Konstig galopp?

the_connemara

Trådstartare
Upptäckte när jag kollade igenom fotona från kvalitetsbedömningen att min unghäst galopperar rätt lustigt. Inner bak är på många bilder långt in under magen. Vad ger detta för konsekvenser?

Ska lägga in lite bilder med kommentarer.

Framridning till kvalitén, jag är asnervös och sitter som en kratta pga detta (superspänd).
DSC04122.jpg

DSC04123.jpg

DSC04126.jpg

En längning under gångartsprovet
DSC04138.jpg

Senast ändrad:
Sv: Konstig galopp?

Ser ut som att hästen lutar sig inåt istället för att böjja sig. Den är inte lösgjord och genomriden och utan stel, spänd och låst och inte framme till handen. Dvs inte färdig för uppgiften den utsätts för.
Öva böjning och avslappning i andra, långsammare gångarter.

Fast det hade ju inte alls med tråden att göra :confused: Eller menar du att inner bak hamnar så långt in pga det?

Ja, så menade jag. Inner bak är liksom ingen fristående enhet, det hänger ihop med resten av hästen.
Om man tar en häst som denna med lätthet för samling så är det inget svårt att trycka in rumpan på den men om man gör det för fort så hänger inte resten av hästen med. Egentligen är det ju rätt att innerbak ska vara längre fram men då måste ju resten av hästen hänga med på det vilket den inte gör.

Ja och nej. Han svarar snällt på de krav som ställs men saknar lite grunduppbyggnad vilket gör att han kommer att få problem med bakknäna om man fortsätter.
Men sen vet ju jag att man inför tester pressar hästarna lite över deras förmåga, det är så det är att vara häst med hög kapacitet.
Viktigt är att backa efter testerna och bara bygga, bygga och bygga.

Vad jag funderar över är faktiskt om han inte "alltid" galopperar så. Nu var det ju tyvärr de galoppbilder jag hade. Har åtskilliga timmar med film som jag inte kan lägga över på datorn däremot =/

Jag skulle inte vilja påstå att han pressas faktiskt, och du kan nog inte utgå ifrån det av de bilderna jag visade. Som du nog förstår av kommentarerna så är de inte represantiva för vårt arbete. Båda mina tränare är mycket vana unghästutbildare och lägger stor vikt vid grundridningen.

Men vad hjälper det när ryttaren får spunk och håller på att åka av av ren nervositet :crazy: Jag tillhör inte dem som är nervösa alls i vanliga fall, detta var något extremt :eek: Förhoppningsvis en engångsföretelse då jag är väldigt svårpåverkad på det viset annars.

Det är mkt möjligt att han alltid galoperar så. Men han behöver betydligt mer muskler runt bakknäna för att ORKA galopera så utan att ta skada av det. Det är det som skiljer en bra unghästtränare från en dålig, dvs att kunna bedömma om en häst är redo för galopparbete eller inte.Men som sagt var, man pressar alltid unghästar till tester, such is life liksom.
Ser ut att bli en fin kuse

Båda min herrar, 2 resp 14 år, har samma typ av galopp. I sig är det inget negativt - tvärtom. Det som är problemet är just det djurjouren tagit upp, att det krävs muskler för att de ska orka.

Om/när det inte finns muskling nog finns risken för att de överanstränger sig. Och då är det tyvärr lederna som får ta smällen.

Min 14-åring t ex så även på lina och i frihet, så han stoppar in bakbenen så långt, att när han inte är i full kondis, blir det för mycket. Han orkar inte bära ordentligt sen, och när musklerna inte orkar, så är det lederna som får ta smällen. I hans fall kotlederna bak, han har lite långa, veka kotor bak. Det blir för högt genomtramp i kotleden. Han fick små känningar i kotlederna (märktes bara på böjprov, helt ua annars) just pga detta.

Skos sedan dess med förlängd traktarm bak, för att dels minska hur långt inunder sig han petar in benen, och dels för att minska genomtrampet lite. Iom dessa åtgärder så försvann böjreaktionerna i kotan.

Min herre är överambitiös redan i skritt och trav btw. Båda mina rör sig faktiskt ganska lika, luftiga, rörliga pojkar med väldigt aktiva och rörliga bakben, på gott och ont helt enkelt. I slutänden är det jättepositivt, men det är lite av en balansgång under uppbyggnadsskedet, att försöka få dem att inte 'ta i' så förtvivlat. Det är extremt viktigt att INTE börja samla sådana hästar för tidigt. Ofta bjuder de på det, man får det utan att behöva be om det direkt. Men då får man faktiskt ibland se till att rida ur samlingen, annars är risken man har överansträngningen som ett brev på posten.

Ja det är helt korrekt beskrivit.

Den tar in bakbenen för mkt så att den blir liksom baktung. En häst känner sig som allra tryggast när den har vikt på frambenen, det vill den ha. Bakbenen är okänd mark, dit får man vänja den långsamt att ha vikten. Så vi får alltså in bakbenen mkt, hästen "lutar" bakåt och det vill den inte så den slänger vikten framåt vilket den inte heller vill så då spjärnar den emot med hals och nacke för att liksom stanna i mitteln. 4 års utbildning tror jag att man brukar säga att det tar innan leder och sånt TÅLER viktförflyttning bakåt.
Följden av skador brukar bli :
bakkotor
bakknän
haser
Sen flyttar det över på fram och då får man
kotledsinflammation
Nån gång här emellan skadorna kommer man att få ryggproblem och nacken givetvis...

Vad man bör göra är att inte släppa in baken mer än man kan få in/ner halsen. Dvs att man måste länge överlinjen i bägge ändarna samtidigt. Petar man in en av ändarna åker annars den andra änden upp, oavsett vilken man petar in först.

//Linda, härdad lasertant som ofta får det hopplösa uppdraget att försöka laga hästar som ridits så här i en herrans massa år.

Fast just för min äldre herre, så¨jag vet ju inte vad han roat sig med tidigare, men han hamnar inte i 'framåtläget', mycket lätt och trevlig fram, men sätter under sig för mkt bak vilket kotorna får 'betala' för om han inte är fullt musklad. Fullt musklad är det ju inga problem, men vägen dit finns alltid risken det blir för mycket, ffa just eftersom han bjuder på mer samling än han tål (äkta dito ska tilläggas). Men då får man helt enkelt rida på framåt ur det, i lite lägre öppnare form, helt enkelt inte tolerera annat än lagom.

Och just det att inte tolerera annat än lagom kommer bli väldigt viktigt med den lilla spelevinken sen, just iom att han redan i frihet kan 'förta' sig, men då kan de ju justera det själva. Jag har dock aldrig sett scenariot du beskriver med 'kasta fram, låsa med hals och huvudet för att hålla emot' på honom i frihet, däremot syns det ju väldigt tydligt när det blev 'lite för mycket' att han själv länger och sänker hals och huvud framåt nedåt.

Nu hittar jag bara travbilder iofs,

Men här har han satt sig själv i klistret genom att innan försöka med mer än han fixar.

thumbnail.aspx

Varvid han då försöker 'springa ifrån sig själv' och hamnar i framvikt
thumbnail.aspx

Och löser det sedan med att sträcka ner - fram näsan och halsen, och hamnar i framvikt men han kommer ur trubblet

thumbnail.aspx

Vad man bör göra är att inte släppa in baken mer än man kan få in/ner halsen. Dvs att man måste länge överlinjen i bägge ändarna samtidigt. Petar man in en av ändarna åker annars den andra änden upp, oavsett vilken man petar in först.

Det där känner jag väl igen så min nuv tränare är nog inne på samam spår som du iaf.

Dock reagerade han på sista massagen kring områdena vid bakknäna. 2 veckor in i nedtrappningen. Kan känningar komma "efteråt" på det viset? Han brukar tydligt visa vad han inte gillar och innan har han inte visat ngt, senaste massagen var för 2veckor sedan, dagen efter kvalitén. Ringer omg tränaren som sett honom sist och hon trodde det mycket väl det kunde komma när han börjar arbetas mindre och var stensäker på att hon inte sett ngt av det på sista tärningen, 1 vecka innan kvalitén. Tankar om det?

Hon tyckte det lät lagom med 4 veckors helvila och 4 veckors avsutten skritt följt av lätt igångsättning (dvs ridning 2 ggr/vecka i skogen varvat med promenader/handhäst ngn gång till/vecka) 5-6 veckor. Och såklart att han följs upp och kollas innan han sätts igång. Massör är planerad varannan helg under så gott som hela vilan - sen så mycket hon hinner komma ut.

Ska oxå höra med vetten som kollade igenom hon ua i juni innan han började ridas mer nu i sommar (då han gick 3 mån varannan dag under ryttare).

Nu ska lillpojken iaf vila efter en sista tur på stranden idag :)

Fortsätt gärna skriva, jag samlar på mig alla tankar o funderingar :bow:

Hur är underlaget hos er? Här te x har det ju varit blött en period (nu bra igen), och det påverkar ju lätt, om det ovanpå 'överambitionen' blir slipprigt t ex.

Jag rider mest på grusvägar som är fasta och skrittar ofta på asfalt. Just för att inte belasta hans kotor för mkt, han har oxå lite veka kotor bak. Är rätt vinklad i hela bakstället. Men på mindre sviktande underlag är det enbart skritt och lugn trav som gäller, galopperar oftast i backar.

Avsuttet skrittas han mkt både på asfalt, grus och helt off road.

På bana/ridhus denna sommaren har han hoppat 4 ggr träning + 2 ggr clearround och sedan 4 ggr dressyrträning + kvalitén. Aldrig tajtare än var 7 dag. 3 gr galoppträning a la light för att lära hnom gå på banan (gräs) mest, i samråd med tränare. Samt en terrängträning i början på sommaren och en i slutet.

Thats it typ ;)

Haha :rofl: Ojsan ;)

Vi har haft bra underlag det senaste, har vart lagom torrt ända sedan den kraftiga torkan följt av det kraftiga regnet tidigare i sommar. Sommarhagen blir typ aldrig hård eller halkig om det inte är extremt väder, som då. Den är dock platt och trist jmf med vinterhagen som de började gå i sen i fredags. Där är oxå bra underlag och de har gått i den periodvis under sommaren med (kolla masken ger 0:or ändå, väldigt trevligt) när vädret varit så uselt (antingen konstant regn vilket mammas pålla inte klarar eller massa insekter som de inte tar skydd från i sommarhagen). Så jag har väldigt svårt att tro att det är 2 dagar i den hagen som gör att han reagerar vid massagen.

Glömde ju förresten det viktigaste. Tips på hur man tränar lämpligast? Några spec övningar man ska undvika/träna mer? Några spec underlag man ska undvika/är lämpligare? Hur påverkar klättring?

Enda tipset jag fått hittills är att träna på mjukare underlag. Men om syftet med det är att rida mer på bana är jag tveksam, ena tränaren funderar på om att vi inte rider våra unga hästar för mycket på böjda spår. Så för henne blir det mest raka spår och noggranna hörnpasseringar i skritt/trav.

Alla tips o tankar är välkomna :)

Min veterinär tyckte undvika klättra nedför, samt nedhopp/uthopp om han inte är i full kondition. I övrigt inget speciellt, förutom undvika dåligt underlag men det gör man ju ändå så att säga.

Och som sagt så ändrade vi skoningen, förlängda traktarmar bak.

Inget sas om hellre mjuka underlag faktiskt, men undvika djupa/tunga/sliriga.

Tipset om mjuka var nog mer åt det "inte stumma" hållet. Eftersom det skulle fresta på lederna extra. Jag tror jag anpassar ridningen/rundorna bra till underlaget man jag kan såklart tänka extra på det. Något är ju inte optimalt om han känner av belastning.

Ang skoningen - varför? Behövde han mer stöd eller hur kom ni fram till det? Varför inte kilsula?

Tiger är väldigt låg barfota men kan heller inte gå barfota så den belastningen slipper han. Med dojorna på ser det snarare ut osm att han har ett fullgott stöd av dem än att man vill ha upp trakterna mer. Hovis är själv fltryttare och controller/TD eller vad det nu är på högsta nivå så han skor ju för träning sas men jag ska ringa o prata med honom, tack :)

Klättra nedför, innebär det även ridning nedför? Jag använder mig mycket av svaga sluttningar även i trav, påverkar det likadant som klättring nedför tro? I nedförsslut rider vi extra långsamt och balanserat och fokuserar på att han ska vila i steget och bära sig självt, skadligt?

Ang skoningen så helt enkelt för att han hade reaktioner, som enbart märktes på böjprov ska tilläggas, i båda bakkotorna. Och iom att vet redan på lina såg det där med överambitiös och stoppar in bak längre än ha orkar, och att när musklerna då inte orkade fick kotorna ta smällen, och det blev mer genomtramp i kotan. Han har soms agt långa veka kotor bak, om än inte värsta sorten.

Förlängd traktarm gör dels att trakten (eller skoarmen då) tar mark tidigare, dvs det minskar undertrampet/intrampet en del, dessutom ger de mer stöd, så att genomtrampet i kotan minskar. Det sista måste jag rita för att förklara, men handlar om viktfördelning.

Nästa besök var reaktionerna borta, enda ändringen var sko med förlängd traktarm, i övrigt hade han gått hårdare än innan. Jag ser ingen visuell skillnad i hur han trampar in under sig, men uppenbarligen ger det skillnad.

Ang nedför så var det inte bara ren klättring, utan även undvika branta nedförsbackar, och även i skritt. Inte för alltid givetvis, men när han inte är i 'full kondition', och även när han är det gärna skritta nerför hellre än trav/galopp. Uppför däremot alldeles utmärkt, fast det är lite knivigt att komma upp om ma inte bör ta sig ner ;) Det som är med nedför (när det blir lite brantare) är att de rent naturligt sätter under sig mer bak och lägger mer vikt bak. Om man har en häst som redan innan 'förtar' sig, och inte har muskler nog att hålla emot, är det lederna som får ta än mer påfrestning.

Jag undviker generellt brant nedför övht med unghästar, och tar ganska lång tid innan jag kör annat än skritt nedför, just för det kräver rejält med bakdelsmuskler att hålla emot, och de måste ha tränats dit innan, hästen ska orka samling etc först.

Liknande trådar

Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 642
Senast: hastis1234
·
Träning Hej. Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet...
Svar
7
· Visningar
2 538
Senast: Ginne
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 940
Senast: skuggi
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 233
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka