Konstig bula

millen

Trådstartare
Jag har ett litet problem, häromdagen hittade jag en "bula" på min hästs bakben, ungefär på mitten strax ovanför där skyddet slutar. Den är något varm och svullen och hård. Hon reagerar inte när jag tar där (hon brukar visa tydligt annars när hon har ont) och markerar inte över huvudtaget.

Jag har ridit som vanligt, lite försiktigare) och sagt att om hon skulle visa nånting så avbryter jag direkt, men hon har inte visat nånting! Jag vet inte om jag ska åka in till veterinären å kolla eller om nån här vart med om samma sak och att det kanske går över om ett tag?

Känner nån igen dethär? :)

Sv: Konstig bula

men kan det sitta så långt bak? sitter typ mellan benet och senan. är det farligt eller har hon ont av det? kan det bli farligt? :)

Ja, ett överben ska uppstå vart somhelst på benen så vitt jag vet :) i dom flesta fall brukar inte överben skapa problem, men sålämge det är ömt och svullet ska du ha kolla så att det inte blir värre. när svullnad o ömhet sedan lagt sig brukar inte hästen påverkas av det :)

Det jag spontant funderar över är om det kan vara griffelbenet som fått sig en smäll? (nr 28 på bilden - finns ett på vardera sidan om skenbenet)
951625.jpg

OM bulan sitter där griffelbenet finns - kanske vid spetsen (ganska vanligt att den går av) eller längre upp - Då tycker jag att du ska se till att få det röntgat så att det inte blir problem i framtiden. Griffelbenet har ingen egentlig betydelse idag, men kan ställa till besvär om det är trasigt.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 112
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V