@Dandylinn
Det är så svårt att beskriva i ord när det mer handlar om en känsla.
Fille är fantastisk men även solen har sina fläckar. Han är tittig på småsaker, kan skyffa och blänga för samma fläck en miljon gånger tex. Den egenskapen vill jag gärna slippa i nästa häst.
Fille kan det mesta, han är byggd på tygeln sas och jag behöver inte tjata en massa med honom. Jag kan rida ut med hackamore en månad och galoppera i full fart, sen träna dressyr och han går som en klocka. Allt sitter och han är mjuk, lydig och lösgjord. Det är en trevlig egenskap men jag känner att jag vill ha något annorlunda, något att jobba lite mer med. På Fille jobbar jag mest med mig själv, gör jag rätt blir allt bra. Jag kan känna att jag vill ha en häst där jag jobbar ihop mig med hästen. Förstår du hur jag menar?
Det låter så himla luddigt och jag menar inte att jag och Fille inte är ett team och jobbar tillsammans.
Åh, det är så svårt att få fram exakt vad jag menar som inte misstolkas.
Jag tror att jag kan ha jättekul med båda hästarna. Björn kan jag tävla och träna med direkt men om jag nu slutar och tävla till sommaren, känner att jag faktiskt inte orkar med pressen. Kommer jag tycka att han är lika rolig då iom att han är lite trist i markarbetet även om det självklart går att jobba med.
Skatten då. Jag kanske vill tävla massor och tycker det tar för lång tid med honom och blir trött på att det blir så ojämna resultat beroende på vilket humör han är på.
Däremot så tror jag inte att jag kommer tröttna på att rida honom hemma.
Här kommer nu de som tycker att jag ska välja en helt annan in. Men det finns ju ingen annan, det är det som är problemet, jag har letat, och letat och letat. Hela mitt liv har jag egentligen letat, den helt kompletta, perfekta hästen finns inte. Det är som att tro att den perfekta människa skulle finnas.
Jag tycker Fille är så perfekt en häst kan bli och jag har aldrig i hela mitt liv träffat någon som han, och då har jag ridit många, många hästar och han har som sagt sina nackdelar han med. Jag skulle kunna önska att han inte var så töntig, att han hade lite mera energi, att han hoppar i alla lägen även när jag gör fel (vilket iofs är bra men just när det händer kan jag ibland känna att han borde ställa upp lite mer ibland). Ändå tycker jag han är helt fantastisk eftersom de bra egenskaperna med råge överväger de som är lite mindre bra.
Jag är beredd att jobba med min häst, det är jag verkligen. För mig är grunden att jag känner för hästen och det gör jag verkligen för båda dessa hästar. Jag var lycklig i hela kroppen när jag åkte hem från dagens ridning av Skatten.
När jag har sålt igen har jag köpt hästar som jag vart tveksam till från början, tänkt att det nog kan bli bra vilket det inte har blivit, tvärtom.
Det känner jag inte nu, hade jag inte haft Fille hade jag båda två direkt eftersom jag faktiskt vill ha båda hästarna så det handlar inte om det utan att jag faktiskt bara kan köpa en.
Flum, dum, bum, undrar om någon ens orkade läsa den yrsliga utläggningen