Konstig fundering om hö...

D

Dís

Står i valet och kvalet om jag ska fortsätta med att köpa hö på småbal (ca 12-15 kg styck) eller om jag ska köpa hö på rundbal och jag har funderat på om hökvaliteten blir annorlunda beroende på vilket sätt man "förpackar" det på? Om man tex jämför hö på småbal vs. stora rundbalar? Eller löshö? Vad är bäst? Alltså, håller sig höet näringsmässigt bättre på tex småbal än en stor rundbal, eller tvärtom? Eller spelar det ingen roll hur man förpackar det, ur näringssynpunkt?
 
Hur det ser ut näringsmässigt,det kan skifta oavsett storbal,löshö,eller småbal.
Däremot,det som är med storbal,är ju att när det pressas måste det verkligen vara snustorrt,och jag vet att det är många som tar det ngt för tidigt,vilket resulterar i dåligt hö,och mkt mkt dammigt.
Detta är mina erfarenheter och åsikter.. :)
 
Håller med. Det är mycket svårt att få en god hygienisk kvalitet i rundbalens mitt, dels pga av att det är lätt hänt att balen pressas för hårt, dels för att lufttillförseln i balens mitt är lika med noll - stor risk för mögelväxt (=damm). Eftersom höet måste vara snustorrt så krävs längre torktider vilket automatiskt ger högre näringsförluster pga spill. Skörden blir också mer väderberoende.
 
Okej! Alltså borde det bästa vara att jag fortsätter med små balar?
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 569
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Har haft en fundering om hö. Skulle behöva bolla tanken lite fram och tillbaka med andra hästmänniskor. Vi köper balar som ligger...
Svar
5
· Visningar
1 413
Senast: ponilover
·
Foder & Strö Ska snart iväg och hämta några höbalar hos en bonde. Det är småbalar, och jag frågade vad de väger. "Det är svårt att säga, men en 12-15...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 166
Senast: bettysmatte
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 437
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp