Konstig färg på häst

Rosett

Trådstartare
Jag hittade en bild på en häst med konstig färg. Det blev bara ett kryss när jag försökte lägga in bild men ni som är intresserade kan gå till
http://www.tungelstaridklubb.se/ under "Hästar och Ponnyer" finns en storhäst som heter Östen.
Nån som vet vad den konstiga färgen kan bero på? Han är liksom mörkbrun med partier i ljusare brunt (=gulbrun?) och även apelkastad i en annan brun färg.

Sv: Konstig färg på häst

Tror det är så att hästen släppt päls där den är ljusare. Oldenburgare är ju i regel bruna eller svarta.

Min svart-bruna sköthäst på ridskolan kunde också ha sådana där märkliga skiftningar när han bytte päls.
Vet du om den alltid ser ut så?

Ingen aning, bara råkade se den på nätet men det verkar ju vara sommar när bilden togs och då byter de väl ingen päls. Kanske nån från den ridskolan hittar tråden och kan förklara. :D

Jag tror det är efterhängsna rester av vinterpälsen som hänger kvar, har sett liknande konstiga färgskiftningar på väldigt långhåriga hästar som tar tid på sig att släppa all päls.

För övrigt så var Östen GRYMT lik en kompis gamla häst. De skulle kunna vara helsyskon. Vilket inte ens är helt otänkbart, han var också oldenburgare, fast han hade känd stam.

Det är nog en blandning av att hästen är väldigt apelkastad och "gammal" päls. Men den ser helfräck ut :p

det ser ut som att han har varit klippt och att sommarpälsen håller på att växa ut över den grådassiga klippta vinterpälsen.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 660
Hästvård Hej, min häst har ändrat färg nu under vintern. Han har gått från ganska ljus fux till att bli väldigt väldigt mörk, ser mörkgrå ut med...
Svar
3
· Visningar
1 396
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Svamp?