Konstig fråga kanske...?

M

Mayara

Men jag undrar om man har rätt att skjuta sin egen häst istället för att ta ut firma som avlivar. Om vi ska ta bort en av våra hästar som är så känslig för främmande människor och märker direkt om något konstigt är på G så borde det vara bättre att bli skjuten av en säker skytt med älgstudsare när hästen går i godan ro i hagen och äter?! (Har jägare i familjen). Vad behöver man för tillstånd i så fall. Vi kommer nog inte få ut något på försäkringen i alla fall så dem kan man kanske bortse ifrån. Räcker intyg från vet. eller har man rätt att göra som man vill? Hur ordnar man isf med borttransportering? Att begrava är ju också ett alternativ. Hur gör man för att få tillstånd¨för det? Många ledsamma funderingar... /Mayara

Sv: Konstig fråga kanske...?

Hej!

Den du ska prata med om detta är förmodligen länsveterinären, som du förmodligen lättast får tag på genom att ringa till länsstyrelsens växel och be dem koppla. Hoppas att allt går bra!

hm.. när man skjuter älgar skjuter man ju genom lungan. Det tar då en stund innan den trillar ner och dör och älgarna brukar då springa väligt rädda och stressade medan blodet rinner ut. Är det inte lite mer stressande än att en okänd ställer sig framför den i några sekunder vilket är allt den kommer hinna uppfatta på man tar bort den med bult?

hm.. när man skjuter älgar skjuter man ju genom lungan. Det tar då en stund innan den trillar ner och dör och älgarna brukar då springa väligt rädda och stressade medan blodet rinner ut. Är det inte lite mer stressande än att en okänd ställer sig framför den i några sekunder vilket är allt den kommer hinna uppfatta på man tar bort den med bult?

Det är nog om älgen kommer springande det kan bli så. Men säg att hästen står stilla och äter hö och du skjuter från 15 meter... Jag vet inte vad som är bäst här, jag har som tur är aldrig behövt fundera i de här banorna förut... /M

Beklagar att du måste avliva din pålle.. Vi fick avliva en av våra i augusti i år, det gjorde vi hemma. Först gav vi honom lugnande, sen sköt pappa honom med älgstudsare, fast inte lös i hagen. En person höll i honom ordentligt medans pållen stod i godan ro och åt godis ur en hink och pappa sköt på nära håll utan risk att pålle skulle rycka undan.

Tror inte du behöver fler intyg än det av veterinären men du behöver två oberoende vittnen som kan intyga att hästen är död för försäkringsbolagets skull..

Det låter ju som ett alternativ. Vilka "tillstånd" hade ni? Och hur gjorde ni med kroppen? /M.

jag har hört att man inte får det....

bla för nåt med försäkringen och annat oxå men man kankse kan få tillstånd till det:confused: `

Det är nog om älgen kommer springande det kan bli så. Men säg att hästen står stilla och äter hö och du skjuter från 15 meter... Jag vet inte vad som är bäst här, jag har som tur är aldrig behövt fundera i de här banorna förut... /M

nej, det är inte "bara" om älgen kommer springande. vid hjärtskott (som det generellt kallas) dör oftast inte djuret med en gång (oftast träffas ju inte hjärtat utan lungorna) utan först när den förblött/lungorna slutat fungera, då kan djuret ha sprungit bra långt. inget jag någonsin skulle utsätta varesig mina djur eller mig själv för.

min fd. man (och hans släkt) och mina syskon jagar mycket, min fd. svärfar lever dessutom på jakten och det runt. INGEN av dom skulle ens om jag bad på mina bara knän skjuta mina hästar så. möjligen om hästen låg ned med något svårt benbrott att dom skulle sätta ett pannskott av humana skäl.

Du har så rätt, kollade med min sambo sedan. Nej det låter inte så kul, men som sagt jag kollar bara...

hoppas du kommer på en lösning som passar er. personligen har jag väldigt goda erfarenheter av lantbrukstjänst, "vår" slaktare har en förmåga att få den stissigaste häst lugn och avslappnad.

Du kan själv läsa vad som är tillåtet här:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/DFS_2004_12_L22_1_2.pdf

I korthet så är det tillåtet att bedöva häst med kulvapen eller bultpisol, men inte på annat sätt än att träffa hjärnan och inte på avstånd. Det finns både text och bild som beskriver exakt hur det ska göras. Men detta räknas som bedövning, och det finns dessutom anvisningar hur själva avlivingen ska utföras.

Jägaren som ska skjuta hästen kan väl göra sig bekant med hästen först så den inte är så rädd för den. Å då räcker det med 3-5 meters avstånd för en pricksäker skytt att bedöva i pannan. Sen måste ju självklart kroppspulsådern skäras av för att försäkra sig om att den är död.. När vi har kor som är dåliga å inte kan skickas till slakt gör vi alltid så med.

Geväret ska hållas mot pannan!

Gå in på länken och titta på teckningen hur skottet/bulten ska riktas. Där finns hästens hjärna inritad. Fundera på hur många cm hästen kan röra huvudet och vad som kan hända om hästen gör ett ryck så den som håller den råkar tappa balansen...

Om man kan anta att en skicklig skytt sätter 97% av sina skott i ett stillastående mål av den storleken från det hållet, så skulle det inte vara tillräcklingt för mig, ens om det fanns ett sätt att fixera hästens huvud.

Andan i den här kommentaren är egentligen helt fel för den här tråden, men eftersom det ger en så bra förståelse för stroleken på en hästhjärna hoppas jag ni ursäktar:

"Hästens hjärna är till storleken som en clementin, men den är inte fullt så klyftig!"

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 862
Hästvård Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra? Finns det andra tillskott man kan ge? Det är nämligen så att min...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 879
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar