Konsten att rengöra en tavla

kolblakkur

Trådstartare
Jag har alltid tyckt att det är underbart tillfredställande att titta på när experter rengör gamla tavlor :love:Nu har jag en egen liten tavla som jag inte är rädd om då jag egentligen tänkte slänga den. Så det hade varit kul att försöka rengöra den först! När jag googlar så hittar jag inte vad de använder för medel för att rengöra på ”restaureringsnivå”. Någon här som vet vad jag behöver?

Bifogade filer

• IMG_5281.webp
    IMG_5281.webp
    354,6 KB · Visningar: 75
Vad är det du vill göra med tavlan? Menar du att du vill avlägsna eventuell missfärgad gammal fernissa?

Vad är den målad med för medium? Är du säker på att den är fernissad?
Generellt är det bra att veta fernissans sammansättning, och utefter det anpassa lösningsmedel. Vill du chansa finns färdiga varnish-removers. Viktigt att du är uppmärksam och lätt på handen och aldrig använder ngt som kan ludda av sig. Arbetar du för långsamt kommer redskapet ”fastna” på duken. Arbetar du för länge på samma plats kommer du arbeta ner i själva målningen.

Liknande trådar

Hemmet Mitt vardagsrum är trångt och omysigt. Min plan för att råda bot på detta har varit att slänga ut gamla, stora soffan och det stora...
Svar
14
· Visningar
528
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
327
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
968
Senast: BornAgain
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka