Har man inte alltid kunnat se det? Det är minst 10år sedan vi slog en bild på min gamla häst för att hitta exakt var bölden satt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 631
Senast: bellala
·
Hästvård Hej. Köpte en ny häst i december förra året född 2014. Varit igång sen jag fick henne och gick på bete hela sommaren. Började...
2
Svar
30
· Visningar
5 582
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31