Konstig hälta(lång)

T

Teodora

I kväll när jag kom ut i hagen så står min älskade vän så konstigt.
Han är helt "stel" i höger framben. Han vill flytta det men kan inte.
Han har ingen svullnad, verkar inte ha ont. Förutom benet så är han precis som vanligt. Vi hjälper honom in .Dvs jag flyttar hö fram genom att lyfta fram det steg för steg. Han är helt lugn och går med de andra benen.Vetrinären anländer ca en timme efter vi fått in honom.(en promenad på 50m som tog ca 30 min) Hon känner o klämmer o böjer men kan inte hitta något. Han visar ännu ingen smärta utan står lungt.Efter kontakt med en kollega så bestäms det att han får Metacam, som är inflammation o smärtdämpande. Och skall ha boxvila och hon kontaktar kliniken så att vi får komma dit i morgon.Nu sitter jag här och letar i datorn för att se om jag kan hitta något. Och undrar är det någon som vet eller har hört om något liknande?

Sv: Konstig hälta(lång)

I kväll när jag kom ut i hagen så står min älskade vän så konstigt.
Han är helt "stel" i höger framben. Han vill flytta det men kan inte.
Han har ingen svullnad, verkar inte ha ont. Förutom benet så är han precis som vanligt. Vi hjälper honom in .Dvs jag flyttar hö fram genom att lyfta fram det steg för steg. Han är helt lugn och går med de andra benen.Vetrinären anländer ca en timme efter vi fått in honom.(en promenad på 50m som tog ca 30 min) Hon känner o klämmer o böjer men kan inte hitta något. Han visar ännu ingen smärta utan står lungt.Efter kontakt med en kollega så bestäms det att han får Metacam, som är inflammation o smärtdämpande. Och skall ha boxvila och hon kontaktar kliniken så att vi får komma dit i morgon.Nu sitter jag här och letar i datorn för att se om jag kan hitta något. Och undrar är det någon som vet eller har hört om något liknande?

Låter jättekonstigt med framben! :confused:
Det kan inte vara något liknande patellaupphakningar/tuppspatt fast på framben? Jag har ingen aning alls. :crazy:
Hoppas du får en bra diagnos! Skrev så fort du vet, är nyfiken på vad det kan vara. Håller tummarna. :)

Sv: Konstig hälta(lång)

Jaha, Nu har vi varit på kliniken. De är lika ovetande om vad det kan vara. Hästen mår bra! Han äter och låter sig villigt böjas o bändas på.
Han visar fortfarande ingen smärta.Men benet kan han inte få med sig. Han stöder på det men det är som det är förlamat.

Teorier om att det är något som trycker på en nerv eller en tumör.
Men inget konkret. Så nu ska vi fortsätta med Metacam till på fredag och om inget förändras så är det återbesök på kliniken på måndag.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 181
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 314
Senast: mily
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 334
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka